Fundementele Analyse TomTom - Routekaart voor de toekomst wordt kleiner
vrijdag 8 februari 2019
Isin | Valuta | K/W | Div. rend. | Duurzaam | Technisch | Sector |
---|---|---|---|---|---|---|
NL0000387058 | EUR | 22.7 | 0 | Ja | Long | Duurzame consumentengoederen |
Routekaart voor de toekomst wordt kleiner
De cijfers over het afgelopen kwartaal vielen zeker niet tegen, maar de vooruitzichten voor 2019 doen dat wel. Opnieuw is er een winstdaling te verwachten, maar dat komt niet als een verrassing. Hopelijk verschaft TomTom snel duidelijkheid over de extra opbrengsten van de nieuwe deal met Microsoft, en wat het verwacht te doen met het deel van de opbrengst van Telematics dat niet wordt uitgekeerd aan de aandeelhouders. Van de opbrengst van €910 mln gaat €750 mln naar de aandeelhouders. Het bedrijf is voor ongeveer 45% in handen van de oprichters. Het zou ons niet verbazen als die met de opbrengst en met de verdiensten van de oorspronkelijke beursgang het bedrijf van de beurs halen. TomTom is vooral interessant voor speculanten, niet voor beleggers.
Zakendoen met iedereen
TomTom is Europa’s grootste ontwikkelaar van navigatiesystemen. Behalve dat TomTom navigatiekastjes produceert, levert het ook aan bijna alle grote autofabrikanten inbouwnavigatie. De producten van TomTom worden in veel landen verkocht, zowel via een netwerk van retailers als online. Het concern behaalde in 2017 €903 mln omzet.
Vooruitzichten komend jaar wisselvallig; winstgevendheid na verkoop Telematics omlaag
TomTom heeft het afgelopen jaar weer winst geboekt, maar zag de omzet dalen ten opzichte van vorig jaar. Dit werd veroorzaakt door een teruggang in de inkomsten uit consumentenproducten, waar de omzet daalde met 25%. Wel zag het bedrijf de winstmarge aanzienlijk verbeteren. De nettowinst bedroeg €44,8 mln, terwijl in 2017 nog een verlies werd geleden van €194,4 mln. Dat werd toen met name veroorzaakt door een afschrijving op de consumentendivisie. TomTom behaalde in 2018 een omzet van €860,6 mln, tegen €902,9 mln een jaar eerder. De brutowinstmarge kwam uit op 71%, in lijn met de analistenverwachting. Die marge was in 2017 nog 63%. De automotive-divisie deed het met een omzetstijging van 12% erg goed. Deze divisie, die digitale kaarten, verkeersinformatie en navigatiesoftware voor automakers maakt, wordt gezien als belangrijk voor de toekomst van TomTom. In die activiteiten gaat de kaartenmaker meer investeren. TomTom verkocht onlangs zijn divisie Telematics, die zich bezighoudt met voertuigvolgsystemen, aan Bridgestone. Deze divisie werd verkocht voor ongeveer 10% minder dan verwacht. De omzet over het vierde kwartaal kwam uit op €218 mln, bij een gemiddelde verwachting van €209 mln, terwijl de winst voor belastingen en afschrijvingen uitkwam op €43,6 mln. Hier lag de gemiddelde analistenverwachting op €36 mln. Er was een nettowinst van €1,4 mln. Analisten hadden een verlies van €2 mln verwacht. Voor 2019 verwacht TomTom dat de omzet van de overgebleven activiteiten verder afneemt naar €675 mln. Dat was vorig jaar €687 mln. De inkomsten van de automotive-divisie gaan echter met zo'n 15% omhoog en de winstmarge blijft boven de 70%. TomTom wil €55 mln uitgeven aan investeringen. De aangepaste winst per aandeel halveert ten opzichte van 2018.
Waardering
Op de huidige koers betalen beleggers voor TomTom 23 keer de winst voor het lopende jaar, de laagste waardering sinds jaren. Maar in absolute bedragen wordt het bedrag wel ieder jaar kleiner. De mogelijk af te splitsen activiteiten zijn redelijk winstgevend, wat de winstgevendheid van de achterblijvende onderdelen onder druk zet.
Kansen
- TomTom levert aan meerdere autofabrikanten navigatiesystemen. Aangezien veel van deze fabrikanten ook bezig zijn met ‘autonomous driving’ (zelfrijdende auto’s), kan TomTom een voorrangspositie krijgen bij het leveren van software voor deze toekomstige manier van autogebruik.
- Ondanks de krimpende markt van navigatiekastjes groeit de winstgevendheid van het bedrijf nog steeds, de brutomarge zal in 2019 weer rond de 70% liggen.
Risico's
- De groep consumenten die nog steeds kiest voor een navigatiekastje (in plaats van een pda of smartphone), kiest veelal een goedkoper product van de concurrent. Of gebruikt een gratis product via de smartphone.
- In Europa krijgt het concern te maken met concurrentie van het samenwerkingsverband met daarin o.a. de grote Duitse automobielfabrikanten HERE, hun navigatieapp heeft dezelfde kwaliteit als de kaarten van TomTom.
Duurzame Analyse
Dit bedrijf is onderdeel van het duurzaam beleggingsuniversum. Binnen zijn sector is het een voorloper (NFI +) op het gebied van duurzaamheidsbeleid. Er zijn geen uitsluitingscriteria van toepassing vanwege ongewenste bedrijfsactiviteiten en/of controversieel gedrag. Deze duurzaamheidsbeoordeling is van Jochen Harkema en Peter Tros, analisten duurzaam beleggen bij het ING Investment Office en staat los van de fundamentele analyse.
Sprinters Long
Naam | Hefboom | Bied | Laat | % Dag | Watchlist Trade |
---|---|---|---|---|---|
Sprinter BEST Long 6,558 op TomTom | 11,4 | 0,59 | 0,62 | -7,63 % | Koop Sprinter |
Sprinter BEST Long 5,728 op TomTom | 4,9 | 1,42 | 1,45 | -3,37 % | Koop Sprinter |
Sprinters Short
Naam | Hefboom | Bied | Laat | % Dag | Watchlist Trade |
---|---|---|---|---|---|
Sprinter Short 8,6 op TomTom | 2,7 | 2,56 | 2,59 | +1,98 % | Koop Sprinter |
Sprinter Short 8,6 op TomTom | 2,7 | 2,56 | 2,59 | +1,98 % | Koop Sprinter |