Auteur

Cor Blankestijn
Beleggingsanalist

Fundamentele Analyse: BMW BMW - Meer winst dankzij verkoop luxe en elektrische auto?s

vrijdag 5 november 2021

Isin Valuta K/W Div. rend. Duurzaam Technisch Sector
DE0005190003 EUR 5.6 5.51 Bewust Duurzame consumentengoederen

Meer winst dankzij verkoop luxe en elektrische auto?s

Het concern heeft tot nu toe een sterk jaar achter de rug dankzij de nieuwe, dure modellen. BMW stopt de chips vooral in de hybride en elektrische modellen, zodat de winstgevendheid niet in gevaar komt nu de voorraden onder druk staan door de leveringstekorten van chips.

Verkoopkampioen luxeauto's

Het Duitse Bayerische Motoren Werke AG (BMW) is een van de grootste producenten van luxe auto’s ter wereld. Ook produceert het concern motorfietsen en heeft het een onderdeel voor financiële dienstverlening. Enkele bekende merken zijn BMW, Mini en Rolls-Royce. Het concern heeft in 24 landen productiefaciliteiten en verkoopt auto’s in 140 landen. BMW realiseerde in 2020 meer dan €99 mld aan inkomsten uit de motor- en autoverkoop.

Meer winst dankzij verkoop luxe en elektrische auto?s

BMW heeft in het derde kwartaal flink meer winst geboekt. Dit bleek 3 november uit de cijfers. Het autoconcern verkocht in verhouding meer luxe en dus duurdere voertuigen. Begin oktober maakte BMW al bekend dat het dit jaar meer omzet verwacht te maken dan waar het op had gerekend. Dat komt vooral door de hogere prijzen voor auto's. Het wereldwijde chiptekort zorgde er wel voor dat het bedrijf minder auto's kon leveren. BMW liet eerder al weten dit jaar tot 90.000 auto's minder te kunnen leveren vanwege het tekort aan halfgeleiders. Het concern verkocht in het derde kwartaal 593.000 voertuigen, 12% minder dan in dezelfde periode vorig jaar. De omzet steeg desondanks met 4,5% naar €27,5 mld, hoger dan de consensusverwachting van €25,89 mld. Daarmee doet BMW het beter dan de meeste autofabrikanten, waarvan de omzet vaak daalde. De automotive- en de financiële divisie draaiden boven verwachting, de motorendivisie er net iets onder. De winst voor belasting kwam uit op €2,88 mld, bij een consensusverwachting van €2,51 mld. De nettowinst groeide met 42% naar €2,6 mld, onder andere doordat er een stuk meer Rolls Royce's werden verkocht. In het derde kwartaal werden in totaal 1329 van deze luxe auto's afgeleverd, een stijging van 22% op jaarbasis. BMW verkocht ook 78.332 elektrische voertuigen, 43% meer dan vorig jaar. Het concern verwacht voor het hele jaar een hogere winst dan in het afgelopen jaar en een operationele-winstmarge van de automotive-divisie tussen de 9,5 en 10%. Ook denkt BMW dat de problemen met de chips ook na 2021 nog een rol zullen spelen.

Waardering

De koers-winstverhouding van BMW voor het lopende jaar is hoger dan gemiddeld, 6 keer de getaxeerde winst voor het lopende jaar. De waarderingen van de meeste autofabrikanten zijn aan het normaliseren naar het lage niveau waar ze thuis horen.

Kansen

  • BMW heeft meer geïnvesteerd in schone technologie dan veel concurrenten. Dit kan op termijn voordeel opleveren nu overheden meer ‘groene’ techniek eisen.
  • BMW’s aanwezigheid in de wereldwijde markten verkleint de afhankelijkheid van één enkele regionale economie en verbetert de vooruitzichten nu veel opkomende markten zich ontwikkelen tot volwassen economieën.
  • BMW’s luxe- en ultraluxeauto’s kennen een hoge winstmarge; de omzet ervan is doorgaans minder gevoelig voor schommelingen van de economie.

Risico's

  • BMW blijft modellen met alle ‘groene’ aandrijftechnieken verkopen, van elektrische tot waterstofmotoren. Hierdoor maakt het concern meer onderzoekskosten dan fabrikanten die zich op één aandrijvingstechniek voor de toekomst richten. Ook de onderzoeken naar waterstof en brandstofcellen lopen nog steeds.
  • Rente- en valutaschommelingen kunnen de rendementen drukken. Bijna 23% van de omzet komt uit de Verenigde Staten, terwijl BMW rapporteert in euro’s.
  • De familie Quant heeft 50% van de aandelen BMW in bezit en controleert dus het hele bedrijf. Beslissingen van het managementteam kunnen dus door de familie geblokkeerd worden.
  • BMW heeft in onze duurzaamheidsanalyse een Nfi++ gescoord voor zijn beleid. Toch is het bedrijf (of zijn mederwerkers) herhaaldelijk in opspraak gekomen wegens kartelafspraken en bij het 'dieselschandaal'. Meer van dit soort incidenten zouden de reputatie van het bedrijf geen goed doen.

Duurzame Analyse

Dit bedrijf is geen onderdeel van het duurzaam beleggingsuniversum. Binnen zijn sector is het een sterke voorloper (NFI ++) op het gebied van duurzaamheidsbeleid. Er zijn wel uitsluitingscriteria van toepassing vanwege ongewenste bedrijfsactiviteiten en/of controversieel gedrag. De toets op duurzaamheid is uitgevoerd door de analisten Duurzaam beleggen bij het ING Investment Office, en staat los van de fundamentele analyse.

Sprinters Long

Naam Hefboom Bied Laat % Dag Watchlist Trade
Sprinter BEST Long 78,28 op BMW 6,0 1,57 0,00 -8,19 % Koop Sprinter
Sprinter BEST Long 75,23 op BMW 5,0 1,87 0,00 -8,33 % Koop Sprinter

Disclaimer

TA legenda

long : stijgende trend
neutral : zijwaartse trend
short : dalende trend

NFI legenda

++ : sterke voorloper
+ : voorloper
= : middenmoter
- : achterblijver
nb : niet beschikbaar

Gehanteerde begrippen

Div. rend. dividendrendement; getaxeerde dividend (consensusverwachting volgens Bloomberg) over lopende kalenderjaar kalenderjaar als percentage van de koers. K/W* koerswinstverhouding; actuele koers gerelateerd aan de getaxeerde winst (consensusverwachting volgens Bloomberg) per aandeel van lopende kalenderjaar. NFI de Niet Financiële Indicator geeft weer hoe een onderneming scoort, ten opzichte van branchegenoten, op duurzaam beleid en de implementatie hiervan. Uitsl. staat voor Uitsluitingen wegens ongewenst gedrag of ongewenste activiteit. In geval van een "ja" is een aandeel niet toelaatbaar voor het duurzaam universum. * Bij de Amerikaanse vastgoedfondsen wordt gebruikt gemaakt van de verhouding tussen de koers en ‘funds from operations’ (FFO) in plaats van de koerswinstverhouding. Deze maatstaf wordt berekend door aan de nettowinst de afschrijvingen van het vastgoed toe te voegen en winsten op de verkoop van vastgoed hiervan af te trekken.

Toetsing duurzaamheid

Om de duurzaamheid van ondernemingen te bepalen, verricht de ING twee verschillende toetsen: een positieve toets en een negatieve toets. Het bedrijfsbeleid en de inspanningen op de facetten mens, milieu en maatschappij staan centraal bij de positieve toets. Uit deze toetsing volgt een (binnen de sector relatieve) score, resulterend in de niet-financiële indicator (NFI). Uit de negatieve toets volgt in welke mate ondernemingen ongewenste activiteiten ontplooien en/of gedrag vertonen op thema’s als mensenrechtenschendingen, corruptie, arbeidskwesties en milieudelicten. Een aandeel moet op beide toetsen positief scoren om onderdeel te zijn van het "duurzaam universum".

Belangrijke informatie

Deze beleggingsaanbeveling is opgesteld door het ING Investment Office en behelst geen individueel beleggingsadvies maar slechts een algemene aanbeveling waarop beleggers hun beleggingsbeslissingen mede kunnen baseren en vormt geen uitnodiging tot het aangaan van welke overeenkomst of verbintenis dan ook. Aan deze beleggingsaanbeveling kunnen geen rechten worden ontleend. ING Bank N.V., noch enig andere rechtspersoon die of onderdeel dat tot de ING Groep behoort, aanvaardt enige aansprakelijkheid voor schade in welke mate dan ook, voortvloeiend uit het gebruik van de bovenstaande beleggingsaanbeveling of de daarin opgenomen of verwerkte informatie. Ontwikkelingen die zich na het opstellen van deze beleggingsaanbeveling hebben voorgedaan kunnen van invloed zijn op de juistheid van de in deze beleggingsaanbeveling gestelde feiten en verstrekte opinies. De Autoriteit Financiële Markten te Amsterdam is de bevoegde toezichthouder ten aanzien van beleggingsaanbevelingen. Voor meer informatie kijkt u op www.afm.nl.

Deze beleggingsaanbeveling is opgesteld door Cor Blankestijn, beleggingsanalist, en is uitgebracht door ING Bank N.V. De beleggingsaanbeveling is gebaseerd op betrouwbare bronnen