Auteur

Cor Blankestijn
Beleggingsanalist

Fundamentele Analyse: BMW BMW - Vooruitzichten voor winstgevendheid in 2021 verbeteren flink

donderdag 18 maart 2021

Isin Valuta K/W Div. rend. Duurzaam Technisch Sector
DE0005190003 EUR 10 3.01 Nee Duurzame consumentengoederen

Vooruitzichten voor winstgevendheid in 2021 verbeteren flink

De medio maart gepresenteerde kwartaalcijfers werden op de beurs weinig enthousiast ontvangen vanwege het ontbreken van vooruitzichten voor de operationele-winstmarge. Nu deze verwachting 17 maart alsnog is gepubliceerd, geserveerd in combinatie het EV-marketingsausje, kan de koers eindelijk weer eens terug naar de hoogste niveaus van de afgelopen jaren. Ook de lichtere afname van de autoverkopen in Europa dan bij veel andere autofabrikanten zal hierbij meespelen

Verkoopkampioen luxeauto's

Het Duitse Bayerische Motoren Werke AG (BMW) is een van de grootste producenten van luxe auto’s ter wereld. Ook produceert het concern motorfietsen en heeft het een onderdeel voor financiële dienstverlening. Enkele bekende merken zijn BMW, Mini en Rolls-Royce. Het concern heeft in 24 landen productiefaciliteiten en verkoopt auto’s in 140 landen. BMW realiseerde in 2020 meer dan €99 mld aan inkomsten uit de motor- en autoverkoop.

De inhaalslag is begonnen, vooruitzichten voor winstgevendheid in 2021 verbeteren flink

BMW wil dat in 2030 de helft van alle auto's die het bedrijf verkoopt, elektrisch is, zo maakte het 17 maart bekend tijdens de jaarlijkse conferentie annex media-dag. Van het merk Mini zullen dan alleen nog maar elektrische modellen te koop zijn. Ook wil BMW alleen nog maar auto's maken op basis van herbruikbare onderdelen en materialen. Het aantal elektrische auto's dat het concern verkoopt moet de komende jaren flink stijgen: in 2025 zou dat aantal tien keer zo hoog moeten zijn als in 2020 het geval was. Dan verwacht BMW twee miljoen elektrische voertuigen te hebben afgeleverd. Tot 2030 moet het aantal verkochte elektrische auto's jaarlijkse met ruim 20% stijgen. Om die overgang mogelijk te maken, gaat BMW daarin €400 mln extra investeren. Momenteel heeft BMW twee volledig elektrische modellen van het merk BMW en één elektrische Mini. Dit jaar komen daar twee elektrische BMW-modellen bij, waarbij de nieuwe i4 enkele maanden eerder beschikbaar komt dan de autofabrikant uit München eerder had aangekondigd.

Resultaten in lijn analistenverwachtingen

BMW heeft een sterk vierde kwartaal gedraaid, dankzij herstel van de vraag, zo bleek 11 maart uit de voorlopige cijfers. De kwartaalomzet bedroeg €29,5 mld, vrijwel gelijk aan Q4’19, bij een consensusverwachting van analisten van €28,9 mld. De EBIT daalde wel met 5,8% naar €2,2 mld (analistenconsensus: €2,41 mld). De marge die hierbij hoorde, was 7,5% bij een analistenconsensus van 8,3%. De omzet van de divisie Automotive bedroeg €26,02 mld, in lijn met de consensusverwachting van €25,92 mld en de winst voor belastingen €2,0 mld (consensus: €1,99 mld) en een marge van 7,7% (consensus: 6,93%). De resultaten van de divisies Financial Services en Motorcycles waren beter dan verwacht. Over heel 2020 zag BMW de omzet met 5% dalen naar €98,9 mld, bij een analistenconsensus van €97,83 mld, terwijl de EBIT uitkwam op €4,83 mld, oftewel 34,8% minder dan een jaar eerder. De analistenconsensus hiervoor bedroeg €4,71 mld. De nettowinst daalde van €5,0 naar €3,9 mld. BMW rekent dit jaar weer op een hogere winstmarge. Door de coronacrisis was de gemiddelde winstmarge op zijn auto’s in 2020 maar 2,7%. Dit jaar moet de operationele-winstmarge van de Automotive-divisie stijgen naar 6 à 8%. De gemiddelde verwachting van ondervraagde analisten (de ‘analistenconsensus’) hiervoor is 5,7%. De operationele-winstmarge in de motorfietsendivisie moet uitkomen tussen de 8 en 10%, bij een analistenconsensus van 6,7%. De brutowinst zal dan ook ‘aanzienlijk’ stijgen.

Waardering

De koers-winstverhouding van BMW voor het lopende jaar is hoger dan gemiddeld, 11 keer de getaxeerde winst voor het lopende jaar. De waarderingen van de meeste concurrenten is ook relatief hoger dan andere jaren.

Kansen

  • BMW heeft meer geïnvesteerd in schone technologie dan veel concurrenten. Dit kan op termijn voordeel opleveren nu overheden meer ‘groene’ techniek eisen.
  • BMW’s aanwezigheid in de wereldwijde markten verkleint de afhankelijkheid van één enkele regionale economie en verbetert de vooruitzichten nu veel opkomende markten zich ontwikkelen tot volwassen economieën.
  • BMW’s luxe- en ultraluxeauto’s kennen een hoge winstmarge; de omzet ervan is doorgaans minder gevoelig voor schommelingen van de economie.

Risico's

  • BMW blijft modellen met alle ‘groene’ aandrijftechnieken verkopen, van elektrische tot waterstofmotoren. Hierdoor maakt het concern meer onderzoekskosten dan fabrikanten die zich op één aandrijvingstechniek voor de toekomst richten. Ook de onderzoeken naar waterstof en brandstofcellen lopen nog steeds.
  • Rente- en valutaschommelingen kunnen de rendementen drukken. Bijna 23% van de omzet komt uit de Verenigde Staten, terwijl BMW rapporteert in euro’s.
  • De familie Quant heeft 50% van de aandelen BMW in bezit en controleert dus het hele bedrijf. Beslissingen van het managementteam kunnen dus door de familie geblokkeerd worden.

Duurzame Analyse

Dit bedrijf is geen onderdeel van het duurzaam beleggingsuniversum. Binnen zijn sector is het een sterke voorloper (NFI ++) op het gebied van duurzaamheidsbeleid. Er zijn wel uitsluitingscriteria van toepassing vanwege ongewenste bedrijfsactiviteiten en/of controversieel gedrag. De toets op duurzaamheid is uitgevoerd door de analisten Duurzaam beleggen bij het ING Investment Office, en staat los van de fundamentele analyse.

Sprinters Long

Naam Hefboom Bied Laat % Dag Watchlist Trade
Sprinter BEST Long 82,13 op BMW 11,8 0,69 0,75 0,00 % Koop Sprinter
Sprinter BEST Long 70,94 op BMW 4,7 1,81 1,87 -1,60 % Koop Sprinter

Disclaimer

TA legenda

long : stijgende trend
neutral : zijwaartse trend
short : dalende trend

NFI legenda

++ : sterke voorloper
+ : voorloper
= : middenmoter
- : achterblijver
nb : niet beschikbaar

Gehanteerde begrippen

Div. rend. dividendrendement; getaxeerde dividend (consensusverwachting volgens Bloomberg) over lopende kalenderjaar kalenderjaar als percentage van de koers. K/W* koerswinstverhouding; actuele koers gerelateerd aan de getaxeerde winst (consensusverwachting volgens Bloomberg) per aandeel van lopende kalenderjaar. NFI de Niet Financiële Indicator geeft weer hoe een onderneming scoort, ten opzichte van branchegenoten, op duurzaam beleid en de implementatie hiervan. Uitsl. staat voor Uitsluitingen wegens ongewenst gedrag of ongewenste activiteit. In geval van een "ja" is een aandeel niet toelaatbaar voor het duurzaam universum. * Bij de Amerikaanse vastgoedfondsen wordt gebruikt gemaakt van de verhouding tussen de koers en ‘funds from operations’ (FFO) in plaats van de koerswinstverhouding. Deze maatstaf wordt berekend door aan de nettowinst de afschrijvingen van het vastgoed toe te voegen en winsten op de verkoop van vastgoed hiervan af te trekken.

Toetsing duurzaamheid

Om de duurzaamheid van ondernemingen te bepalen, verricht de ING twee verschillende toetsen: een positieve toets en een negatieve toets. Het bedrijfsbeleid en de inspanningen op de facetten mens, milieu en maatschappij staan centraal bij de positieve toets. Uit deze toetsing volgt een (binnen de sector relatieve) score, resulterend in de niet-financiële indicator (NFI). Uit de negatieve toets volgt in welke mate ondernemingen ongewenste activiteiten ontplooien en/of gedrag vertonen op thema’s als mensenrechtenschendingen, corruptie, arbeidskwesties en milieudelicten. Een aandeel moet op beide toetsen positief scoren om onderdeel te zijn van het "duurzaam universum".

Belangrijke informatie

Deze beleggingsaanbeveling is opgesteld door het ING Investment Office en behelst geen individueel beleggingsadvies maar slechts een algemene aanbeveling waarop beleggers hun beleggingsbeslissingen mede kunnen baseren en vormt geen uitnodiging tot het aangaan van welke overeenkomst of verbintenis dan ook. Aan deze beleggingsaanbeveling kunnen geen rechten worden ontleend. ING Bank N.V., noch enig andere rechtspersoon die of onderdeel dat tot de ING Groep behoort, aanvaardt enige aansprakelijkheid voor schade in welke mate dan ook, voortvloeiend uit het gebruik van de bovenstaande beleggingsaanbeveling of de daarin opgenomen of verwerkte informatie. Ontwikkelingen die zich na het opstellen van deze beleggingsaanbeveling hebben voorgedaan kunnen van invloed zijn op de juistheid van de in deze beleggingsaanbeveling gestelde feiten en verstrekte opinies. De Autoriteit Financiële Markten te Amsterdam is de bevoegde toezichthouder ten aanzien van beleggingsaanbevelingen. Voor meer informatie kijkt u op www.afm.nl.

Deze beleggingsaanbeveling is opgesteld door Cor Blankestijn, beleggingsanalist, en is uitgebracht door ING Bank N.V. De beleggingsaanbeveling is gebaseerd op betrouwbare bronnen