Auteur

Cor Blankestijn
Beleggingsanalist

Fundamentele Analyse: Tesla Motors Tesla Motors - Verwachtingen overtroffen ondanks toeleveringsproblemen

dinsdag 1 februari 2022

Isin Valuta K/W Div. rend. Duurzaam Technisch Sector
US88160R1014 USD 92.8 0 Duurzaam Duurzame consumentengoederen

Verwachtingen overtroffen ondanks toeleveringsproblemen

De cijfers worden steeds beter en de verkoopaantallen steeds hoger. Het concern heeft de negatieve verhalen uit het verleden van zich afgeschud en heeft de zaken waar het zelf over kan beslissen goed in de hand. Wel is de waardering nog steeds hoog, maar dat geeft aan dat veel beleggers vertrouwen hebben in de personenauto’s, pick-uptrucks, vrachtwagens, zonnedaken en robots van het Teslaconcern. Kortom: in de toekomst, en niet alleen in die van Tesla.

Profiel van de elektrische voorloper

Tesla Motors is een Amerikaanse producent van elektrische auto's en elektrische aandrijvingen die deze technieken ook aan andere autobouwers verkoopt. Het bezit een eigen wereldwijd netwerk van verkooppunten om auto’s te verkopen. Verder gaat het bedrijf accu’s voor thuisgebruik leveren die het (in samenwerking met Panasonic) in zijn eigen Gigafactories maakt. Het concern heeft naast de Tesla Model S en de Tesla Model X en Model 3 in productie. Hiernaast is de productie van het de Model Y op stoom gekomen. Er komt ook nog een goedkoper model, een pick-up truck en een elektrische vrachtagen aan. Tesla bouwt in Noord-Amerika en Europa ook een uitgebreid netwerk van snellaadstations onder de naam Superchargers. het concern behaalde over 2021 een omzet van $53,8 mld.

Verwachtingen overtroffen ondanks toeleveringsproblemen

Tesla heeft het afgelopen jaar een recordwinst geboekt, maar waarschuwde dat de verstoringen in de aanvoerketen ook in 2022 een rol zullen spelen. Dit bleek 27 januari bij de presentatie van de cijfers. Het concern boekte in 2021 een winst van $5,5 mld op een omzet van $53,8 mld en versloeg daarmee de verwachtingen van analisten. In 2020 boekte Tesla nog een winst van $721 mln op een omzet van $31,5 mld. Het vierde kwartaal droeg $2,3 mld bij aan de jaarwinst. Aangepast voor eenmalige posten, verdiende Tesla afgelopen kwartaal $2,54 per aandeel. De omzet steeg in het vierde kwartaal met 65% tot $17,7 mld. Analisten hielden rekening met een aangepaste winst van $2,36 per aandeel en een omzet van $16,64 mld. Er werden wereldwijd meer dan 936.000 auto's afgeleverd, wat op jaarbasis een stijging betekende van 87%. Dit ondanks de chiptekorten waar veel autobouwers last van ondervinden. Tesla gaf aan dat het door de onderdelentekorten zijn fabrieken niet volledig heeft kunnen benutten, anders hadden er nog meer auto’s gemaakt kunnen worden. Het bedrijf verwacht in 2022 50% meer auto’s te verkopen dan vorig jaar. Tesla gaat zich dit jaar toeleggen op de productie van de al bestaande modellen. De goedkopere auto, de pick-up en de vrachtwagen worden uitgesteld tot 2023.

Waardering

Het is lastig om het bedrijf te vergelijken met de andere autofabrikanten. Waar andere fabrikanten al jaren miljarden winst maken met hun fossiel aangedreven modellen en de daarbij vrijkomende kasstromen kan investeren in het elektrisch maken van het wagenpark heeft Tesla afgelopen jaar pas de eerste winst van betekenis laten zien. Wel heeft het te maken met dezelfde miljardeninvesteringen die de concurrenten hebben. Met de oplevering van de fabriek in China moeten de kosten per auto verder omlaag kunnen en lijken er betere tijden aan te breken voor het innovatieve autobedrijf. Er lonkt zelfs voor het eerst een winstgevend jaar. Wel is de waardering met 91 keer de getaxeerde winst voor het lopende jaar erg hoog, terwijl dit cijfer zelf nog niet zo laag is geweest.

Kansen

  • Tesla levert als eerste automerk op een volgeladen accu een bereik van 500 km. Dit is voor veel mensen op dit moment de enige acceptabele afstand voor puur elektrisch rijden.
  • Tesla heeft als enige autofabrikant geen fossiele erfenis, geen grote verliezen dus in de economische crisis en geen te groot personeelsbestand.
  • Doordat het concern in een rap tempo een fabriek heeft kunnen bouwen in China kan het goedkoper auto's maken, wat ook de gemiddelde aankooprijs omlaag brengt.

Risico's

  • Het concern zet vol in op elektrisch rijden. Het zou kunnen dat juist een andere technologie, zoals de waterstofcel, de autotechniek van de toekomst gaat worden.
  • Tesla is te afhankelijk van subsidies die de auto’s voor een grotere groep mensen beschikbaar moeten maken. Dit jaar komt er aan de meeste subsidies in de Verenigde Staten een einde, wat zou kunnen leiden tot lagere verkopen.
  • Tesla is herhaaldelijk betrokken geweest bij incidenten in verband met de niet-tijdige levering van zijn auto's, de veiligheid van zijn autopilot-technologie en het anti-vakbondbeleid. Ondanks de betrokkenheid bij controverses, ontbreken toezeggingen over arbeidsrechten en een programma voor productkwaliteit. Bovendien blijven de tweets van Elon Musk een punt van zorg wat betreft corporate governance.

Duurzame Analyse

Dit bedrijf is onderdeel van het duurzaam beleggingsuniversum. Binnen zijn sector is het een middenmoter (NFI =) op het gebied van duurzaamheidsbeleid. Er zijn geen uitsluitingscriteria van toepassing vanwege ongewenste bedrijfsactiviteiten en/of controversieel gedrag. De toets op duurzaamheid is uitgevoerd door de analisten Duurzaam beleggen bij het ING Investment Office, en staat los van de fundamentele analyse.

Sprinters Long

Naam Hefboom Bied Laat % Dag Watchlist Trade
Sprinter Long 33,0 op Tesla 1,0 312,46 0,00 +1,60 % Koop Sprinter
Sprinter Long 33,0 op Tesla 1,0 312,46 0,00 +1,60 % Koop Sprinter

Disclaimer

TA legenda

long : stijgende trend
neutral : zijwaartse trend
short : dalende trend

NFI legenda

++ : sterke voorloper
+ : voorloper
= : middenmoter
- : achterblijver
nb : niet beschikbaar

Gehanteerde begrippen

Div. rend. dividendrendement; getaxeerde dividend (consensusverwachting volgens Bloomberg) over lopende kalenderjaar kalenderjaar als percentage van de koers. K/W* koerswinstverhouding; actuele koers gerelateerd aan de getaxeerde winst (consensusverwachting volgens Bloomberg) per aandeel van lopende kalenderjaar. NFI de Niet Financiële Indicator geeft weer hoe een onderneming scoort, ten opzichte van branchegenoten, op duurzaam beleid en de implementatie hiervan. Uitsl. staat voor Uitsluitingen wegens ongewenst gedrag of ongewenste activiteit. In geval van een "ja" is een aandeel niet toelaatbaar voor het duurzaam universum. * Bij de Amerikaanse vastgoedfondsen wordt gebruikt gemaakt van de verhouding tussen de koers en ‘funds from operations’ (FFO) in plaats van de koerswinstverhouding. Deze maatstaf wordt berekend door aan de nettowinst de afschrijvingen van het vastgoed toe te voegen en winsten op de verkoop van vastgoed hiervan af te trekken.

Toetsing duurzaamheid

Om de duurzaamheid van ondernemingen te bepalen, verricht de ING twee verschillende toetsen: een positieve toets en een negatieve toets. Het bedrijfsbeleid en de inspanningen op de facetten mens, milieu en maatschappij staan centraal bij de positieve toets. Uit deze toetsing volgt een (binnen de sector relatieve) score, resulterend in de niet-financiële indicator (NFI). Uit de negatieve toets volgt in welke mate ondernemingen ongewenste activiteiten ontplooien en/of gedrag vertonen op thema’s als mensenrechtenschendingen, corruptie, arbeidskwesties en milieudelicten. Een aandeel moet op beide toetsen positief scoren om onderdeel te zijn van het "duurzaam universum".

Belangrijke informatie

Deze beleggingsaanbeveling is opgesteld door het ING Investment Office en behelst geen individueel beleggingsadvies maar slechts een algemene aanbeveling waarop beleggers hun beleggingsbeslissingen mede kunnen baseren en vormt geen uitnodiging tot het aangaan van welke overeenkomst of verbintenis dan ook. Aan deze beleggingsaanbeveling kunnen geen rechten worden ontleend. ING Bank N.V., noch enig andere rechtspersoon die of onderdeel dat tot de ING Groep behoort, aanvaardt enige aansprakelijkheid voor schade in welke mate dan ook, voortvloeiend uit het gebruik van de bovenstaande beleggingsaanbeveling of de daarin opgenomen of verwerkte informatie. Ontwikkelingen die zich na het opstellen van deze beleggingsaanbeveling hebben voorgedaan kunnen van invloed zijn op de juistheid van de in deze beleggingsaanbeveling gestelde feiten en verstrekte opinies. De Autoriteit Financiële Markten te Amsterdam is de bevoegde toezichthouder ten aanzien van beleggingsaanbevelingen. Voor meer informatie kijkt u op www.afm.nl.

Deze beleggingsaanbeveling is opgesteld door Cor Blankestijn, beleggingsanalist, en is uitgebracht door ING Bank N.V. De beleggingsaanbeveling is gebaseerd op betrouwbare bronnen