Auteur

Cor Blankestijn
Beleggingsanalist

Fundamentele Analyse: Zalando Zalando - Minder snelle groei door heropening winkels

vrijdag 5 november 2021

Isin Valuta K/W Div. rend. Duurzaam Technisch Sector
DE000ZAL1111 EUR 70.6 0 Duurzaam Duurzame consumentengoederen

Minder snelle groei door heropening winkels

Gezien de reactie op de beurs en de verschillen met de consensusverwachting, heeft Zalando wat steken laten vallen. Een mooie omzetstijging is leuk, maar als je daarover een lagere winst behaalt gaat men twijfelen of het wel zin heeft om fors uit te breiden in landen als Kroatië, Estland en Letland. Het aanboren van die markten volgt op stappen naar Litouwen, Slowakije en Slovenië eerder dit jaar. Het concern zelf voorziet enkele miljoenen nieuwe klanten. Het is te hopen dat die niet allemaal hun spullen terug gaan sturen, waardoor de kosten een flink deel uit de winst blijven happen. Ook vervallen hier en daar de lockdown-beperkingen, waardoor consumenten misschien weer meer de fysieke winkels gaan opzoeken.

Groot in online kledingretail in Europa

Zalando is de grootste Europese online aanbieder van kleding, schoenen en accessoires met een omzet in 2020 van €8 mld. Het concern is langer actief in onder andere Duitsland, Nederland, Polen, Zweden en Spanje. En in Finland, Noorwegen en Denemarken is Zalando deze maand begonnen. Oostenrijk, België, Frankrijk, Italië en Zwitserland volgen in 2021. Het van oorsprong Duitse bedrijf heeft inmiddels bijna 14.000 werknemers in dienst. De app en de (innovatieve) website trekt tweehonderd miljoen bezoekers per maand en handelde vorig jaar 90 miljoen bestellingen af. Het Zalando-platform heeft 18 miljoen klanten in 17 Europese landen met Duitsland als voornaamste markt. In totaal biedt Zalando zo’n 2500 merken aan, goed voor 300.000 ‘stock keeping units’ (SKU’s: unieke producten). Ook verkoopt het concern, naast merkkleding (dus van andere bedrijven) via zijn sites meerdere huismerken (op het moment zes). Ook heeft het concern naast Zalando Lounge, de online outletstore, enkele fysieke outletwinkels in Duitsland.

Europees kampioen

Als grootste Europese online retailer van kleding, schoenen en accessoires zit Zalando midden in een aantrekkelijke groeimarkt. In de coronacrisis beleeft e-commerce namelijk een versnelling van de groeitrend. De Zalando-platforms penetreren steeds verder in de markten waar zij al actief waren, maar hebben beperkte geografische expansiemogelijkheden. Door het toenemende belang van het Partner Programma, waarbij Zalando steeds meer als marktplaats werkt (waarbij externe aanbieders via de Zalando-websites verkopen) kan de winstgevendheid op korte termijn dalen. Zalando realiseert hierbij namelijk slechts een commissie van 10 à 20% van de verkoopwaarde, terwijl het met de eigen merken meer dan het dubbele verdient. Bovendien is er meer concurrentie door nieuwe spelers en een beter online aanbod van bestaande retailers. Op korte tot middellange termijn verwachten we een vlakke ontwikkeling van de winstmarge, vanwege onder meer duurdere dienstverlening aan klanten, de verdere uitbouw van het logistieke netwerk, een dalende trend van de brutomarge en een minder gunstige geografische mix.

Minder snelle groei door heropening winkels

Zalando is het afgelopen kwartaal minder hard gegroeid, doordat fysieke kledingzaken van concurrenten weer een heel kwartaal waren geopend. In de eerste helft van het jaar profiteerde Zalando nog stevig van de corona-lockdowns. Het concern zag de groei in het derde kwartaal afnemen naar het niveau van voor de coronacrisis. In het derde kwartaal behaalde het concern een omzet van €2,28 mld, vrijwel in lijn met de consensusverwachting. In het tweede kwartaal werd nog een omzet geboekt van €3,8 mld. De winst voor aftrek van belastingen liep terug naar bijna €10 mln, bij een consensusverwachting van €12,1 mln. Ook dat is vergelijkbaar met het resultaat van voor de coronacrisis. In het derde kwartaal van vorig jaar bleef onder de streep nog €118 mln over. Dat was volgens Zalando een "exceptioneel resultaat". De webwinkel heeft de afgelopen periode nieuwe doelen gesteld om de levensduur van kledingstukken te verlengen. Zo moeten tegen 2023 minstens 50 mln modeproducten langer meegaan. Zalando verkoopt ook tweedehands kleding. In een jaar tijd is de verkoop daarvan vertienvoudigd naar 200.000 artikelen. Dat aantal is nog wel verwaarloosbaar op het totaal aantal kledingstukken dat Zalando verkoopt. Dat loopt in de honderden miljoenen. Het concern verwacht voor het hele boekjaar een omzet van €10,1 tot €10,5 mld (consensus: €10,3 mld). Dat zou een groei op jaarbasis betekenen van 26 tot 31%. De verwachting voor de aangepaste winst voor belasting ligt aan de bovenkant van de bandbreedte van €400-€475 mln.

Waardering

Wij vinden dat Zalando te hoog is gewaardeerd vergeleken met sectorgenoten in de mode. Maar we zien het concern meer als een platformbedrijf (zoals Amazon en bol.com) en die mogen een hogere waardering hebben. Zeker in de groeifase. Maar de koers-winstverhouding voor het komende jaar ligt rond de 80, waarmee het een van de duurdere bedrijven is op de masterlist.

Kansen

  • Zalando heeft als grootste Europese online speler op vlak van kleding, schoenen & accessoires een sterke marktpositie.
  • Zalando profiteert in coronatijd flink van de toename van online winkelen en dat zal met de nieuwe inperkingen van het openbare leven alleen maar toenemen.
  • Zalando heeft een ruim aanbod van merken voor een breed publiek.
  • Sterke positionering op meerdere platformen, met name ook m-commerce (e-commerce via de smartphone).
  • Sterk uitgebouwd logistiek netwerk.
  • De duurzaamheidsrating van Zalando is Nfi++. Op sommige deelgebieden kan het concern zich nog verbeteren.

Risico's

  • Weinig differentiatie door het ontbreken van een sterk eigen merk.
  • Sterk competitieve markt; opkomst nieuwe spelers.
  • Toenemende kosten om dienstverlening aan klanten te verbeteren.
  • Een verbeterd kledingaanbod van spelers zoals Amazon vormt een bedreiging voor de omzet.

Duurzame Analyse

Dit bedrijf is onderdeel van het duurzaam beleggingsuniversum. Binnen zijn sector is het een sterke voorloper (NFI ++) op het gebied van duurzaamheidsbeleid. Er zijn geen uitsluitingscriteria van toepassing vanwege ongewenste bedrijfsactiviteiten en/of controversieel gedrag. De toets op duurzaamheid is uitgevoerd door de analisten Duurzaam beleggen bij het ING Investment Office, en staat los van de fundamentele analyse.

Sprinters Long

Naam Hefboom Bied Laat % Dag Watchlist Trade
Sprinter Long 18,9 op Zalando 1,4 47,19 0,00 -6,33 % Koop Sprinter
Sprinter Long 18,9 op Zalando 1,4 47,19 0,00 -6,33 % Koop Sprinter

Disclaimer

TA legenda

long : stijgende trend
neutral : zijwaartse trend
short : dalende trend

NFI legenda

++ : sterke voorloper
+ : voorloper
= : middenmoter
- : achterblijver
nb : niet beschikbaar

Gehanteerde begrippen

Div. rend. dividendrendement; getaxeerde dividend (consensusverwachting volgens Bloomberg) over lopende kalenderjaar kalenderjaar als percentage van de koers. K/W* koerswinstverhouding; actuele koers gerelateerd aan de getaxeerde winst (consensusverwachting volgens Bloomberg) per aandeel van lopende kalenderjaar. NFI de Niet Financiële Indicator geeft weer hoe een onderneming scoort, ten opzichte van branchegenoten, op duurzaam beleid en de implementatie hiervan. Uitsl. staat voor Uitsluitingen wegens ongewenst gedrag of ongewenste activiteit. In geval van een "ja" is een aandeel niet toelaatbaar voor het duurzaam universum. * Bij de Amerikaanse vastgoedfondsen wordt gebruikt gemaakt van de verhouding tussen de koers en ‘funds from operations’ (FFO) in plaats van de koerswinstverhouding. Deze maatstaf wordt berekend door aan de nettowinst de afschrijvingen van het vastgoed toe te voegen en winsten op de verkoop van vastgoed hiervan af te trekken.

Toetsing duurzaamheid

Om de duurzaamheid van ondernemingen te bepalen, verricht de ING twee verschillende toetsen: een positieve toets en een negatieve toets. Het bedrijfsbeleid en de inspanningen op de facetten mens, milieu en maatschappij staan centraal bij de positieve toets. Uit deze toetsing volgt een (binnen de sector relatieve) score, resulterend in de niet-financiële indicator (NFI). Uit de negatieve toets volgt in welke mate ondernemingen ongewenste activiteiten ontplooien en/of gedrag vertonen op thema’s als mensenrechtenschendingen, corruptie, arbeidskwesties en milieudelicten. Een aandeel moet op beide toetsen positief scoren om onderdeel te zijn van het "duurzaam universum".

Belangrijke informatie

Deze beleggingsaanbeveling is opgesteld door het ING Investment Office en behelst geen individueel beleggingsadvies maar slechts een algemene aanbeveling waarop beleggers hun beleggingsbeslissingen mede kunnen baseren en vormt geen uitnodiging tot het aangaan van welke overeenkomst of verbintenis dan ook. Aan deze beleggingsaanbeveling kunnen geen rechten worden ontleend. ING Bank N.V., noch enig andere rechtspersoon die of onderdeel dat tot de ING Groep behoort, aanvaardt enige aansprakelijkheid voor schade in welke mate dan ook, voortvloeiend uit het gebruik van de bovenstaande beleggingsaanbeveling of de daarin opgenomen of verwerkte informatie. Ontwikkelingen die zich na het opstellen van deze beleggingsaanbeveling hebben voorgedaan kunnen van invloed zijn op de juistheid van de in deze beleggingsaanbeveling gestelde feiten en verstrekte opinies. De Autoriteit Financiële Markten te Amsterdam is de bevoegde toezichthouder ten aanzien van beleggingsaanbevelingen. Voor meer informatie kijkt u op www.afm.nl.

Deze beleggingsaanbeveling is opgesteld door Cor Blankestijn, beleggingsanalist, en is uitgebracht door ING Bank N.V. De beleggingsaanbeveling is gebaseerd op betrouwbare bronnen