Auteur

Cor Blankestijn
Beleggingsanalist

Fundamentele Analyse: LVMH LVMH - Luxemerk verkoopt meer tassen en mode dan verwacht. Grootste winstmaker excelleert opnieuw.

dinsdag 3 mei 2022

Isin Valuta K/W Div. rend. Duurzaam Technisch Sector
FR0000121014 EUR 21.8 1.91 Bewust Duurzame consumentengoederen

Luxemerk verkoopt meer tassen en mode dan verwacht. Grootste winstmaker excelleert opnieuw.

Dankzij de regio’s VS en Europa heeft het concern wederom uitstekende cijfers voor het merendeel van zijn divisies kunnen rapporteren. Alleen de divisie voor wijn en gedistilleerd had toeleveringsproblemen, waardoor er niet voldoende champagne en cognac verkocht kon worden. Dan volgend jaar maar voor een nog hogere prijs verkopen, voordeel van de sterke merken in deze categorieën.

Franse luxe

Het Franse concern Louis Vuitton Moët Hennessy (LVMH) is het grootste conglomeraat van luxeproductenmerken ter wereld. Het bedrijf is voor het overgrote deel in handen van de Groupe Christian Dior. Deze groep heeft wereldwijd meer dan 80.000 mensen in dienst en drijft 3000 winkels. Enkele van de merken zijn Louis Vuitton, Fendi, Givenchy, Tag Heuer, Hennesy en Moët & Chandon. Het concern behaalde over 2021 een omzet van €64,5 mld. Het bedrijf is momenteel georganiseerd in vijf divisies: Wijnen & Sterke Dranken, Mode & Lederwaren, Parfum & Cosmetica, Horloges & Juwelen en Distributie.

Luxemerk verkoopt meer tassen en mode dan verwacht. Grootste winstmaker excelleert opnieuw.

LVMH Moët Hennessy Louis Vuitton (LVMH) heeft in het eerste kwartaal van 2022 fors meer omzet gedraaid dan het jaar ervoor in dezelfde periode. Dit, ondanks tegenwind door lockdowns in China (in verband met de coronapandemie) en de geopolitieke spanningen (Oekraïneoorlog). De omzet steeg met 29% tot €18 mld waarmee de consensusverwachting van analisten van €16,4 mld werd overtroffen. De totale identieke omzet steeg met 23%, een stuk sterker dan de analistenconsensus van 17%. De mode- en lederwarendivisie, met de merken Dior en Louis Vuitton, deed het relatief het beste met een identieke groei van 30% tot €9,12 mld. Hier lag de analistenconsensus op 22,7%. De omzet in wijn en sterke drank steeg matig (met slechts 2%) door problemen in de toeleveringsketens. Geraadpleegde analisten hadden hier gemiddeld een stijging van 4,3% verwacht. Ook horloges en juwelen deden het uitstekend; de identieke omzetgroei van 19% was iets beter dan de consensus en de divisie selective Retailing (waaronder de verkoop op luchthavens) zag de omzet met 24% stijgen; ook iets beter dan de consensus. In de VS en Europa waren er groeipercentages in de dubbele cijfers. In Azië was er ook groei ondanks de beperkende maatregelen in China in maart. Maar uiteraard zijn er zorgen over het groeiende aantal besmettingen en lockdowns.

Waardering

De waardering voor LVMH is met de ongeveer 22 keer de getaxeerde winst voor 2022 lager gewaarderd dan normaal. De winsten zijn weer aan het oplopen ondank het voortduren van het coronavirus. Maar vooral de VS trekt de kar op het moment, nu China weer meer lockdowns heeft.

Kansen

  • LVMH beschikt over een aantal van de bekendste luxemerken ter wereld en kan een hogere prijs rekenen voor zijn producten van topkwaliteit, zelfs onder ongunstige economische omstandigheden. Door als conglomeraat te opereren met een gediversifieerde merkenportefeuille beperkt het bedrijf het risico van een winstval als een van zijn merken zijn aantrekkingskracht verliest.
  • De opkomende markten kunnen in de nabije toekomst voor een aantal merken groei mogelijk maken, ondanks de minder sterk groeiende vraag in sommige volwassen markten.
  • De totale blootstelling van het bedrijf aan ESG-risico's is laag en vergelijkbaar met het gemiddelde van de subsector. Niet voor niets heeft het concern een Nfi++ rating.

Risico's

  • De groei in Azie wordt gedreven door een vastgoedzeepbel in China. Die kan uiteenspatten, net als in Japan gebeurde in de jaren ‘80. Zelfs de toename van de verkopen in Parijs, Londen en New York is gedeeltelijk te danken aan rijke toeristen uit onder meer opkomende markten.
  • De activiteiten in de wijn- en sterkedranksector zijn kapitaalintensiever. Dit weegt door in het rendement op het geïnvesteerde kapitaal.
  • Lage penetratiegraad online, wat tijdens een pandemie of natuurramp tot omzetverstoring kan leiden.

Duurzame Analyse

Dit bedrijf is geen onderdeel van het duurzaam beleggingsuniversum. Binnen zijn sector is het een sterke voorloper (NFI ++) op het gebied van duurzaamheidsbeleid. Er zijn wel uitsluitingscriteria van toepassing vanwege ongewenste bedrijfsactiviteiten en/of controversieel gedrag. De toets op duurzaamheid is uitgevoerd door de analisten Duurzaam beleggen bij het ING Investment Office, en staat los van de fundamentele analyse.

Sprinters Long

Naam Hefboom Bied Laat % Dag Watchlist Trade
Sprinter Long 330,0 op LVMH 2,1 27,35 27,38 -0,44 % Koop Sprinter
Sprinter Long 330,0 op LVMH 2,1 27,35 27,38 -0,44 % Koop Sprinter

Disclaimer

TA legenda

long : stijgende trend
neutral : zijwaartse trend
short : dalende trend

NFI legenda

++ : sterke voorloper
+ : voorloper
= : middenmoter
- : achterblijver
nb : niet beschikbaar

Gehanteerde begrippen

Div. rend. dividendrendement; getaxeerde dividend (consensusverwachting volgens Bloomberg) over lopende kalenderjaar kalenderjaar als percentage van de koers. K/W* koerswinstverhouding; actuele koers gerelateerd aan de getaxeerde winst (consensusverwachting volgens Bloomberg) per aandeel van lopende kalenderjaar. NFI de Niet Financiële Indicator geeft weer hoe een onderneming scoort, ten opzichte van branchegenoten, op duurzaam beleid en de implementatie hiervan. Uitsl. staat voor Uitsluitingen wegens ongewenst gedrag of ongewenste activiteit. In geval van een "ja" is een aandeel niet toelaatbaar voor het duurzaam universum. * Bij de Amerikaanse vastgoedfondsen wordt gebruikt gemaakt van de verhouding tussen de koers en ‘funds from operations’ (FFO) in plaats van de koerswinstverhouding. Deze maatstaf wordt berekend door aan de nettowinst de afschrijvingen van het vastgoed toe te voegen en winsten op de verkoop van vastgoed hiervan af te trekken.

Toetsing duurzaamheid

Om de duurzaamheid van ondernemingen te bepalen, verricht de ING twee verschillende toetsen: een positieve toets en een negatieve toets. Het bedrijfsbeleid en de inspanningen op de facetten mens, milieu en maatschappij staan centraal bij de positieve toets. Uit deze toetsing volgt een (binnen de sector relatieve) score, resulterend in de niet-financiële indicator (NFI). Uit de negatieve toets volgt in welke mate ondernemingen ongewenste activiteiten ontplooien en/of gedrag vertonen op thema’s als mensenrechtenschendingen, corruptie, arbeidskwesties en milieudelicten. Een aandeel moet op beide toetsen positief scoren om onderdeel te zijn van het "duurzaam universum".

Belangrijke informatie

Deze beleggingsaanbeveling is opgesteld door het ING Investment Office en behelst geen individueel beleggingsadvies maar slechts een algemene aanbeveling waarop beleggers hun beleggingsbeslissingen mede kunnen baseren en vormt geen uitnodiging tot het aangaan van welke overeenkomst of verbintenis dan ook. Aan deze beleggingsaanbeveling kunnen geen rechten worden ontleend. ING Bank N.V., noch enig andere rechtspersoon die of onderdeel dat tot de ING Groep behoort, aanvaardt enige aansprakelijkheid voor schade in welke mate dan ook, voortvloeiend uit het gebruik van de bovenstaande beleggingsaanbeveling of de daarin opgenomen of verwerkte informatie. Ontwikkelingen die zich na het opstellen van deze beleggingsaanbeveling hebben voorgedaan kunnen van invloed zijn op de juistheid van de in deze beleggingsaanbeveling gestelde feiten en verstrekte opinies. De Autoriteit Financiële Markten te Amsterdam is de bevoegde toezichthouder ten aanzien van beleggingsaanbevelingen. Voor meer informatie kijkt u op www.afm.nl.

Deze beleggingsaanbeveling is opgesteld door Cor Blankestijn, beleggingsanalist, en is uitgebracht door ING Bank N.V. De beleggingsaanbeveling is gebaseerd op betrouwbare bronnen

ING Groep N.V. of een van haar afzonderlijke bedrijfsonderdelen heeft in de voorafgaande 12 maanden effecten van LVMH bij uitgifte ervan overgenomen of geplaatst.

ING Groep N.V. of een van haar afzonderlijke bedrijfsonderdelen is partij bij een overeenkomst, zoals zakenbankdiensten, met de uitgevende instelling.