Fundamentele Analyse: Zalando Zalando - Opnieuw forse groei. Cijfers in lijn met positieve winstverwachting van kwartaal geleden
dinsdag 1 maart 2022
Isin | Valuta | K/W | Div. rend. | Duurzaam | Technisch | Sector |
---|---|---|---|---|---|---|
DE000ZAL1111 | EUR | 39.4 | 0 | Duurzaam | Duurzame consumentengoederen |
Opnieuw forse groei. Cijfers in lijn met positieve winstverwachting van kwartaal geleden
Sterke groei in de afgelopen pandemiejaren. Maar wat opvalt, is dat de groei weer aan het normaliseren is. Nog steeds groeit het concern harder dan veel ketens met fysieke winkels, maar wel 10% minder hard dan vorig jaar.
Groot in online kledingretail in Europa
Zalando is de grootste Europese online aanbieder van kleding, schoenen en accessoires met een omzet in 2021 van €10,4 mld. Het concern is langer actief in onder andere Duitsland, Nederland, Polen, Zweden en Spanje. En in Finland, Noorwegen en Denemarken is Zalando deze maand begonnen. Oostenrijk, België, Frankrijk, Italië en Zwitserland volgen in 2021. Het van oorsprong Duitse bedrijf heeft inmiddels bijna 14.000 werknemers in dienst. De app en de (innovatieve) website trekt tweehonderd miljoen bezoekers per maand en handelde vorig jaar 90 miljoen bestellingen af. Het Zalando-platform heeft 18 miljoen klanten in 17 Europese landen met Duitsland als voornaamste markt. In totaal biedt Zalando zo’n 2500 merken aan, goed voor 300.000 ‘stock keeping units’ (SKU’s: unieke producten). Ook verkoopt het concern, naast merkkleding (dus van andere bedrijven) via zijn sites meerdere huismerken (op het moment zes). Ook heeft het concern naast Zalando Lounge, de online outletstore, enkele fysieke outletwinkels in Duitsland.
Europees kampioen
Als grootste Europese online retailer van kleding, schoenen en accessoires zit Zalando midden in een aantrekkelijke groeimarkt. In de coronacrisis beleeft e-commerce namelijk een versnelling van de groeitrend. De Zalando-platforms penetreren steeds verder in de markten waar zij al actief waren, maar hebben beperkte geografische expansiemogelijkheden. Door het toenemende belang van het Partner Programma, waarbij Zalando steeds meer als marktplaats werkt (waarbij externe aanbieders via de Zalando-websites verkopen) kan de winstgevendheid op korte termijn dalen. Zalando realiseert hierbij namelijk slechts een commissie van 10 à 20% van de verkoopwaarde, terwijl het met de eigen merken meer dan het dubbele verdient. Bovendien is er meer concurrentie door nieuwe spelers en een beter online aanbod van bestaande retailers. Op korte tot middellange termijn verwachten we een vlakke ontwikkeling van de winstmarge, vanwege onder meer duurdere dienstverlening aan klanten, de verdere uitbouw van het logistieke netwerk, een dalende trend van de brutomarge en een minder gunstige geografische mix.
Opnieuw forse groei. Cijfers in lijn met positieve winstverwachting van kwartaal geleden
Zalando is in 2021 opnieuw sterk gegroeid, bleek 1 maart uit de cijfers van de Duitse online retailer. In het afgelopen jaar steeg de omzet met krap 30% tot €10,4 mld, in lijn met de consensusverwachting van analisten. Een jaar eerder was dit nog een kleine €8 mld. Het bruto handelsvolume, een belangrijke indicator voor de omzetgroei, steeg op jaarbasis met 34,1% van €10,7 mld naar €14,3 mld. De aangepaste operationele winst bedroeg €468 mln, in lijn met de analistenconsensus en de bijbehorende marge was 4,5%. Dit is aan de bovenkant van de prognose van Zalando van €400 tot 475 mln. Bij de cijfers over het derde kwartaal liet de retailer al weten te verwachten aan de bovenkant van de bandbreedte uit te zullen komen. Een jaar eerder bedroeg de EBIT nog €421 mln, met een marge van 5,3%. De nettowinst kwam 3,7% hoger uit op €235 mln tegen €226 mln in 2020. De modeketen verwacht voor het lopende jaar 2022 een aangepaste EBIT van €430 tot €510 mln bij een analistenconsensus van €484,4 mln. Ook verwacht Zalando een bruto handelsvolume dat zal uitkomen in een bandbreedte van €16,6 mld en €17,6 mld. (tussen de 16 en 23% stijging) bij een analistenconsensus van €17,42 mld. Verder denkt Zalando dat de omzet met 12 à 19% zal stijgen tot binnen de bandbreedte van €11,6 mld en €12,3 mld (consensus: 12,16 mld).
Waardering
Wij vinden dat Zalando te hoog is gewaardeerd vergeleken met sectorgenoten in de mode. Maar we zien het concern meer als een platformbedrijf (zoals Amazon en bol.com) en die mogen een hogere waardering hebben. Zeker in de groeifase. Maar de koers-winstverhouding voor het komende jaar ligt rond de 50, waarmee het een van de duurdere bedrijven is op de masterlist.
Kansen
- Zalando heeft als grootste Europese online speler op vlak van kleding, schoenen & accessoires een sterke marktpositie.
- Zalando profiteert in coronatijd flink van de toename van online winkelen en dat zal met de nieuwe inperkingen van het openbare leven alleen maar toenemen.
- Zalando heeft een ruim aanbod van merken voor een breed publiek.
- Sterke positionering op meerdere platformen, met name ook m-commerce (e-commerce via de smartphone).
- Sterk uitgebouwd logistiek netwerk.
- De totale blootstelling van het bedrijf aan ESG-risico's is gemiddeld en is vergelijkbaar met het gemiddelde van de subsector. Gegevensbescherming en -beveiliging, productbeheer en de gevolgen van producten en diensten voor milieu en veiligheid zijn opmerkelijke kwesties.
Risico's
- Weinig differentiatie door het ontbreken van een sterk eigen merk.
- Sterk competitieve markt; opkomst nieuwe spelers.
- Toenemende kosten om dienstverlening aan klanten te verbeteren.
- Een verbeterd kledingaanbod van spelers zoals Amazon vormt een bedreiging voor de omzet.
Duurzame Analyse
Dit bedrijf is onderdeel van het duurzaam beleggingsuniversum. Binnen zijn sector is het een sterke voorloper (NFI ++) op het gebied van duurzaamheidsbeleid. Er zijn geen uitsluitingscriteria van toepassing vanwege ongewenste bedrijfsactiviteiten en/of controversieel gedrag. De toets op duurzaamheid is uitgevoerd door de analisten Duurzaam beleggen bij het ING Investment Office, en staat los van de fundamentele analyse.
Sprinters Long
Naam | Hefboom | Bied | Laat | % Dag | Watchlist Trade |
---|---|---|---|---|---|
Sprinter Long 19,0 op Zalando | 2,1 | 15,03 | 0,00 | -1,91 % | Koop Sprinter |
Sprinter Long 19,0 op Zalando | 2,1 | 15,03 | 0,00 | -1,91 % | Koop Sprinter |