Fundamentele Analyse: Air France-KLM Air France-KLM - Impact coronavirus op luchtvaartsector leidt tot grootste verlies ooit
donderdag 27 augustus 2020
Isin | Valuta | K/W | Div. rend. | Duurzaam | Technisch | Sector |
---|---|---|---|---|---|---|
FR0000031122 | EUR | 0 | 0 | Nee | Industriegoederen |
Impact coronavirus op luchtvaartsector leidt tot grootste verlies ooit
De impact van het coronavirus op de luchtvaartsector is enorm. Dit bleek opnieuw duidelijk uit de meest recente cijfers. Zowel de Franse als de Nederlandse overheid zijn met de verwachte financiële steun over de brug gekomen. Zonder deze enorme kapitaalinjecties zou de luchtvaartmaatschappij, net als veel andere luchtvaartmaatschappijen, de crisis waarschijnlijk niet overleven. De steun komt echter niet zonder voorwaarden. De impact voor de huidige aandeelhouders is dan ook negatief.
Air France-KLM: een groep, twee merken, drie divisies
Sinds de fusie in mei 2004 zijn Air France en KLM Royal Dutch Airlines samen één van de grootste Europese luchtvaartgroepen geworden. Alleen Deutsche Lufthansa is groter. Het bedrijf kan worden omschreven als één groep, twee luchtvaartmaatschappijen en drie businesses. Beide maatschappijen hielden hun eigen identiteit, handelsnaam en merk. De drie hoofddivisies zijn: Passenger Business, Cargo en Engineering & Maintenance. KLM en Air France ontplooien eigen activiteiten vanuit de hubs Amsterdam Schiphol en Parijs Charles de Gaulle.
Grote Nederlandse aandeelhouder erbij
De Staat der Nederlanden heeft een deelneming in Air France-KLM (Holding) genomen van 14%. Daarmee is het Nederlandse overheidsbelang vrijwel gelijk aan dat van de Franse staat. Ook hebben strategische partners China Eastern en Delta Air Lines samen 17,6% van Air France-KLM in handen. De Nederlandse regering zag zich genoodzaakt in te grijpen omdat de Nederlandse belangen van KLM en Schiphol volgens het kabinet dreigden onder te sneeuwen. Het kabinet krijgt door zijn belang een zetel in het bestuur van Air France-KLM. In twee jaar tijd zal het stemrecht van Nederland zijn vergroot tot 23%. Het verrassingselement heeft mogelijk voor verbazing gezorgd bij de Fransen.
Grootste verlies ooit
De resultaten over het tweede kwartaal die Air France-KLM op 30 juli presenteerde, waren de slechtste uit zijn historie – maar dat was geen verrassing. Door de lockdowns en reisbeperkingen verdampte 83% van de omzet, die uitkwam op €1,2 mld. Daardoor leed de vliegmaatschappij een aangepast nettoverlies van €2,6 mld. Dat was fors meer dan waar analisten op rekenden. Wel wist Air France-KLM door diverse kostenbesparingen de maandelijkse operationele ‘cash burn’ (negatieve cashflow) te verlagen en kwam deze uit op €260 mln in plaats van de verwachte €400 mln. Ter illustratie: voor de coronapandemie was dit €2 mld per maand. De vliegmaatschappij vervoerde 95% minder passagiers en 56% minder goederen. Er is enig pril herstel zichtbaar sinds het dieptepunt in april, maar grootschalig herstel zal nog jaren kosten en is volledig afhankelijk van de ontwikkeling van een vaccin. De verwachte steunpakketten van de Franse als de Nederlandse overheid zijn rond; de waarde ervan bedraagt €10,4 mld. Zodoende was er €14,2 mld in kas aan het einde van de verslagperiode. De liquiditeit lijkt daarmee gewaarborgd, maar de nettoschuld, gedeeld door de EBITDA, is daardoor wel opgelopen naar 4,8.
Afbetaling steunleningen wordt nog een hele kluif
Op basis van de (verlaagde) maandelijkse cash burn, lijkt de huidige steun voldoende om de crisis te overleven. De verwachting is dat de omzet tegen het einde van 2020 relatief vlot zal herstellen tot ongeveer de helft van die van vorig jaar. Maar het herstel van de winst zal veel langer duren; er wordt een matige winst verwacht vanaf 2022. De stevige concurrentie op prijs als gevolg van de enorme overcapaciteit in de vliegbranche betekent dat de prijzen lang laag zullen blijven. Maar de grote leningen (met gekoppelde voorwaarden zoals geen dividenden, bonussen, verbeterde arbeidsvoorwaarden, verduurzaming) moeten uiteraard ook binnen enkele jaren worden afbetaald. Dit gaat nog een uitdaging worden. Op dit moment staat het aandeel dit jaar op een underperformance van ruim 50% ten opzichte van de sector industriegoederen.
Kansen
- Door goede strategische posities (sterke ‘hubs’), in combinatie met aantrekkelijke thuishavens en bestemmingen (landingsrechten), kan marktaandeel worden gewonnen van kleinere vliegmaatschappijen.
- Verbetering zal moeten komen van hogere passagiersaantallen en positieve effecten van investeringen in IT-systemen.
- Een olieprijs die langere tijd laag blijft dankzij een overschot aan olie op de markten.
Risico's
- Het herstel van de luchtvaartindustrie naar niveaus van voor de coronacrisis gaat waarschijnlijk jaren duren. Ook zal er de komende jaren minder geld naar aandeelhouders gaan als gevolg van de enorme kapitaalinjecties.
- Prijsvechters in Europa en sterke prijsconcurrentie vanuit het Midden-Oosten leiden tot druk op de omzet en marges bij Air France-KLM.
- Het mogelijk uit de hand lopen van een stammenstrijd tussen KLM en Air France.
Duurzame Analyse
Dit bedrijf is geen onderdeel van het duurzaam beleggingsuniversum. Binnen zijn sector is het een sterke voorloper (NFI ++) op het gebied van duurzaamheidsbeleid. Er zijn wel uitsluitingscriteria van toepassing vanwege ongewenste bedrijfsactiviteiten en/of controversieel gedrag. Deze duurzaamheidsbeoordeling is van Jochen Harkema en Pamela Simeonov, analisten duurzaam beleggen bij het ING Investment Office en staat los van de fundamentele analyse.
Sprinters Long
Naam | Hefboom | Bied | Laat | % Dag | Watchlist Trade |
---|---|---|---|---|---|
Sprinter BEST Long 4,33 op Air France-KLM | 10,8 | 0,42 | 0,43 | -26,72 % | Koop Sprinter |
Sprinter BEST Long 3,73 op Air France-KLM | 4,5 | 1,02 | 1,03 | -13,87 % | Koop Sprinter |
Sprinters Short
Naam | Hefboom | Bied | Laat | % Dag | Watchlist Trade |
---|---|---|---|---|---|
Sprinter BEST Short 6,1 op Air France-KLM | 3,0 | 1,57 | 1,58 | +10,14 % | Koop Sprinter |
Sprinter BEST Short 6,1 op Air France-KLM | 3,0 | 1,57 | 1,58 | +10,14 % | Koop Sprinter |