Fundamentele Analyse: Henkel Henkel - Minder winst verwacht in 2022, divisies worden samengevoegd
woensdag 23 februari 2022
Isin | Valuta | K/W | Div. rend. | Duurzaam | Technisch | Sector |
---|---|---|---|---|---|---|
DE0006048432 | EUR | 13.8 | 3.13 | Duurzaam | Dagelijkse consumentengoederen |
Minder winst verwacht in 2022, divisies worden samengevoegd
Henkel Consumer Brands: strik erom en weg ermee. Je zou zeggen dat dit de bedoeling moet zijn van de familie Henkel, die meer dan 60% van de aandelen bezit. Waarom nog vasthouden aan laag renderende onderdelen, als er genoeg bedrijven zijn die deze producten willen kopen en beter zijn in het verkopen ervan. Henkel is simpelweg te klein ten opzichte van concurrenten als Procter & Gamble en Unilever (hopelijk blijft ceo Jope van Henkel af). Wat overblijft zijn de winstgevende kleefstoffenactiviteiten, die onder de sector industriegoederen ingedeeld zullen worden.
Leidende marktposities in zowel consumenten- als industriele markten
Henkel AG & Co KGaA (Henkel), de Duitse innovatieve fabrikant van lijm, wasmiddelen, cosmetica en schoonmaakmiddelen, is wereldwijd actief met toonaangevende merken en technologieën. Het concern werkt in drie domeinen: was- en reinigingsproducten, schoonheidsproducten en kleeftechnologieën. Henkel werd opgericht in 1876 en is wereldwijd markleider in zowel consumenten- als industriële (deel)markten met bekende merken zoals Persil, Schwarzkopf en Loctite. Het draaide in 2021 bijna €20 mld omzet.
Minder winst verwacht in 2022, divisies worden samengevoegd.
Henkel voorspelt voor 2022 een autonome omzet van +2% tot +4%, terwijl analisten gemiddeld uitgingen van 4%. Het bedrijf voorziet een aangepaste winst per aandeel tussen -15% en +5% in 2022 en een aangepaste operationele marge in een bandbreedte van 11,5% tot 13,5%. Verder stelt Henkel nieuwe doelstellingen voor de middellange termijn vast met een organische-omzetgroei van 3% tot 4% en een aangepaste EBIT-marge van 16%. De verwachtingen voor de omzetgroei en met name de operationele winstmarge in 2022 zijn wel heel voorzichtig. Samen met de aangekondigde fusie van de divisies Wasmiddelen & Huishoudelijke Verzorging en Schoonheidsverzorging tot één divisie genaamd Henkel Consumer Brands brengt dat een hoop onrust met zich mee. De voorlopige cijfers over het vierde kwartaal, zoals de identieke-omzetgroei van 7,8% (consensusverwachting 7,3%), zijn sterk dankzij de prestaties van de lijmstoffendivisie. Maar ook de wasmiddelen- en huishoudelijke divisie presteerde met een identieke groei van 6,1% meer dan 50% boven de verwachting van 4%. De enige dissonant was opnieuw Beauty & Care met een krimp van de identieke omzet van 1,2%. Analisten hadden op een groei met dit percentage gerekend. Er komt een aandelen-inkoopprogramma tot €1 mld, opgesplitst in €800 mln preferente aandelen en €200 mln gewone aandelen.
Waardering
Henkel heeft een koers-winstverhouding van 16 keer de getaxeerde winst van het lopende jaar, iets lager dan dat van de meeste concurrenten en lager dan de gemiddelde waardering van het aandeel.
Kansen
- Henkel heeft sterke A-merken als Witte Reus, Pritt, Persil, Dixan, Schwarzkopf en Fa. Daarnaast bezit het een sterk groeiend marktaandeel in de productie van huismerken.
- De lijm- en kleefstoffendivisie is een van de grootste van de sector aan het worden. Henkel heeft inmiddels een wereldwijd marktaandeel van 15%. Daardoor verbetert de prijszettingkracht van Henkel sterk en is het concern een van de weinige concerns die de gestegen grondstoffenprijzen door kunnen berekenen aan winkeliers en consumenten.
Risico's
- De marges zijn meer dan gemiddeld gevoelig voor schommelingen in de olieprijs en doordat 60% van de omzet buiten West-Europa gemaakt wordt, is ook de omruilverhouding van de verschillende valuta’s naar de euro een bedrijfsrisico.
- De concurrentiestrijd tussen de verschillende aanbieders van wasmiddelen verhevigt nog steeds.
- De totale blootstelling van het bedrijf aan ESG-risico's is gemiddeld en is vergelijkbaar met het gemiddelde van de subsector. Menselijk kapitaal, de impact van producten en diensten op milieu en gezondheid en productbeheer zijn opmerkelijke materiële ESG-kwesties.
Duurzame Analyse
#N/A
Sprinters Long
Naam | Hefboom | Bied | Laat | % Dag | Watchlist Trade |
---|---|---|---|---|---|
Sprinter Long 55,9 op Henkel | 4,8 | 13,71 | 0,00 | +4,35 % | Koop Sprinter |
Sprinter Long 55,9 op Henkel | 4,8 | 13,71 | 0,00 | +4,35 % | Koop Sprinter |