Auteur

Cor Blankestijn
Beleggingsanalist

Fundamentele Analyse: Zalando Zalando - Grote kansen voor de toekomst

dinsdag 23 maart 2021

Isin Valuta K/W Div. rend. Duurzaam Technisch Sector
DE000ZAL1111 EUR 98.5 0 Ja Duurzame consumentengoederen

Grote kansen voor de toekomst

Terwijl het bedrijf ondertussen niet meer weg te denken is uit het huidige winkelklimaat, is Zalando min of meer synoniem voor online winkelen. Sinds 2014 is het beursgenoteerd en vanaf dat moment had het concern ook een positief netto bedrijfsresultaat. Mede door de hoge kosten van gratis verzenden (en terugsturen) en de grote advertentiecampagnes waren de bedragen tot dit jaar nog niet erg hoog. Maar toen kwam 2020 en veranderde de coronapandemie via de lockdown-maatregelen de manier van winkelen ingrijpend.

Groot in online kledingretail in Europa

Zalando is de grootste Europese online aanbieder van kleding, schoenen en accessoires met een omzet in 2019 van €6,5 mld. Het concern is langer actief in onder andere Duitsland, Nederland, Polen, Zweden en Spanje. En in Finland, Noorwegen en Denemarken is Zalando deze maand begonnen. Oostenrijk, België, Frankrijk, Italië en Zwitserland volgen in 2021. Het van oorsprong Duitse bedrijf heeft inmiddels bijna 14.000 werknemers in dienst. De app en de (innovatieve) website trekt tweehonderd miljoen bezoekers per maand en handelde vorig jaar 90 miljoen bestellingen af. Het Zalando-platform heeft 18 miljoen klanten in 17 Europese landen met Duitsland als voornaamste markt. In totaal biedt Zalando zo’n 2500 merken aan, goed voor 300.000 ‘stock keeping units’ (SKU’s: unieke producten). Ook verkoopt het concern, naast merkkleding (dus van andere bedrijven) via zijn sites meerdere huismerken (op het moment zes). Ook heeft het concern naast Zalando Lounge, de online outletstore, enkele fysieke outletwinkels in Duitsland. Het bedrijf behaalde in 2019 bijna €6,5 mld omzet.

Europees kampioen

Als grootste Europese online retailer van kleding, schoenen en accessoires zit Zalando midden in een aantrekkelijke groeimarkt. In de coronacrisis beleeft e-commerce namelijk een versnelling van de groeitrend. De Zalando-platforms penetreren steeds verder in de markten waar zij al actief waren, maar hebben beperkte geografische expansiemogelijkheden. Door het toenemende belang van het Partner Programma, waarbij Zalando steeds meer als marktplaats werkt (waarbij externe aanbieders via de Zalando-websites verkopen) kan de winstgevendheid op korte termijn dalen. Zalando realiseert hierbij namelijk slechts een commissie van 10 à 20% van de verkoopwaarde, terwijl het met de eigen merken meer dan het dubbele verdient. Bovendien is er meer concurrentie door nieuwe spelers en een beter online aanbod van bestaande retailers. Op korte tot middellange termijn verwachten we een vlakke ontwikkeling van de winstmarge, vanwege onder meer duurdere dienstverlening aan klanten, de verdere uitbouw van het logistieke netwerk, een dalende trend van de brutomarge en een minder gunstige geografische mix.

Grote kansen voor de toekomst

Coronajaar 2020 was een uitzonderlijk goed jaar voor de Duitse webwinkel Zalando dankzij een toename in online winkelen. Het bedrijf verhoogde zijn groeiambities bij de publicatie van de jaarcijfers. De webwinkel breidt dit en volgend jaar uit naar acht Oost-Europese landen, waaronder Kroatië en Roemenië. Dit moet het concern helpen bij het behalen van zijn lange-termijngroeidoelstelling. In 2025 wil Zalando een totaal bruto handelsvolume (gross merchandise volume, GMV) van €30 mld behalen, een verdrievoudiging van het huidige bedrag. Zalando bracht ook een prognose uit voor 2021. De omzet over heel 2021 komt naar verwachting uit op €9,9 mld tot €10,3 mld. Analisten gingen gemiddeld uit van €9,47 mld. Zalando verwacht een aangepast operationeel resultaat van €350 mln tot €425 mln. De analistenconsensus lag hier op € 396 mln. Het verwacht dat de GMV met 27-32% zal stijgen ten opzichte van 2020. Zalando zag de omzet in 2020 met bijna 25% groeien tot €8 mld, vrijwel in lijn met de consensus. Het aangepaste operationele resultaat kwam uit op €420,8 mln bij een analistenconsensus van €422,8 mln. Het aantal actieve klanten (met minstens een bestelling per jaar) steeg met een kwart tot 38,7 mln. Doordat veel fysieke winkels hun deuren moesten sluiten, besloten meer merken hun kleding via Zalando te verkopen: 2400 in totaal. Dit aantal partnerschappen groeit in 2021 verder. Hoewel de winkels weer open zullen gaan, blijft Zalando volgens de oprichters in de toekomst een belangrijke digitale component van fysieke winkels die zelf geen direct-to-consumer verkoopkanaal hebben.

Waardering

Wij vinden dat Zalando te hoog is gewaardeerd vergeleken met sectorgenoten in de mode. Maar we zien het concern meer als een platformbedrijf (zoals Amazon en bol.com) en die mogen een hogere waardering hebben. Zeker in de groeifase. Maar de koerswinstverhouding voor het komende jaar ligt rond de 100 en is daarmee een van de duurdere bedrijven op de masterlist.

Kansen

  • Zalando heeft als grootste Europese online speler op vlak van kleding, schoenen & accessoires een sterke marktpositie.
  • Zalando profiteert in coronatijd flink van de toename van online winkelen en dat zal met de nieuwe inperkingen van het openbare leven alleen maar toenemen.
  • Zalando heeft een ruim aanbod van merken voor een breed publiek.
  • Sterke positionering op meerdere platformen, met name ook m-commerce (e-commerce via de smartphone).
  • Sterk uitgebouwd logistiek netwerk.

Risico's

  • Weinig differentiatie door het ontbreken van een sterk eigen merk.
  • Sterk competitieve markt; opkomst nieuwe spelers.
  • Toenemende kosten om dienstverlening aan klanten te verbeteren.
  • Een verbeterd kledingaanbod van spelers zoals Amazon vormt een bedreiging voor de omzet.

Duurzame Analyse

Dit bedrijf is onderdeel van het duurzaam beleggingsuniversum. Binnen zijn sector is het een sterke voorloper (NFI ++) op het gebied van duurzaamheidsbeleid. Er zijn geen uitsluitingscriteria van toepassing vanwege ongewenste bedrijfsactiviteiten en/of controversieel gedrag. De toets op duurzaamheid is uitgevoerd door de analisten Duurzaam beleggen bij het ING Investment Office, en staat los van de fundamentele analyse.

Sprinters Long

Naam Hefboom Bied Laat % Dag Watchlist Trade
Sprinter Long 18,6 op Zalando 1,2 71,00 71,05 -0,03 % Koop Sprinter
Sprinter Long 18,6 op Zalando 1,2 71,00 71,05 -0,03 % Koop Sprinter

Disclaimer

TA legenda

long : stijgende trend
neutral : zijwaartse trend
short : dalende trend

NFI legenda

++ : sterke voorloper
+ : voorloper
= : middenmoter
- : achterblijver
nb : niet beschikbaar

Gehanteerde begrippen

Div. rend. dividendrendement; getaxeerde dividend (consensusverwachting volgens Bloomberg) over lopende kalenderjaar kalenderjaar als percentage van de koers. K/W* koerswinstverhouding; actuele koers gerelateerd aan de getaxeerde winst (consensusverwachting volgens Bloomberg) per aandeel van lopende kalenderjaar. NFI de Niet Financiële Indicator geeft weer hoe een onderneming scoort, ten opzichte van branchegenoten, op duurzaam beleid en de implementatie hiervan. Uitsl. staat voor Uitsluitingen wegens ongewenst gedrag of ongewenste activiteit. In geval van een "ja" is een aandeel niet toelaatbaar voor het duurzaam universum. * Bij de Amerikaanse vastgoedfondsen wordt gebruikt gemaakt van de verhouding tussen de koers en ‘funds from operations’ (FFO) in plaats van de koerswinstverhouding. Deze maatstaf wordt berekend door aan de nettowinst de afschrijvingen van het vastgoed toe te voegen en winsten op de verkoop van vastgoed hiervan af te trekken.

Toetsing duurzaamheid

Om de duurzaamheid van ondernemingen te bepalen, verricht de ING twee verschillende toetsen: een positieve toets en een negatieve toets. Het bedrijfsbeleid en de inspanningen op de facetten mens, milieu en maatschappij staan centraal bij de positieve toets. Uit deze toetsing volgt een (binnen de sector relatieve) score, resulterend in de niet-financiële indicator (NFI). Uit de negatieve toets volgt in welke mate ondernemingen ongewenste activiteiten ontplooien en/of gedrag vertonen op thema’s als mensenrechtenschendingen, corruptie, arbeidskwesties en milieudelicten. Een aandeel moet op beide toetsen positief scoren om onderdeel te zijn van het "duurzaam universum".

Belangrijke informatie

Deze beleggingsaanbeveling is opgesteld door het ING Investment Office en behelst geen individueel beleggingsadvies maar slechts een algemene aanbeveling waarop beleggers hun beleggingsbeslissingen mede kunnen baseren en vormt geen uitnodiging tot het aangaan van welke overeenkomst of verbintenis dan ook. Aan deze beleggingsaanbeveling kunnen geen rechten worden ontleend. ING Bank N.V., noch enig andere rechtspersoon die of onderdeel dat tot de ING Groep behoort, aanvaardt enige aansprakelijkheid voor schade in welke mate dan ook, voortvloeiend uit het gebruik van de bovenstaande beleggingsaanbeveling of de daarin opgenomen of verwerkte informatie. Ontwikkelingen die zich na het opstellen van deze beleggingsaanbeveling hebben voorgedaan kunnen van invloed zijn op de juistheid van de in deze beleggingsaanbeveling gestelde feiten en verstrekte opinies. De Autoriteit Financiële Markten te Amsterdam is de bevoegde toezichthouder ten aanzien van beleggingsaanbevelingen. Voor meer informatie kijkt u op www.afm.nl.

Deze beleggingsaanbeveling is opgesteld door Cor Blankestijn, beleggingsanalist, en is uitgebracht door ING Bank N.V. De beleggingsaanbeveling is gebaseerd op betrouwbare bronnen