Fundamentele Analyse: Alibaba Group Holding Alibaba Group Holding - Laagste omzetgroei ooit; sterke groei cloud-inkomsten
dinsdag 24 november 2020
Isin | Valuta | K/W | Div. rend. | Duurzaam | Technisch | Sector |
---|---|---|---|---|---|---|
US01609W1027 | USD | 23.7 | 0 | Ja | Duurzame consumentengoederen |
Laagste omzetgroei ooit; sterke groei cloud-inkomsten
Alibaba is in de afgelopen jaren uitgegroeid tot een van de grootste bedrijven van China en zelfs van de wereld. Het bedrijf is met name actief op het gebied van e-commerce, maar is ook een snelgroeiende speler in content, internetinfrastructuur en cloud-hosting. Zowel de waardering als de omzetgroei is fors, maar zeker vergelijkbaar met die van branchegenoten.
Grote speler in Chinese e-commerce en internetdienstverlening
Hoewel een groot deel van de omzet in China wordt gerealiseerd, is Alibaba ook buiten China bekend. Het bedrijf heeft een marktwaarde van ongeveer $475 mld en is daarmee een van de grootste technologiebedrijven ter wereld in marktwaarde gemeten. Het bedrijf is sinds 2014 beursgenoteerd en heeft een Amerikaanse notering (ADS). Veruit het grootste deel van de omzet (ruim 85%) komt uit het platform voor e-commerce. Een kleine 8% van de omzet komt uit content en digitale media, en de resterende 7% uit cloud-hosting en internetinfrastructuur. Ongeveer 80% van de transacties (in waarde) vindt plaats met een mobiele telefoon. Ruim 75% van de omzet wordt in China gerealiseerd. De totale omzet in boekjaar 2018/19 was CNY 376 mld.
Heel veel verschillende verschijningsvormen
Alibaba biedt handelsplatformen via verscheidene bedrijven, met namen als Taobao Marketplace, Tmall, 1688.com, Lazada en AliExpress. Betalingen lopen via het gelieerde bedrijf Alipay , en de verzendingen via logistiek partner (47% belang) Cainiao Network. Ondersteuning met winkelen gaat via AliMe, een slimme chatbot. Daarnaast zijn er nog vele verwante diensten en bedrijven zoals Ele.Me food delivery, Alibaba Pictures (films en tickets), YunOS operating systems, AutoNavi (digitale kaarten, marktleider in China), Alimama (technologieplatform), UCWeb (browser, zoekmachine, news feed) en Alibaba Cloud (grootste public cloud in China). Uit de voorgaande (niet-uitputtende) lijst van bedrijven is wel duidelijk hoe diep verweven Alibaba is met de Chinese economie.
34% omzetgroei in China in kwartaal na corona. Cloud-inkomsten stijgen 60%
Alibaba heeft in het afgelopen kwartaal iets beter dan verwacht gepresteerd, maar had met ongeveer 34% groei het laagste omzetgroeicijfer ooit. Dit bleek 5 november uit de cijfers van de Chinese e-commerce-gigant over het tweede kwartaal van zijn gebroken boekjaar 2020/21. De omzet is gelijk aan de consensusverwachting van analisten, die hoog gespannen was omdat dit voor China een post-pandemiekwartaal was. De aangepaste operationele winst kwam uit op CNY 47,53 mld bij een consensusverwachting van CNY 46,23 mld. De aangepaste nettowinst kwam uit op CNY 47,09 mld. De nettowinst was met CNY 28,8 mld 60% lager dan vorig jaar, toen er eenmalig baten waren door Alibaba’s belang in het (deze week zo geplaagde) zusterbedrijf ANT Financial. De aangepaste winst per aandeel (wpa) bedroeg CNY 17,97 terwijl de consensus op CNY 13,87 stond. De omzet steeg 34% naar CNY 155 mld en lag in lijn met de analistenverwachting van CNY 154,85 mld. De omzet van de cloud-activiteiten bedroeg CNY 14,90 mld (een stijging van 60%) bij een consensus van CNY 14,31 mld, relatief erg hoog. Alibaba had in het tweede kwartaal 881 miljoen mobiele gebruikers die minimaal een keer per maand gebruik maken van de apps van het concern. Dat is iets minder dan de verwachting van 899 miljoen. Ook had Alibaba 757 miljoen gebruikers van de Chinese digitale marktplaatsen.
Waardering fors, verwachte groei ook
De beurswaarde van het bedrijf is na een zeer sterke performance fors onder druk gekomen. De waardering van ruim 27x de verwachte winst over 2020/21 is uiteraard niet laag, maar ook de verwachte winstgroei van minimaal 20-25% per jaar in de komende jaren is hoog. Alibaba keert (nog) geen dividend uit, maar koopt wel voor enkele miljarden per jaar eigen aandelen in.
Kansen
- Sterke positie in het snelgroeiende segment van mobiel internet, met de nadruk op handelsplatformen, maar ook steeds meer op content en aanpalende activiteiten.
- Duidelijke en goed onderbouwde groeiplannen gebaseerd op een gedegen kennis van de wereldwijde klantenbasis van ruim 600 miljoen gebruikers. De toenemende welvaart en particuliere consumptie in China moeten daarbij niet onderschat worden.
- Voldoende middelen om mee te doen in nieuwe groeisegmenten zoals auto- en fietsdeelplatformen. De grip op het internetleven in China kan daarmee nog groter worden.
Risico's
- De hoge beurswaardering is (uiteraard) mede gebaseerd op een hoge omzet- en winstgroei. Bij tegenvallers heeft dit dus een dubbel (waardering en winst) negatief effect op de koers.
- Nieuwe anti trustregels in China.
- Discussies over fraude, patentschendingen, namaak of onvoldoende belastingafdracht van producten die zijn gekocht via Alibaba, kunnen op enig moment tot boetes of andere problemen leiden.
Duurzame Analyse
Dit bedrijf is onderdeel van het duurzaam beleggingsuniversum. Binnen zijn sector is het een middenmoter (NFI =) op het gebied van duurzaamheidsbeleid. Er zijn geen uitsluitingscriteria van toepassing vanwege ongewenste bedrijfsactiviteiten en/of controversieel gedrag. De toets op duurzaamheid is uitgevoerd door de analisten Duurzaam beleggen bij het ING Investment Office, en staat los van de fundamentele analyse.
Sprinters Long
Naam | Hefboom | Bied | Laat | % Dag | Watchlist Trade |
---|---|---|---|---|---|
Sprinter Long 209,6 op Alibaba | 3,5 | 6,11 | 0,00 | -7,28 % | Koop Sprinter |
Sprinter Long 209,6 op Alibaba | 3,5 | 6,11 | 0,00 | -7,28 % | Koop Sprinter |