Auteur

Robert de Jong
Beleggingsanalist

Fundamentele Analyse: Air France-KLM Air France-KLM - Noodzaak nieuwe staatssteun onvermijdelijk

maandag 22 februari 2021

Isin Valuta K/W Div. rend. Duurzaam Technisch Sector
FR0000031122 EUR 0 0 Nee Industriegoederen

Noodzaak nieuwe staatssteun onvermijdelijk

De impact van het coronavirus op de luchtvaartsector is enorm. Zowel de Franse als de Nederlandse overheid zijn in 2020 met de verwachte financiële steun over de brug gekomen. Ook zijn alle Nederlandse vakbonden inmiddels akkoord. Nieuwe staatssteun is echter onvermijdelijk. Zonder deze enorme kapitaalinjecties zou de luchtvaartmaatschappij, net als veel andere luchtvaartmaatschappijen, de crisis waarschijnlijk niet overleven. De steun komt echter niet zonder voorwaarden. De impact voor de huidige aandeelhouders is dan ook negatief.

Air France-KLM: een groep, twee merken, drie divisies

Sinds de fusie in mei 2004 zijn Air France en KLM Royal Dutch Airlines samen één van de grootste Europese luchtvaartgroepen geworden. Alleen Deutsche Lufthansa is groter. Het bedrijf kan worden omschreven als één groep, twee luchtvaartmaatschappijen en drie businesses. Beide maatschappijen hielden hun eigen identiteit, handelsnaam en merk. De drie hoofddivisies zijn: Passenger Business (70% omzet), Cargo (20%) en Engineering & Maintenance (10%). KLM en Air France ontplooien eigen activiteiten vanuit de hubs Amsterdam Schiphol en Parijs Charles de Gaulle.

Negatieve impact coronapandemie zal lang na-ijlen

In het het jaar 2020 leed de vliegmaatschappij zijn grootste verlies (€7,1 mld) uit de historie. Het zicht op herstel blijft extreem laag met een zeer breed scala aan uitkomstmogelijkheden, afhankelijk van vaccins en andere externe factoren zoals testen en overheidsbeslissingen. Uiteindelijk zal breed herstel jaren duren (er wordt een matige winst verwacht vanaf 2023). De stevige concurrentie op prijs als gevolg van de enorme overcapaciteit in de vliegbranche betekent dat de prijzen lang laag zullen blijven. Maar de grote leningen (met gekoppelde voorwaarden zoals geen dividenden, bonussen, verbeterde arbeidsvoorwaarden, verduurzaming) moeten uiteraard ook binnen enkele jaren worden afbetaald. Dit gaat nog een uitdaging worden. En de aandeelhouders staan daarbij achteraan in de rij.

Recordverlies van EUR 7,1 mld. Nieuwe lockdowns vertragen herstel

Air France-KLM presenteerde op 18 februari de resultaten over het vierde kwartaal. Zoals verwacht, zit de vliegmaatschappij nog steeds in enorm zwaar weer. De omzet daalde in lijn met de consensusverwachting van analisten met 64% naar €2,4 mld. Het EBITDA-verlies van €407 viel mee ten opzichte van de consensus van -€639 mln. Onder de streep bleef een nettoverlies over van €1 mld, tegenover een nettowinst van €155 mln in dezelfde periode een jaar eerder. In 2020 daalde de omzet 59% naar €11,1 mld en het nettoverlies kwam uit op €7,1 mld. In 2019 was er nog een nettowinst van €290 mln. Er is nog weinig zicht op verbetering. Het management voorspelt voor het eerste kwartaal een groter EBITDA-verlies dan in het vierde kwartaal en vliegt momenteel met 40% van de capaciteit van 2019. Op basis van de vaccinatiecampagnes verwacht Air France-KLM rond de zomer de vluchten langzaam weer op te schalen. De maatschappij vervoerde in Q4’20 78% minder passagiers (-76% in Q3’20 en -95% in Q2’20) en 6,8% minder goederen (-20% in Q3’20 en -56% in Q2’20). De capaciteitskrapte voor goederenvliegvervoer leidde tot duidelijk hogere prijzen, waardoor de omzet toch ruim 50% steeg op jaarbasis. Die capaciteitskrapte zal in 2021 echter afnemen, zodra er weer meer gevlogen wordt. De maandelijkse ‘cash burn’ (negatieve kasstroom) bedroeg in het vierde kwartaal ongeveer €705 mln. Dat is een forse stijging ten opzichte van de vorige kwartalen (€200 mln in Q3’20 en €260 mln in Q2’20) en houdt verband met herstructureringskosten zoals afvloeiingsregelingen. De liquiditeit bedraagt bijna €10 mld, inclusief kredieten. De netto schuld is in 2020 met €4,9 mld gestegen en staat nu op €11 mld (eind Q3’20 was dat €9,3 mld).

Noodzaak nieuwe staatssteun onvermijdelijk

De kwartaalresultaten waren iets beter dan gevreesd maar de vliegmaatschappij zit duidelijk nog in zwaar weer. Air France-KLM verwacht binnen enkele weken geherkapitaliseerd te worden. Nieuwe staatsteun is onvermijdelijk en de kans is groot dat een nieuwe aandelenemissie onderdeel zal zijn van de voorwaarden van het steunpakket. Dit betekent dat bestaande aandeelhouders te maken krijgen met verwatering. Zij staan dus helemaal ‘achteraan in de rij’, want eerst zullen de overheidsleningen afbetaald moeten worden. In het derde kwartaal heeft de vliegmaatschappij een omvangrijk herstructureringsplan ingediend bij de Franse en de Nederlandse overheid. Dit plan zou in 2022 moeten leiden tot een structurele kostenverlaging van €2 mld per jaar. Dit wil de vliegmaatschappij onder andere realiseren door het uitfaseren van bepaalde vliegtuigtypes en grote ontslagrondes (5.000 bij KLM en 4.000 bij Air France in 2020 en nog eens 4.500 bij Air France voor het einde van 2022). Maar een breed herstel zal nog jaren nodig hebben; er wordt een matige winst verwacht vanaf 2022. Het aandeel is in 2020 ruim 50% achtergebleven bij de sector industriegoederen en ongeveer 7% ten opzichte van de luchtvaartgroep.

Kansen

  • Door goede strategische posities (sterke ‘hubs’), in combinatie met aantrekkelijke thuishavens en bestemmingen (landingsrechten), kan marktaandeel worden gewonnen van kleinere vliegmaatschappijen.
  • Verbetering zal moeten komen van hogere passagiersaantallen en positieve effecten van investeringen in IT-systemen.
  • Een olieprijs die langere tijd laag blijft dankzij een overschot aan olie op de markten.

Risico's

  • Het herstel van de luchtvaartindustrie naar niveaus van voor de coronacrisis gaat waarschijnlijk jaren duren. Ook zal er de komende jaren minder geld naar aandeelhouders gaan als gevolg van de enorme kapitaalinjecties.
  • Prijsvechters in Europa en sterke prijsconcurrentie vanuit het Midden-Oosten leiden tot druk op de omzet en marges bij Air France-KLM.
  • Het mogelijk uit de hand lopen van een stammenstrijd tussen KLM en Air France.

Duurzame Analyse

Dit bedrijf is geen onderdeel van het duurzaam beleggingsuniversum. Binnen zijn sector is het een sterke voorloper (NFI ++) op het gebied van duurzaamheidsbeleid. Er zijn wel uitsluitingscriteria van toepassing vanwege ongewenste bedrijfsactiviteiten en/of controversieel gedrag. De toets op duurzaamheid is uitgevoerd door de analisten Duurzaam beleggen bij het ING Investment Office, en staat los van de fundamentele analyse.

Sprinters Long

Naam Hefboom Bied Laat % Dag Watchlist Trade
Sprinter BEST Long 4,8 op Air France-KLM 10,6 0,48 0,49 -41,92 % Koop Sprinter
Sprinter BEST Long 4,12 op Air France-KLM 4,5 1,15 1,16 -23,26 % Koop Sprinter

Sprinters Short

Naam Hefboom Bied Laat % Dag Watchlist Trade
Sprinter BEST Short 6,09 op Air France-KLM 5,0 1,03 1,04 +51,09 % Koop Sprinter
Sprinter BEST Short 6,09 op Air France-KLM 5,0 1,03 1,04 +51,09 % Koop Sprinter

Disclaimer

Deze publicatie is opgesteld namens ING Bank N.V., gevestigd te Amsterdam en slechts bedoeld ter informatie. ING Bank N.V. is onderdeel van ING Groep N.V. Deze publicatie is geen beleggingsaanbeveling, geen beleggingsadvies noch een aanbieding of uitnodiging tot koop of verkoop van enig financieel instrument. ING Bank N.V. betrekt haar informatie van betrouwbaar geachte bronnen en heeft alle mogelijk zorg betracht om er voor te zorgen dat ten tijde van de publicatie de informatie waarop zij haar visie in deze publicatie heeft gebaseerd niet onjuist of misleidend is. ING Bank N.V. geeft geen garantie dat de door haar gebruikte informatie accuraat of compleet is. De informatie in deze publicatie kan gewijzigd worden zonder enige vorm van aankondiging. Auteursrecht en rechten ter bescherming van gegevensbestanden zijn van toepassing op deze publicatie. Overneming van gegevens uit deze publicatie is toegestaan, mits de bron wordt vermeld. De waarde van uw belegging kan fluctueren. U kunt uw gehele inleg kwijtraken. In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst. ING Bank N.V. is statutair gevestigd te Amsterdam, handelsregister nr. 33031431 Amsterdam en staat onder toezicht van De Nederlandsche Bank (DNB) en de Autoriteit Financiële Markten AFM). ING Bank N.V. is onderdeel van ING Groep N.V.

Deze beleggingsaanbeveling is opgesteld door Robert de Jong, beleggingsanalist, en is uitgebracht door ING Bank N.V. De beleggingsaanbeveling is gebaseerd op betrouwbare bronnen