Fundamentele Analyse: Nestle Nestle - Succesvolle mix van activiteiten en merken
dinsdag 27 oktober 2020
Isin | Valuta | K/W | Div. rend. | Duurzaam | Technisch | Sector |
---|---|---|---|---|---|---|
CH0038863350 | CHF | 24.5 | 2.63 | Ja | Dagelijkse consumentengoederen |
Succesvolle mix van activiteiten en merken
Gezien de verslechterende omstandigheden rond covid-19 verwachten we dat de resultaten in het lopende kwartaal onder de nieuwe, verhoogde bedrijfsprognoses zullen uitkomen. Wel was het afgelopen kwartaal zeer sterk en heeft Nestlé dus de juiste mix van activiteiten en producten om straks, in het ‘nieuwe normaal’, te kunnen uitblinken.
Grootste voedingsmiddelenbedrijf ter wereld
Nestlé is het grootste voedingsmiddelenbedrijf ter wereld. Het concern heeft dertig merken met meer dan CHF 1 mld omzet per jaar. De verdeling van de omzet is de laatste jaren: dranken 26%, melkproducten 26%, kant-en-klaarmaaltijden 17%, diervoeding 11%, chocolade, snoep en koek 10%. Ook heeft het een samenwerkingsverband met L’Oréal op het gebied van dermatologie. het concern behaalde over 2019 een omzet van CHF 92,5 mld.
Mix van activiteiten en merken succesvol
Nestlé zag in de eerste negen maanden de omzet (op identieke basis gemeten) aantrekken en heeft zijn prognose voor heel 2020 licht verhoogd, zo maakte het bedrijf 21 oktober bekend. In de afgelopen drie kwartalen steeg de omzet (identiek op jaarbasis) met 3,5% naar CHF61,91 mld, tegenover een consensusverwachting van analisten van 2,8% omzetstijging. Wel viel het aandeel van de prijsstijging hierin iets tegen. De verkoopprijzen stegen gemiddeld met 0,2% bij een consensusverwachting van +0,5%. In het derde kwartaal steeg de identieke omzet zelfs met 4,9%. De invloed van covid-19 verschilde sterk, afhankelijk van de productcategorie en het verkoopkanaal. Zo was de vraag naar artikelen voor thuisgebruik en gezondheidsproducten sterk, terwijl producten die te maken hebben met activiteiten buitenshuis, het minder goed deden – net als het geval was bij de concurrentie overigens. Online stegen de verkopen met 47,6%, waarmee het aandeel daarvan in de groepsomzet steeg naar 12,3%. De omzet van de groep lag door desinvesteringen, maar ook tegenzittende valutakoersen, bijna 13% lager. Voor heel 2020 verwacht Nestlé nu een autonome omzetgroei van 3% tegen eerder 2 tot 3%. Verder zal de marge op de onderliggende operationele handelsinkomsten vermoedelijk aantrekken, net als de onderliggende winst per aandeel.
Waardering: hoog
De waardering van de voedingsmiddelenfabrikanten op de Masterlist met ondernemingen die het Investment Office volgt, is relatief hoog. Unilever staat op bijna 20 keer de winst voor het lopende jaar, Nestlé heeft op het moment zelfs nog een hogere koers-winstverhouding, namelijk bijna 25 keer de winst over het lopende jaar .
Kansen
- Via zowel organische groei als overnames wil het concern het omzetaandeel van de opkomende markten in de komende jaren fors laten groeien. Door de koersdalingen van de aandelen van bedrijven in de opkomende markten zijn deze ondernemingen op dit moment niet te duur.
- Nestlé richt zich met zijn productenportefeuille steeds meer op gezonde producten met hoge marges. Zoals bijvoorbeeld de plantaardige vleesvervangers. Het concern kan daarmee profiteren van de stijgende bestedingen van consumenten aan deze producten.
- Met dertig merken met meer dan CHF 1 mld omzet per jaar (goed voor 70% van de jaarwinst) heeft Nestlé een uitstekend gespreide productenportefeuille.
Risico's
- Door het zwakke economische klimaat ondervindt Nestlé in de volwassen markten nog steeds sterke concurrentie van de producenten van huismerken.
- Nestlé heeft veel last van de zwakke valuta’s in de opkomende markten ten opzichte van de sterke Zwitserse frank.
- Nestlé wil nog wel eens te veel geld uitgeven voor een overname als het management een bedrijf als goede aanvulling ziet voor het concern.
Duurzame Analyse
Dit bedrijf is onderdeel van het duurzaam beleggingsuniversum. Binnen zijn sector is het een sterke voorloper (NFI ++) op het gebied van duurzaamheidsbeleid. Er zijn geen uitsluitingscriteria van toepassing vanwege ongewenste bedrijfsactiviteiten en/of controversieel gedrag. De toets op duurzaamheid is uitgevoerd door de analisten Duurzaam beleggen bij het ING Investment Office, en staat los van de fundamentele analyse.
Sprinters Long
Naam | Hefboom | Bied | Laat | % Dag | Watchlist Trade |
---|---|---|---|---|---|
Sprinter Long 68,0 op Nestle | 2,5 | 3,82 | 3,92 | -1,78 % | Koop Sprinter |
Sprinter Long 68,0 op Nestle | 2,5 | 3,82 | 3,92 | -1,78 % | Koop Sprinter |