Auteur

Cor Blankestijn
Beleggingsanalist

Fundamentele Analyse: Tesla Motors Tesla Motors - Verkooptarget op haar na behaald; omzet licht beter dan verwacht, nettowinst flink lager dan verwacht

maandag 10 mei 2021

Isin Valuta K/W Div. rend. Duurzaam Technisch Sector
US88160R1014 USD 147.6 0 Ja Duurzame consumentengoederen

Verkooptarget op haar na behaald; omzet licht beter dan verwacht, nettowinst flink lager dan verwacht

Maar de waardering is inmiddels zo hoog dat het niet verstandig lijkt om te beleggen in dit aandeel, nu ook de concurrentie met veel hybride en volledig elektrische auto’s op de markt komt. Ook komt de winst nog steeds voor een groot deel uit de verkoop van emissierechten, iets wat geleidelijk zal afnemen als ook de concurrentie op volle snelheid, gedreven door wetgeving, inzet op PHEV of BEV.

Profiel van de elektrische voorloper

Tesla Motors is een Amerikaanse producent van elektrische auto's en elektrische aandrijvingen die deze technieken ook aan andere autobouwers verkoopt. Het bezit een eigen wereldwijd netwerk van verkooppunten om auto’s te verkopen. Verder gaat het bedrijf accu’s voor thuisgebruik leveren die het (in samenwerking met Panasonic) in zijn eigen Gigafactories maakt. Het concern heeft naast de Tesla Model S en de Tesla Model X ook een zeer goed verkochte Tesla Model 3 in productie. Hiernaast is de productie van het de Model Y begonnen. Tesla bouwt in Noord-Amerika en Europa ook een uitgebreid netwerk van snellaadstations onder de naam Superchargers. het concern behaalde over 2020 een omzet van $31,5 mld.

Indrukwekkende prestaties?

Tesla heeft een sterk kwartaal achter de rug, zo bleek 26 april uit de kwartaalcijfers. Het bedrijf meldde een forse stijging van de omzet: naar $10,41 mld (in lijn met analistenverwachting van $10,39 mld) en ook de winst kwam hoger uit dan de analistenverwachting. In dezelfde periode vorig jaar werd nog een omzet van ‘slechts’ $5,9 mld behaald. De nettowinst kwam uit op $438 mln na de 16 mln van vorig jaar, maar bleef achter bij de analistenconsensus van $509 mln. De aangepaste winst per aandeel bedroeg $0,93 bij een analistenconsensus van een aangepaste winst per aandeel van $0,80. Vorig jaar kwam de winst nog uit op $0,23 per aandeel. Een groot deel ($528 mln) van de winst is afkomstig van verkochte ‘elektrische credits’ (milieurechten die vervuilende autofabrikanten moeten kopen als ontmoediging). Ook werd $100 mln winst geboekt op de verkoop van 10% van de door Tesla aangeschafte bitcoins. Daarnaast profiteerde Tesla van een meevallende belastingdruk. De nettowinst werd negatief beïnvloed door het bedrag van $299 mln dat oprichter en ceo Elon Musk kreeg voor het behalen van zijn targets. Vorige maand liet Tesla al weten zijn productie verder op te gaan voeren. In het eerste kwartaal rolden in totaal 180.000 nieuwe auto’s van de band. De vrije kastroom kwam daardoor uit op $293 mln en was daarmee flink beter dan de analistenconsensus van een negatieve vrije kasstroom van $82,8 mln. De kapitaalinvesteringen (‘capital expenditures’, capex) van het concern van $1,35 mld zijn hoger dan de analistenconsensus van $1,09 mld maar het concern is van plan jaarlijks 50% meer auto’s te verkopen. Ook gaf de directie aan voor de derde keer binnen een jaar nieuwe aandelen uit te zullen geven: na de $7 mld in 2020 wordt het deze keer een uitgifte van $5 mld, terwijl Tesla toch al een grote post cash en bitcoins op de balans heeft.

Waardering

Het is lastig om het bedrijf te vergelijken met de andere autofabrikanten. Waar andere fabrikanten al jaren miljarden winst maken met hun fossiel aangedreven modellen en de daarbij vrijkomende kasstromen kan investeren in het elektrisch maken van het wagenpark heeft Tesla de afgelopen jaren vrijwel nog geen winst van betekenis laten zien. Wel heeft het te maken met dezelfde miljardeninvesteringen die de concurrenten hebben. Met de oplevering van de fabriek in China moeten de kosten per auto verder omlaag kunnen en lijken er betere tijden aan te breken voor het innovatieve autobedrijf. Er lonkt zelfs voor het eerst een winstgevend jaar. Wel is de waardering met 150 keer de getaxeerde winst voor het lopende jaar erg hoog.

Kansen

  • Tesla levert als eerste automerk op een volgeladen accu een bereik van 500 km. Dit is voor veel mensen op dit moment de enige acceptabele afstand voor puur elektrisch rijden.
  • Tesla heeft als enige autofabrikant geen fossiele erfenis, geen grote verliezen dus in de economische crisis en geen te groot personeelsbestand.
  • Doordat het concern in een rap tempo een fabriek heeft kunnen bouwen in China kan het goedkoper auto's maken wat ook de gemiddelde aankooprijs omlaag brengt.

Risico's

  • Het concern zet vol in op elektrisch rijden. Het zou kunnen zijn dat juist een andere technologie, zoals bijvoorbeeld de waterstofcel, de autotechniek van de toekomst gaat worden.
  • Tesla is te afhankelijk van subsidies die de auto’s voor een grotere groep mensen beschikbaar moeten maken. Dit jaar komt er aan de meeste subsidies in de Verenigde Staten een einde, dit zou ook kunnen zorgen voor lagere verkopen.
  • Het onvoorspelbare en licht ontvlambare karakter van Elon Musk steekt zo nu en dan de kop weer op, dit kan het concern parten spelen.

Duurzame Analyse

Dit bedrijf is onderdeel van het duurzaam beleggingsuniversum. Binnen zijn sector is het een middenmoter (NFI =) op het gebied van duurzaamheidsbeleid. Er zijn geen uitsluitingscriteria van toepassing vanwege ongewenste bedrijfsactiviteiten en/of controversieel gedrag. De toets op duurzaamheid is uitgevoerd door de analisten Duurzaam beleggen bij het ING Investment Office, en staat los van de fundamentele analyse.

Sprinters Long

Naam Hefboom Bied Laat % Dag Watchlist Trade
Sprinter Long 32,0 op Tesla 1,0 470,95 0,00 -4,33 % Koop Sprinter
Sprinter Long 32,0 op Tesla 1,0 470,95 0,00 -4,33 % Koop Sprinter

Disclaimer

TA legenda

long : stijgende trend
neutral : zijwaartse trend
short : dalende trend

NFI legenda

++ : sterke voorloper
+ : voorloper
= : middenmoter
- : achterblijver
nb : niet beschikbaar

Gehanteerde begrippen

Div. rend. dividendrendement; getaxeerde dividend (consensusverwachting volgens Bloomberg) over lopende kalenderjaar kalenderjaar als percentage van de koers. K/W* koerswinstverhouding; actuele koers gerelateerd aan de getaxeerde winst (consensusverwachting volgens Bloomberg) per aandeel van lopende kalenderjaar. NFI de Niet Financiële Indicator geeft weer hoe een onderneming scoort, ten opzichte van branchegenoten, op duurzaam beleid en de implementatie hiervan. Uitsl. staat voor Uitsluitingen wegens ongewenst gedrag of ongewenste activiteit. In geval van een "ja" is een aandeel niet toelaatbaar voor het duurzaam universum. * Bij de Amerikaanse vastgoedfondsen wordt gebruikt gemaakt van de verhouding tussen de koers en ‘funds from operations’ (FFO) in plaats van de koerswinstverhouding. Deze maatstaf wordt berekend door aan de nettowinst de afschrijvingen van het vastgoed toe te voegen en winsten op de verkoop van vastgoed hiervan af te trekken.

Toetsing duurzaamheid

Om de duurzaamheid van ondernemingen te bepalen, verricht de ING twee verschillende toetsen: een positieve toets en een negatieve toets. Het bedrijfsbeleid en de inspanningen op de facetten mens, milieu en maatschappij staan centraal bij de positieve toets. Uit deze toetsing volgt een (binnen de sector relatieve) score, resulterend in de niet-financiële indicator (NFI). Uit de negatieve toets volgt in welke mate ondernemingen ongewenste activiteiten ontplooien en/of gedrag vertonen op thema’s als mensenrechtenschendingen, corruptie, arbeidskwesties en milieudelicten. Een aandeel moet op beide toetsen positief scoren om onderdeel te zijn van het "duurzaam universum".

Belangrijke informatie

Deze beleggingsaanbeveling is opgesteld door het ING Investment Office en behelst geen individueel beleggingsadvies maar slechts een algemene aanbeveling waarop beleggers hun beleggingsbeslissingen mede kunnen baseren en vormt geen uitnodiging tot het aangaan van welke overeenkomst of verbintenis dan ook. Aan deze beleggingsaanbeveling kunnen geen rechten worden ontleend. ING Bank N.V., noch enig andere rechtspersoon die of onderdeel dat tot de ING Groep behoort, aanvaardt enige aansprakelijkheid voor schade in welke mate dan ook, voortvloeiend uit het gebruik van de bovenstaande beleggingsaanbeveling of de daarin opgenomen of verwerkte informatie. Ontwikkelingen die zich na het opstellen van deze beleggingsaanbeveling hebben voorgedaan kunnen van invloed zijn op de juistheid van de in deze beleggingsaanbeveling gestelde feiten en verstrekte opinies. De Autoriteit Financiële Markten te Amsterdam is de bevoegde toezichthouder ten aanzien van beleggingsaanbevelingen. Voor meer informatie kijkt u op www.afm.nl.

Deze beleggingsaanbeveling is opgesteld door Cor Blankestijn, beleggingsanalist, en is uitgebracht door ING Bank N.V. De beleggingsaanbeveling is gebaseerd op betrouwbare bronnen