Fundamentele Analyse: Tesla Motors Tesla Motors - Tesla overtreft verwachtingen en levert, als een van de weinige autofabrikanten, het voorspelde aantal auto's af
maandag 2 mei 2022
Isin | Valuta | K/W | Div. rend. | Duurzaam | Technisch | Sector |
---|---|---|---|---|---|---|
US88160R1014 | USD | 61.3 | 0 | Duurzaam | Duurzame consumentengoederen |
Tesla overtreft verwachtingen en levert, als een van de weinige autofabrikanten, het voorspelde aantal auto's af
Het aandeel Tesla is op basis van de getaxeerde koers-winstverhouding (k/w) voor dit jaar het duurste autoaandeel van ons universum met 73 keer de winst. Als je alle k/w’s van de andere autofabrikanten bij elkaar zou optellen, kom je niet eens aan dit getal. Niet dat iemand dit zou doen, maar om aan te geven hoe losgezongen deze verhouding is van de werkelijkheid. De gemiddelde k/w van een autofabrikant ligt op 5 à 6. Toch is de k/w van Tesla nog niet eerder zo laag geweest. De winsten lopen namelijk pas de laatste jaren goed op, terwijl de vraag hoog is en het aanbod klein om verschillende redenen, zoals het chiptekort en de nieuwe lockdowns in China.
Profiel van de elektrische voorloper
Tesla Motors is een Amerikaanse producent van elektrische auto's en elektrische aandrijvingen die deze technieken ook aan andere autobouwers verkoopt. Het bezit een eigen wereldwijd netwerk van verkooppunten om auto’s te verkopen. Verder gaat het bedrijf accu’s voor thuisgebruik leveren die het (in samenwerking met Panasonic) in zijn eigen Gigafactories maakt. Het concern heeft naast de Tesla Model S en de Tesla Model X en Model 3 in productie. Hiernaast is de productie van het de Model Y op stoom gekomen. Er komt ook nog een goedkoper model, een pick-up truck en een elektrische vrachtagen aan. Tesla bouwt in Noord-Amerika en Europa ook een uitgebreid netwerk van snellaadstations onder de naam Superchargers. het concern behaalde over 2021 een omzet van $53,8 mld.
Tesla overtreft verwachtingen en levert, als een van de weinige autofabrikanten, het voorspelde aantal auto's af
Tesla heeft in het afgelopen kwartaal beter gepresteerd dan verwacht, zo bleek 20 april uit de cijfers van de fabrikant van elektrische auto's. Tesla boekte een nettowinst van $3,2 mld, in vergelijking met $438 mln in dezelfde periode vorig jaar. Op aangepaste basis boekte Tesla een winst van $3,22 per aandeel. De omzet steeg 81% naar $18,6 mld, tegen $10,4 mld in dezelfde periode vorig jaar. Analisten rekenden gemiddeld op een aangepaste winst van $2,26 per aandeel op een omzet van $17,9 mld. De vrije kasstroom kwam dit kwartaal uit op $2,23 mld, ten opzichte van $293 mln vorig jaar en een analistenconsensus van $671 mln. Tesla meldde eerder deze maand dat het in het eerste kwartaal meer dan 310.000 auto's heeft afgeleverd. Gezien de fabriekssluiting in Shanghai werden de cijfers over het algemeen als goed beschouwd. Het concern denkt, ondanks de problemen in Shanghai, 50% meer auto’s te kunnen afleveren dan vorig jaar.
Waardering
Het is lastig om het bedrijf te vergelijken met de andere autofabrikanten. Waar andere fabrikanten al jaren miljarden winst maken met hun fossiel aangedreven modellen en de daarbij vrijkomende kasstromen kan investeren in het elektrisch maken van het wagenpark heeft Tesla afgelopen jaar pas de eerste winst van betekenis laten zien. Wel heeft het te maken met dezelfde miljardeninvesteringen die de concurrenten hebben. Met de oplevering van de fabriek in China moeten de kosten per auto verder omlaag kunnen en lijken er betere tijden aan te breken voor het innovatieve autobedrijf. Er lonkt zelfs voor het eerst een winstgevend jaar. Wel is de waardering met 71 keer de getaxeerde winst voor het lopende jaar erg hoog, terwijl dit cijfer zelf nog niet zo laag is geweest.
Kansen
- Tesla levert als eerste automerk op een volgeladen accu een bereik van 500 km. Dit is voor veel mensen op dit moment de enige acceptabele afstand voor puur elektrisch rijden.
- Tesla heeft als enige autofabrikant geen fossiele erfenis, geen grote verliezen dus in de economische crisis en geen te groot personeelsbestand.
- Doordat het concern in een rap tempo een fabriek heeft kunnen bouwen in China kan het goedkoper auto's maken, wat ook de gemiddelde aankooprijs omlaag brengt.
Risico's
- Het concern zet vol in op elektrisch rijden. Het zou kunnen dat juist een andere technologie, zoals de waterstofcel, de autotechniek van de toekomst gaat worden.
- Tesla is te afhankelijk van subsidies die de auto’s voor een grotere groep mensen beschikbaar moeten maken. Dit jaar komt er aan de meeste subsidies in de Verenigde Staten een einde, wat zou kunnen leiden tot lagere verkopen.
- Tesla is herhaaldelijk betrokken geweest bij incidenten in verband met de niet-tijdige levering van zijn auto's, de veiligheid van zijn autopilot-technologie en het anti-vakbondbeleid. Ondanks de betrokkenheid bij controverses, ontbreken toezeggingen over arbeidsrechten en een programma voor productkwaliteit. Bovendien blijven de tweets van Elon Musk een punt van zorg wat betreft corporate governance.
Duurzame Analyse
Dit bedrijf is onderdeel van het duurzaam beleggingsuniversum. Binnen zijn sector is het een middenmoter (NFI =) op het gebied van duurzaamheidsbeleid. Er zijn geen uitsluitingscriteria van toepassing vanwege ongewenste bedrijfsactiviteiten en/of controversieel gedrag. De toets op duurzaamheid is uitgevoerd door de analisten Duurzaam beleggen bij het ING Investment Office, en staat los van de fundamentele analyse.