Fundamentele Analyse Nestle - Sterke groei identieke omzet; als een van de weinige bedrijven houdt Nestle vast aan de jaardoelstellingen
vrijdag 24 april 2020
Isin | Valuta | K/W | Div. rend. | Duurzaam | Technisch | Sector |
---|---|---|---|---|---|---|
CH0038863350 | CHF | 25.9 | 2.46 | Ja | Dagelijkse consumentengoederen |
Sterke groei identieke omzet; als een van de weinige bedrijven houdt Nestle vast aan de jaardoelstellingen
Mark Schneider, de topman van Nestlé, mag tevreden zijn: hij lijkt een turnaround te hebben volbracht. Van een ondermaats presterend, log bedrijf leidt hij de transformatie naar een bedrijf dat de focus houdt op waar het in uitblinkt. Als gevolg daarvan worden veel Nestlé-onderdelen in de etalage gezet, zoals de huidverzorgingslijn en waarschijnlijk ook de vleeswarendivisie. Op het gebied van overnames ligt de nadruk op gezondere voedingsvarianten, met name op voeding voor vegetariërs.
Grootste voedingsmiddelenbedrijf ter wereld
Nestlé is het grootste voedingsmiddelenbedrijf ter wereld. Het concern heeft dertig merken met meer dan CHF 1 mld omzet per jaar. De verdeling van de omzet is de laatste jaren: dranken 26%, melkproducten 26%, kant-en-klaarmaaltijden 17%, diervoeding 11%, chocolade, snoep en koek 10%. Ook heeft het een samenwerkingsverband met L’Oréal op het gebied van dermatologie. het concern behaalde over 2019 een omzet van CHF 92,5 mld.
Sterke groei identieke omzet; als een van de weinige bedrijven houdt Nestle vast aan de jaardoelstellingen
De omzet van Nestlé stond in het eerste kwartaal van dit jaar onder druk, maar ondanks alle onzekerheid over de coronacrisis handhaaft het voedingsconcern de outlook voor dit jaar. In het afgelopen kwartaal liep de omzet met 6,2% terug tot CHF 20,8 mld, bij een gemiddelde analistenverwachting van CHF 21,09 mld. Overnames en desinvesteringen leidden per saldo tot een afname van de omzet met 4,7%, wisselkoersen hadden een negatief effect van 5,8%. Nestlé stootte eind januari onder meer de Amerikaanse ijsdivisie af voor CHF 4 mld. Ook verkoopt het een belang van 60% in Herta, een producent van luxe vleeswaren. Deze desinvestering moet in de eerste helft van dit jaar zijn afgerond. Verder gaat Nestlé de strategische opties bekijken voor de pindamelk- en ingeblikte rijstepapactiviteiten van Yinly in China, waaronder een eventuele verkoop. Op identieke basis was er bij Nestlé sprake van een groei van 4,3% in het afgelopen kwartaal. De gemiddelde analistenverwachting was 3%. De prijzen liepen licht terug met 0,4%, bij een gemiddelde analistenverwachting van -/-0,7%. De volumes groeiden dus flink. De groei kwam vooral uit Noord- en Zuid-Amerika en Europa, het Midden-Oosten en Noord-Afrika. Daar groeide het concern met meer dan 7%. In de regio Azië-Pacific was er juist sprake van een scherpe terugval, met een identieke krimp van de omzet met 4,6%. Volgens Nestlé is het nog te vroeg om de exacte impact van de coronacrisis in te schatten. De outlook voor dit jaar wordt vooralsnog gehandhaafd, in tegenstelling tot veel andere bedrijven die, om dezelfde reden, de outlook voor 2020 hebben laten varen. Het bedrijf blijft mikken op een verbetering van de autonome omzetgroei en onderliggende operationele winstmarge. De onderliggende winst per aandeel in constante valuta zal naar verwachting blijven aantrekken.
Waardering: hoog
De waardering van de voedingsmiddelenfabrikanten op de Masterlist met ondernemingen die het Investment Office volgt, is relatief hoog. Unilever staat op 18 keer de winst voor 2020, Nestlé heeeft op het moment zelfs nog een hogere koers-winstverhouding, namelijk bijna 24 keer de winst over het lopende jaar .
Kansen
- Via zowel organische groei als overnames wil het concern het omzetaandeel van de opkomende markten in de komende jaren fors laten groeien. Door de koersdalingen van de aandelen van bedrijven in de opkomende markten zijn deze ondernemingen op dit moment niet te duur.
- Nestlé richt zich met zijn productenportefeuille steeds meer op gezonde producten met hoge marges. Zoals bijvoorbeeld de plantaardige vleesvervangers. Het concern kan daarmee profiteren van de stijgende bestedingen van consumenten aan deze producten.
- Met dertig merken met meer dan CHF 1 mld omzet per jaar (goed voor 70% van de jaarwinst) heeft Nestlé een uitstekend gespreide productenportefeuille.
Risico's
- Door het zwakke economische klimaat ondervindt Nestlé in de volwassen markten nog steeds sterke concurrentie van de producenten van huismerken.
- Nestlé heeft veel last van de zwakke valuta’s in de opkomende markten ten opzichte van de sterke Zwitserse frank.
- Nestlé wil nog wel eens te veel geld uitgeven voor een overname als het management een bedrijf als goede aanvulling ziet voor het concern.
Duurzame Analyse
Dit bedrijf is onderdeel van het duurzaam beleggingsuniversum. Binnen zijn sector is het een sterke voorloper (NFI ++) op het gebied van duurzaamheidsbeleid. Er zijn geen uitsluitingscriteria van toepassing vanwege ongewenste bedrijfsactiviteiten en/of controversieel gedrag. Deze duurzaamheidsbeoordeling is van Jochen Harkema en Peter Tros, analisten duurzaam beleggen bij het ING Investment Office en staat los van de fundamentele analyse.
Sprinters Long
Naam | Hefboom | Bied | Laat | % Dag | Watchlist Trade |
---|---|---|---|---|---|
Sprinter Long 68,0 op Nestle | 2,5 | 3,61 | 3,71 | +0,83 % | Koop Sprinter |
Sprinter Long 68,0 op Nestle | 2,5 | 3,61 | 3,71 | +0,83 % | Koop Sprinter |