Author

Cor Blankestijn
Beleggingsanalist

Fundamentele Analyse Heineken - Sterkste kwartaalgroei Heinekenmerk in een decennium

woensdag 12 februari 2020

Isin Valuta K/W Div. rend. Duurzaam Technisch Sector
NL0000009165 EUR 21.3 1.83 Nee Dagelijkse consumentengoederen

Sterkste kwartaalgroei Heinekenmerk in een decennium

Concurrent Anheuser Busch Inbev heeft een veel groter deel van de belangrijkste winstgevende regio’s in handen. Toch laat Heineken, met zijn flinke autonome volumegroei in Asia-Pacific en Oost-Europa, zien zeker niet stil te zitten. Ook de samenwerking met China Resources Beer is veelbelovend.

Heineken: nummer 2 in de wereld

Heineken is een sterk opererend bierconcern, het op een na grootste ter wereld. In de merkenportefeuille zitten naast het premiumbiermerk Heineken ook Amstel en nog zo’n 250 andere merken waaronder Sol, Desperados, 33 Export, Cruzcampo, Zywiec, Birra Moretti, Murphy's, Star en de cidermerken Strongbow en Jillz. Heineken is marktleider in een aantal belangrijke landen, waaronder het Verenigd Koninkrijk en Nederland. Door de overname van Femsa Cerveza controleert Heineken nu 43% van de Mexicaanse en 10% van de Braziliaanse biermarkt. Heineken is het op een na best verkopende importbier in de Verenigde Staten.

Sterkste kwartaalgroei van Heinekenmerk in decennium, volumes groeien harder dan verwacht

Heineken verkocht in 2019 meer bier tegen hogere prijzen, maar zag ook de kosten stijgen, zo bleek 12 februari bij de presentatie van de cijfers. Voor 2020 rekent de onderneming op winstgroei, al wordt er een slag om de arm gehouden vanwege het Wuhan-coronavirus en de gevolgen die het kan hebben voor zowel de regionale als wereldeconomie. Azië is een belangrijke markt voor de bierbrouwer. De volumes stegen in 2019 met 3,1% bij een gemiddelde analistenverwachting van 2,9%. Heineken behaalde over 2019 een omzet van €28,5 mld. Dat is een stijging met 6,4% op jaarbasis en vrijwel in lijn met de verwachting. De identieke omzetgroei kwam uit op 5,6%, bij een gemiddelde analistenverwachting van 5,1%. De operationele winst steeg met 16% tot €3,6 mld. De nettowinst kwam uit op bijna €2,2 mld, ruim 13% meer dan een jaar eerder. Alle regio’s draaiden in lijn met de verwachting. CEO Jean-François van Boxmeer, die zijn vertrek aankondigde, sprak voor de laatste keer opnieuw van een jaar van “superieure omzetgroei”, met aanhoudend sterke prestaties in de tweede helft van het jaar. Het merk Heineken was goed voor een groei van 8,3%, geholpen door de opmars van Heineken 0.0 dat nu al in 57 landen te koop is. Heineken zei ook dat de kosten zijn gestegen, onder meer voor grondstoffen. Om de stijgende kosten te compenseren, gaat het concern extra besparen. Verder blijft de vraag hoelang het coronavirus het openbare leven in Azië in de war schopt. Heineken verkocht er vorig jaar 12% meer bier dan het jaar daarvoor. Verder werd ook in Afrika, het Midden-Oosten, Oost-Europa en Noord- en Zuid-Amerika meer bier afgezet. In Europa, de grootste markt voor het merk, was sprake van een lichte daling van het biervolume. De non- en laag-alcoholische drankjes van Heineken vonden gretig aftrek. Van de 241,4 mln hectoliter bier die Heineken afzette, was 14,1 mln hectoliter alcoholvrij of -arm. Het concern verwacht voor dit jaar een groei van de winst per aandeel van ongeveer 5%.

Hogere waardering dan marktleider

Heineken heeft op dit moment een hoger dan gemiddelde waardering. Beleggers betalen op de huidige koers (€104) 22 keer de verwachte winst voor het komende jaar, iets hoger dan de waardering van de laatste jaren.

Kansen

  • Heineken’s strategie is erop gericht om in elk land waar het actief is de nummer 1- of 2-positie te krijgen en te houden. Het concern start meestal met voortzetting van het overgenomen lokale biermerk en gebruikt later dit platform om de eigen premiumbieren te slijten.
  • In regio's als Afrika, Latijns-Amerika en Azië verwacht Heineken te zullen profiteren van een aanhoudend gunstig economisch klimaat.
  • De overnames van de laatste jaren vergroten Heineken's blootstelling aan opkomende markten; ook een joint venture in India biedt groeipotentieel op de lange termijn.

Risico's

  • Marktleider Anheuser Busch Inbev is een zware tegenstander in veel gebieden waar Heineken ook actief is.
  • Heineken's grootste afzetmarkt, West-Europa (41% van de bedrijfsopbrengsten), is een krimpende markt.
  • Heineken zou om zich sterker te maken tegenover de nieuwe megabrouwer zelf ook op het overnamepad kunnen gaan. De waarderingen voor bierbrouwers liggen op het moment op een hoog niveau en dat zou betekenen dat er te veel betaald gaat worden.

Duurzame Analyse

#N/A

Products Long

Name Leverage Bid Ask % Day Watchlist Trade
Sprinter Long 91,9 op Heineken 10,4 0,48 0,88 0,00 % Aankopen
Sprinter BEST Long 73,56 op Heineken 4,9 18,77 0,00 0,00 % Aankopen

Products Short

Name Leverage Bid Ask % Day Watchlist Trade
Sprinter BEST Short 105,08 op Heineken 6,6 1,36 1,40 0,00 % Aankopen
Sprinter BEST Short 110,36 op Heineken 3,7 2,06 2,46 0,00 % Aankopen

Disclaimer

TA legenda

long : stijgende trend
neutral : zijwaartse trend
short : dalende trend

NFI legenda

++ : sterke voorloper
+ : voorloper
= : middenmoter
- : achterblijver
nb : niet beschikbaar

Gehanteerde begrippen

Div. rend. dividendrendement; getaxeerde dividend (consensusverwachting volgens Bloomberg) over lopende kalenderjaar kalenderjaar als percentage van de koers. K/W* koerswinstverhouding; actuele koers gerelateerd aan de getaxeerde winst (consensusverwachting volgens Bloomberg) per aandeel van lopende kalenderjaar. NFI de Niet Financiële Indicator geeft weer hoe een onderneming scoort, ten opzichte van branchegenoten, op duurzaam beleid en de implementatie hiervan. Uitsl. staat voor Uitsluitingen wegens ongewenst gedrag of ongewenste activiteit. In geval van een "ja" is een aandeel niet toelaatbaar voor het duurzaam universum. * Bij de Amerikaanse vastgoedfondsen wordt gebruikt gemaakt van de verhouding tussen de koers en ‘funds from operations’ (FFO) in plaats van de koerswinstverhouding. Deze maatstaf wordt berekend door aan de nettowinst de afschrijvingen van het vastgoed toe te voegen en winsten op de verkoop van vastgoed hiervan af te trekken.

Toetsing duurzaamheid

Om de duurzaamheid van ondernemingen te bepalen, verricht de ING twee verschillende toetsen: een positieve toets en een negatieve toets. Het bedrijfsbeleid en de inspanningen op de facetten mens, milieu en maatschappij staan centraal bij de positieve toets. Uit deze toetsing volgt een (binnen de sector relatieve) score, resulterend in de niet-financiële indicator (NFI). Uit de negatieve toets volgt in welke mate ondernemingen ongewenste activiteiten ontplooien en/of gedrag vertonen op thema’s als mensenrechtenschendingen, corruptie, arbeidskwesties en milieudelicten. Een aandeel moet op beide toetsen positief scoren om onderdeel te zijn van het "duurzaam universum".

Belangrijke informatie

Deze beleggingsaanbeveling is opgesteld door het ING Investment Office en behelst geen individueel beleggingsadvies maar slechts een algemene aanbeveling waarop beleggers hun beleggingsbeslissingen mede kunnen baseren en vormt geen uitnodiging tot het aangaan van welke overeenkomst of verbintenis dan ook. Aan deze beleggingsaanbeveling kunnen geen rechten worden ontleend. ING Bank N.V., noch enig andere rechtspersoon die of onderdeel dat tot de ING Groep behoort, aanvaardt enige aansprakelijkheid voor schade in welke mate dan ook, voortvloeiend uit het gebruik van de bovenstaande beleggingsaanbeveling of de daarin opgenomen of verwerkte informatie. Ontwikkelingen die zich na het opstellen van deze beleggingsaanbeveling hebben voorgedaan kunnen van invloed zijn op de juistheid van de in deze beleggingsaanbeveling gestelde feiten en verstrekte opinies. De Autoriteit Financiële Markten te Amsterdam is de bevoegde toezichthouder ten aanzien van beleggingsaanbevelingen. Voor meer informatie kijkt u op www.afm.nl.

Deze beleggingsaanbeveling is opgesteld door Cor Blankestijn, beleggingsanalist, en is uitgebracht door ING Bank N.V. De beleggingsaanbeveling is gebaseerd op betrouwbare bronnen

ING Groep N.V. of een van haar afzonderlijke bedrijfsonderdelen heeft in de voorafgaande 12 maanden effecten van Heineken bij uitgifte ervan overgenomen of geplaatst.

ING Groep N.V. of een van haar afzonderlijke bedrijfsonderdelen is partij bij een overeenkomst, zoals zakenbankdiensten, met de uitgevende instelling.