Auteur

Robert de Jong
Beleggingsanalist

Fundamentele Analyse: Air France-KLM Air France-KLM - Omvangrijk herstructureringsplan opgesteld

woensdag 11 november 2020

Isin Valuta K/W Div. rend. Duurzaam Technisch Sector
FR0000031122 EUR 0 0 Nee Industriegoederen

Omvangrijk herstructureringsplan opgesteld

De impact van het coronavirus op de luchtvaartsector is enorm. Dit bleek opnieuw duidelijk uit de meest recente cijfers. Zowel de Franse als de Nederlandse overheid zijn met de verwachte financiële steun over de brug gekomen. Ook zijn alle Nederlandse vakbonden inmiddels akkoord. Zonder deze enorme kapitaalinjecties zou de luchtvaartmaatschappij, net als veel andere luchtvaartmaatschappijen, de crisis waarschijnlijk niet overleven. De steun komt echter niet zonder voorwaarden. De impact voor de huidige aandeelhouders is dan ook negatief.

Air France-KLM: een groep, twee merken, drie divisies

Sinds de fusie in mei 2004 zijn Air France en KLM Royal Dutch Airlines samen één van de grootste Europese luchtvaartgroepen geworden. Alleen Deutsche Lufthansa is groter. Het bedrijf kan worden omschreven als één groep, twee luchtvaartmaatschappijen en drie businesses. Beide maatschappijen hielden hun eigen identiteit, handelsnaam en merk. De drie hoofddivisies zijn: Passenger Business, Cargo en Engineering & Maintenance. KLM en Air France ontplooien eigen activiteiten vanuit de hubs Amsterdam Schiphol en Parijs Charles de Gaulle.

Negatieve impact coronapandemie zal lang na-ijlen

In het tweede kwartaal leed de vliegmaatschappij zijn grootste verlies uit de historie. Het zicht op herstel blijft extreem laag met een zeer breed scala aan uitkomstmogelijkheden, afhankelijk van vaccins en andere externe factoren zoals testen en overheidsbeslissingen. Uiteindelijk zal breed herstel jaren duren (er wordt een matige winst verwacht vanaf 2022). De stevige concurrentie op prijs als gevolg van de enorme overcapaciteit in de vliegbranche betekent dat de prijzen lang laag zullen blijven. Maar de grote leningen (met gekoppelde voorwaarden zoals geen dividenden, bonussen, verbeterde arbeidsvoorwaarden, verduurzaming) moeten uiteraard ook binnen enkele jaren worden afbetaald. Dit gaat nog een uitdaging worden. En de aandeelhouders staan daarbij achteraan in de rij.

Nettoverlies tot en met september EUR 6,1 mld. Nieuwe lockdown-maatregelen vertragen herstel; herstructureringsplan opgesteld

Air France-KLM presenteerde op 30 oktober de resultaten over het derde kwartaal. Zoals verwacht, is de druk op de vliegmaatschappij nog steeds enorm. De omzet daalde fors met bijna 70% naar €2,5 mld. Dat was meer dan verwacht, door de nieuwe lockdown-maatregelen vanaf september. Het operationele verlies van €1 mld was wel wat beter de consensusverwachting van analisten dankzij kostenbeheersing en overheidssteun. Onder de streep bleef een nettoverlies over van €1,7 mld, onder andere door verhoogde herstructureringskosten. Het aangepaste nettoverlies was echter grofweg in lijn met waar analisten op rekenden. Het nettoverlies over de eerste negen maanden staat inmiddels op €6,1 mld. Het omvangrijke herstructureringsplan ligt nu ter goedkeuring bij de Franse en Nederlandse overheid, en zou in 2022 moeten leiden tot een structurele kostenverlaging van €2 mld per jaar. Dit wil de vliegmaatschappij onder andere realiseren door het uitfaseren van bepaalde vliegtuigtypes en grote ontslagrondes (5.000 bij KLM en 4.000 bij Air France in 2020 en nog eens 4.500 bij Air France voor het einde van 2022). De vliegmaatschappij vervoerde 71% minder passagiers (-95% in Q2 2020) en 20% minder goederen (-56% in Q2 2020). De capaciteitskrapte voor goederenvervoer leidde tot duidelijk hogere prijzen, waardoor de omzet toch ruim 30% groeide op jaarbasis. De capaciteitskrapte zal in 2021 echter wegebben, zodra er weer meer gevlogen wordt. Door de nieuwe lockdown-maatregelen wordt nu ook een zeer slecht vierde kwartaal verwacht (in tegenstelling tot een redelijke verbetering). Het management geeft aan dat de EBITDA fors lager zal uitkomen dan in het derde kwartaal (dat was €442 mln negatief). De nettoschuld staat op €9,3 mld, wat €3,2 mld meer is dan aan het begin van dit jaar.

Liquiditeit voldoende om crisis te overleven, maar risico-rendementsverhouding onaantrekkelijk

De vraag groeide tot ongeveer medio augustus, maar de nieuwe lockdown-maatregelen zorgen ervoor dat het herstel langer zal duren. Er is beperkt zicht op het verloop van het herstel, aangezien het boekingsgedrag van klanten nu veel meer gericht is op de korte termijn en ook sterk afhankelijk is van de opgelegde reisbeperkingen, vooral op het langeafstandsnetwerk. De maandelijkse operationele ‘cash burn’ (negatieve kasstroom) kwam in het derde kwartaal uit op ongeveer €200 mln (€260 mln in Q2 2020). Air France-KLM had eind september €12,4 mld aan liquiditeit beschikbaar. De maatschappij kan het dus ongeveer vijf jaar volhouden in dit tempo. Daarmee zou het de coronacrisis moeten kunnen overleven. Uiteindelijk zal breed herstel jaren duren (er wordt een matige winst verwacht vanaf 2022) en zullen de overheidsleningen eerst afbetaald moeten worden. Wij vinden de luchtvaartindustrie onaantrekkelijk gezien de huidige risico-rendementsverhouding. Het aandeel is in 2020 ruim 60% achtergebleven bij de sector industriegoederen en ongeveer 20% bij de luchtvaartgroep.

Kansen

  • Door goede strategische posities (sterke ‘hubs’), in combinatie met aantrekkelijke thuishavens en bestemmingen (landingsrechten), kan marktaandeel worden gewonnen van kleinere vliegmaatschappijen.
  • Verbetering zal moeten komen van hogere passagiersaantallen en positieve effecten van investeringen in IT-systemen.
  • Een olieprijs die langere tijd laag blijft dankzij een overschot aan olie op de markten.

Risico's

  • Het herstel van de luchtvaartindustrie naar niveaus van voor de coronacrisis gaat waarschijnlijk jaren duren. Ook zal er de komende jaren minder geld naar aandeelhouders gaan als gevolg van de enorme kapitaalinjecties.
  • Prijsvechters in Europa en sterke prijsconcurrentie vanuit het Midden-Oosten leiden tot druk op de omzet en marges bij Air France-KLM.
  • Het mogelijk uit de hand lopen van een stammenstrijd tussen KLM en Air France.

Duurzame Analyse

Dit bedrijf is geen onderdeel van het duurzaam beleggingsuniversum. Binnen zijn sector is het een sterke voorloper (NFI ++) op het gebied van duurzaamheidsbeleid. Er zijn wel uitsluitingscriteria van toepassing vanwege ongewenste bedrijfsactiviteiten en/of controversieel gedrag. Deze duurzaamheidsbeoordeling is van Jochen Harkema en Pamela Simeonov, analisten duurzaam beleggen bij het ING Investment Office en staat los van de fundamentele analyse.

Sprinters Long

Naam Hefboom Bied Laat % Dag Watchlist Trade
Sprinter BEST Long 4,54 op Air France-KLM 7,8 0,63 0,65 -38,46 % Koop Sprinter
Sprinter BEST Long 4,12 op Air France-KLM 4,7 1,06 1,08 -27,21 % Koop Sprinter

Sprinters Short

Naam Hefboom Bied Laat % Dag Watchlist Trade
Sprinter BEST Short 6,13 op Air France-KLM 4,3 1,18 0,00 +51,28 % Koop Sprinter
Sprinter BEST Short 6,13 op Air France-KLM 4,3 1,18 0,00 +51,28 % Koop Sprinter

Disclaimer

Deze publicatie is opgesteld namens ING Bank N.V., gevestigd te Amsterdam en slechts bedoeld ter informatie. ING Bank N.V. is onderdeel van ING Groep N.V. Deze publicatie is geen beleggingsaanbeveling, geen beleggingsadvies noch een aanbieding of uitnodiging tot koop of verkoop van enig financieel instrument. ING Bank N.V. betrekt haar informatie van betrouwbaar geachte bronnen en heeft alle mogelijk zorg betracht om er voor te zorgen dat ten tijde van de publicatie de informatie waarop zij haar visie in deze publicatie heeft gebaseerd niet onjuist of misleidend is. ING Bank N.V. geeft geen garantie dat de door haar gebruikte informatie accuraat of compleet is. De informatie in deze publicatie kan gewijzigd worden zonder enige vorm van aankondiging. Auteursrecht en rechten ter bescherming van gegevensbestanden zijn van toepassing op deze publicatie. Overneming van gegevens uit deze publicatie is toegestaan, mits de bron wordt vermeld. De waarde van uw belegging kan fluctueren. U kunt uw gehele inleg kwijtraken. In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst. ING Bank N.V. is statutair gevestigd te Amsterdam, handelsregister nr. 33031431 Amsterdam en staat onder toezicht van De Nederlandsche Bank (DNB) en de Autoriteit Financiële Markten AFM). ING Bank N.V. is onderdeel van ING Groep N.V.

Deze beleggingsaanbeveling is opgesteld door Robert de Jong, beleggingsanalist, en is uitgebracht door ING Bank N.V. De beleggingsaanbeveling is gebaseerd op betrouwbare bronnen

ING Groep N.V. of een van haar afzonderlijke bedrijfsonderdelen is partij bij een overeenkomst, zoals zakenbankdiensten, met de uitgevende instelling.