Fundamentele Analyse: BMW BMW - Goed derde kwartaal, forse verbetering van de nettowinst
vrijdag 12 maart 2021
Isin | Valuta | K/W | Div. rend. | Duurzaam | Technisch | Sector |
---|---|---|---|---|---|---|
DE0005190003 | EUR | 10.2 | 2.97 | Nee | Duurzame consumentengoederen |
Goed derde kwartaal, forse verbetering van de nettowinst
BMW heeft op het moment veel tegenwind. De vernieuwde uitstootmeetprocedures vergen aandacht en extra investeringen. Aangezien de metingen strenger en secuurder zijn, moet de uitstoot ook echt kloppen om meer reputatieschade te voorkomen. Ook zorgt het sluimerende handelsconflict voor onzekerheid bij de toekomstige autokopers. Het verhogen van de voorziening voor de kartelboete binnen enkele weken, waardoor de winstgevendheid dit jaar op een van de laagste niveaus van de laatste jaren gaat uitkomen, is geen goed bericht van BMW.
Verkoopkampioen luxeauto's
Het Duitse Bayerische Motoren Werke AG (BMW) is een van de grootste producenten van luxe auto’s ter wereld. Ook produceert het concern motorfietsen en heeft het een onderdeel voor financiële dienstverlening. Enkele bekende merken zijn BMW, Mini en Rolls-Royce. Het concern heeft in 24 landen productiefaciliteiten en verkoopt auto’s in 140 landen. BMW realiseerde in 2020 meer dan €99 mld aan inkomsten uit de motor- en autoverkoop.
De inhaalslag is begonnen
In een poging de concurrentie voor te blijven, brengt BMW versneld meer elektrische en deels elektrische luxe auto's op de markt. Ook gaat BMW meer investeren in software en inzetten op zelfsturende auto's. BMW weet dat het moet veranderen om de nummer één in luxe auto's te blijven. Niet alleen heeft Mercedes zich teruggevochten in het premiumsegment door nieuwe, brutale modellen te introduceren, ook de concurrentie van spelers uit Silicon Valley neemt toe. Tesla streefde BMW afgelopen jaar al voorbij door bijna twee keer zo veel elektrische auto's te verkopen. Dat betekent dus dat BMW meer moet inzetten op elektrische auto’s.
Resultaten in lijn analistenverwachtingen
BMW heeft een sterk vierde kwartaal gedraaid, dankzij herstel van de vraag, zo bleek 11 maart uit de voorlopige cijfers. De kwartaalomzet bedroeg €29,5 mld, vrijwel gelijk aan Q4’19, bij een consensusverwachting van analisten van €28,9 mld. De EBIT daalde wel met 5,8% naar €2,2 mld (analistenconsensus: €2,41 mld). De marge die hierbij hoorde, was 7,5% bij een analistenconsensus van 8,3%. De omzet van de divisie Automotive bedroeg €26,02 mld, in lijn met de consensusverwachting van €25,92 mld en de winst voor belastingen €2,0 mld (consensus: €1,99 mld) en een marge van 7,7% (consensus: 6,93%). De resultaten van de divisies Financial Services en Motorcycles waren beter dan verwacht. Over heel 2020 zag BMW de omzet met 5% dalen naar €98,9 mld, bij een analistenconsensus van €97,83 mld, terwijl de EBIT uitkwam op €4,83 mld, oftewel 34,8% minder dan een jaar eerder. De analistenconsensus hiervoor bedroeg €4,71 mld. De nettowinst daalde van €5,0 naar €3,9 mld.
Waardering
De koers-winstverhouding van BMW voor het lopende jaar is hoger dan gemiddeld, 9 keer de getaxeerde winst voor het lopende jaar. De waarderingen van de meeste concurrenten is ook relatief hoger dan andere jaren. De gevolgen van de uitbraak van het coronavirus zorgt voor extreme winst- en daarmee koersdalingen in een sector die al voldoende problemen van zichzelf had.
Kansen
- BMW heeft meer geïnvesteerd in schone technologie dan veel concurrenten. Dit kan op termijn voordeel opleveren nu overheden meer ‘groene’ techniek eisen.
- BMW’s aanwezigheid in de wereldwijde markten verkleint de afhankelijkheid van één enkele regionale economie en verbetert de vooruitzichten nu veel opkomende markten zich ontwikkelen tot volwassen economieën.
- BMW’s luxe- en ultraluxeauto’s kennen een hoge winstmarge; de omzet ervan is doorgaans minder gevoelig voor schommelingen van de economie.
Risico's
- BMW blijft modellen met alle ‘groene’ aandrijftechnieken verkopen, van elektrische tot waterstofmotoren. Hierdoor maakt het concern meer onderzoekskosten dan fabrikanten die zich op één aandrijvingstechniek voor de toekomst richten. Ook de onderzoeken naar waterstof en brandstofcellen lopen nog steeds.
- Rente- en valutaschommelingen kunnen de rendementen drukken. Bijna 23% van de omzet komt uit de Verenigde Staten, terwijl BMW rapporteert in euro’s.
- De familie Quant heeft 50% van de aandelen BMW in bezit en controleert dus het hele bedrijf. Beslissingen van het managementteam kunnen dus door de familie geblokkeerd worden.
Duurzame Analyse
Dit bedrijf is geen onderdeel van het duurzaam beleggingsuniversum. Binnen zijn sector is het een sterke voorloper (NFI ++) op het gebied van duurzaamheidsbeleid. Er zijn wel uitsluitingscriteria van toepassing vanwege ongewenste bedrijfsactiviteiten en/of controversieel gedrag. De toets op duurzaamheid is uitgevoerd door de analisten Duurzaam beleggen bij het ING Investment Office, en staat los van de fundamentele analyse.
Sprinters Long
Naam | Hefboom | Bied | Laat | % Dag | Watchlist Trade |
---|---|---|---|---|---|
Sprinter BEST Long 82,13 op BMW | 11,8 | 0,69 | 0,75 | 0,00 % | Koop Sprinter |
Sprinter BEST Long 70,94 op BMW | 4,7 | 1,81 | 1,87 | -1,60 % | Koop Sprinter |