Auteur

Cor Blankestijn
Beleggingsanalist

Fundementele Analyse: Tesla Motors Tesla Motors - Weinig positiefs te melden

maandag 29 april 2019

Isin Valuta K/W Div. rend. Duurzaam Technisch Sector
US88160R1014 USD 0 0 Ja Long Duurzame consumentengoederen

Weinig positiefs te melden

De reden dat wij Tesla, een bedrijf dat geen winst van betekenis maakt en dit ook de komende jaren nog niet zal doen, op de masterlist zetten, is dat het volgens ons in een relatief korte periode elektrisch rijden toegankelijk, populair en betaalbaar maakt. Door het bedrijf te volgen, kunnen we het autorijden van de toekomst volgen.

Profiel

Tesla Motors is een Amerikaanse producent van elektrische auto's en elektrische aandrijvingen die deze technieken ook aan andere autobouwers verkoopt. Het bezit een eigen wereldwijd netwerk van verkooppunten om auto’s te verkopen. Verder gaat het bedrijf accu’s voor thuisgebruik leveren die het (in samenwerking met Panasonic) in zijn eigen Gigafactory in Nevada maakt. Het concern neemt naast de Tesla Model S en de Tesla Model X, vanaf 2017 ook het goedkopere Tesla Model 3 in productie. Tesla bouwt in Noord-Amerika en Europa ook een uitgebreid netwerk van snellaadstations onder de naam Superchargers, waarvan er op dit moment al 600 zijn.

Groter verlies dan verwacht

Tesla heeft in het eerste kwartaal een groter dan verwacht verlies geboekt, door een sterke terugval van de autoverkopen ten opzichte van het vierde kwartaal van 2018. Het bedrijf verwacht in het tweede kwartaal het verlies sterk te verkleinen en terug te keren naar winstgevendheid in het derde kwartaal. Het nettoverlies van $702 mln in het eerste kwartaal was iets kleiner dan het verlies van $710 mln in dezelfde periode een jaar eerder. Ten opzichte van het vierde kwartaal van vorig jaar, toen er nog $139 mln winst werd geboekt, was het echter een flinke verslechtering. Per aandeel was het verlies $4,10, veel meer dan het verlies van $1,12 per aandeel waar analisten gemiddeld op rekenden. Het bedrijf handhaafde zijn doelstelling om 360.000 tot 400.000 auto's te leveren in 2019. Dat is een redelijk agressief schema. De autoproductie zou volgens Tesla "aanzienlijk hoger" moeten uitvallen dit jaar. Als de ‘gigafabriek’ in Shanghai vanaf het begin van het vierde kwartaal op volle kracht draait, kunnen er volgens ceo Elon Musk wereldwijd 500.000 voertuigen geproduceerd worden in 2019. De omzet steeg van $3,41 mld een jaar eerder tot $4,54 mld, maar was fors lager dan de $7,22 mld in het vierde kwartaal van 2018. Dit kwam vooral doordat er veel minder auto's werden verkocht. De gemiddelde analistenverwachting lag hier op $5,4 mld. Afgezien van bijzondere posten bedroeg het kwartaalverlies $494 mln, oftewel $2,90 per aandeel. Tesla had aan het einde van het eerste kwartaal $2,2 mld in kas, $1,5 mld minder dan eind vorig jaar. Dit kwam met name doordat er een converteerbare obligatie van $920 mln werd afgelost, en omdat er aan het einde van het kwartaal meer auto's onderweg waren naar klanten. De volgende converteerbare obligatie, ter waarde van $560 mln, loopt overigens in november van dit jaar af.

Waardering

Helaas heeft het bedrijf de winstgevende weg alweer verlaten en ook voor het lopende en komende kwartaal ziet het er allemaal nog zeer onzeker uit. Het is daarom lastig om het bedrijf te vergelijken met de andere autofabrikanten.

Kansen

  • Tesla levert als eerste automerk op een volgeladen accu een bereik van 500 km. Dit is voor veel mensen op dit moment de enige acceptabele afstand voor puur elektrisch rijden.
  • Tesla heeft als enige autofabrikant geen fossiele erfenis, geen grote verliezen dus in de economische crisis en geen te groot personeelsbestand.

Risico's

  • Het concern zet vol in op elektrisch rijden. Het zou kunnen zijn dat juist een andere technologie, zoals bijvoorbeeld de waterstofcel, de autotechniek van de toekomst gaat worden.
  • Tesla is te afhankelijk van subsidies die de auto’s voor een grotere groep mensen beschikbaar moeten maken. Dit jaar komt er aan de meeste subsidies in de Verenigde Staten een einde, dit zou ook kunnen zorgen voor lagere verkopen.
  • Het onvoorspelbare karakter van Elon Musk.

Technische Analyse

Deze technische analyse is opgesteld door Bas Heijink. Voor dit aandeel geldt een Long-opinie. Onder het stoplossniveau van 270 verandert onze opinie. Het koersdoel ligt bij 380. Let op: technische analyse verschilt sterk van fundamentele analyse. Daarom zal deze technische analyse regelmatig afwijken van de fundamentele analyse. ING maakt voor het beheer van haar beleggingsstrategieën vooral gebruik van fundamentele analyse.

Duurzame Analyse

Dit bedrijf is onderdeel van het duurzaam beleggingsuniversum. Binnen zijn sector is het een voorloper (NFI +) op het gebied van duurzaamheidsbeleid. Er zijn geen uitsluitingscriteria van toepassing vanwege ongewenste bedrijfsactiviteiten en/of controversieel gedrag. Deze duurzaamheidsbeoordeling is van Jochen Harkema en Peter Tros, analisten duurzaam beleggen bij het ING Investment Office en staat los van de fundamentele analyse.

Sprinters Long

Naam Hefboom Bied Laat % Dag Watchlist Trade
Sprinter Long 150,0 op Tesla 2,6 7,54 0,00 0,00 % Koop Sprinter
Sprinter Long 150,0 op Tesla 2,6 7,54 0,00 0,00 % Koop Sprinter

Disclaimer

TA legenda

long : stijgende trend
neutral : zijwaartse trend
short : dalende trend

NFI legenda

++ : sterke voorloper
+ : voorloper
= : middenmoter
- : achterblijver
nb : niet beschikbaar

Gehanteerde begrippen

Div. rend. dividendrendement; getaxeerde dividend (consensusverwachting volgens Bloomberg) over lopende kalenderjaar kalenderjaar als percentage van de koers. K/W* koerswinstverhouding; actuele koers gerelateerd aan de getaxeerde winst (consensusverwachting volgens Bloomberg) per aandeel van lopende kalenderjaar. NFI de Niet Financiële Indicator geeft weer hoe een onderneming scoort, ten opzichte van branchegenoten, op duurzaam beleid en de implementatie hiervan. Uitsl. staat voor Uitsluitingen wegens ongewenst gedrag of ongewenste activiteit. In geval van een "ja" is een aandeel niet toelaatbaar voor het duurzaam universum. * Bij de Amerikaanse vastgoedfondsen wordt gebruikt gemaakt van de verhouding tussen de koers en ‘funds from operations’ (FFO) in plaats van de koerswinstverhouding. Deze maatstaf wordt berekend door aan de nettowinst de afschrijvingen van het vastgoed toe te voegen en winsten op de verkoop van vastgoed hiervan af te trekken.

Toetsing duurzaamheid

Om de duurzaamheid van ondernemingen te bepalen, verricht de ING twee verschillende toetsen: een positieve toets en een negatieve toets. Het bedrijfsbeleid en de inspanningen op de facetten mens, milieu en maatschappij staan centraal bij de positieve toets. Uit deze toetsing volgt een (binnen de sector relatieve) score, resulterend in de niet-financiële indicator (NFI). Uit de negatieve toets volgt in welke mate ondernemingen ongewenste activiteiten ontplooien en/of gedrag vertonen op thema’s als mensenrechtenschendingen, corruptie, arbeidskwesties en milieudelicten. Een aandeel moet op beide toetsen positief scoren om onderdeel te zijn van het "duurzaam universum".

Belangrijke informatie

Deze beleggingsaanbeveling is opgesteld door het ING Investment Office en behelst geen individueel beleggingsadvies maar slechts een algemene aanbeveling waarop beleggers hun beleggingsbeslissingen mede kunnen baseren en vormt geen uitnodiging tot het aangaan van welke overeenkomst of verbintenis dan ook. Aan deze beleggingsaanbeveling kunnen geen rechten worden ontleend. ING Bank N.V., noch enig andere rechtspersoon die of onderdeel dat tot de ING Groep behoort, aanvaardt enige aansprakelijkheid voor schade in welke mate dan ook, voortvloeiend uit het gebruik van de bovenstaande beleggingsaanbeveling of de daarin opgenomen of verwerkte informatie. Ontwikkelingen die zich na het opstellen van deze beleggingsaanbeveling hebben voorgedaan kunnen van invloed zijn op de juistheid van de in deze beleggingsaanbeveling gestelde feiten en verstrekte opinies. De Autoriteit Financiële Markten te Amsterdam is de bevoegde toezichthouder ten aanzien van beleggingsaanbevelingen. Voor meer informatie kijkt u op www.afm.nl.

Deze beleggingsaanbeveling is opgesteld door Cor Blankestijn, beleggingsanalist, en is uitgebracht door ING Bank N.V. De beleggingsaanbeveling is gebaseerd op betrouwbare bronnen