Fundamentele Analyse: LVMH LVMH - Luxemerk verkoopt meer tassen en mode dan verwacht. Grootste winstmaker excelleert opnieuw.
dinsdag 3 mei 2022
Isin | Valuta | K/W | Div. rend. | Duurzaam | Technisch | Sector |
---|---|---|---|---|---|---|
FR0000121014 | EUR | 21.8 | 1.91 | Bewust | Duurzame consumentengoederen |
Luxemerk verkoopt meer tassen en mode dan verwacht. Grootste winstmaker excelleert opnieuw.
Dankzij de regio’s VS en Europa heeft het concern wederom uitstekende cijfers voor het merendeel van zijn divisies kunnen rapporteren. Alleen de divisie voor wijn en gedistilleerd had toeleveringsproblemen, waardoor er niet voldoende champagne en cognac verkocht kon worden. Dan volgend jaar maar voor een nog hogere prijs verkopen, voordeel van de sterke merken in deze categorieën.
Franse luxe
Het Franse concern Louis Vuitton Moët Hennessy (LVMH) is het grootste conglomeraat van luxeproductenmerken ter wereld. Het bedrijf is voor het overgrote deel in handen van de Groupe Christian Dior. Deze groep heeft wereldwijd meer dan 80.000 mensen in dienst en drijft 3000 winkels. Enkele van de merken zijn Louis Vuitton, Fendi, Givenchy, Tag Heuer, Hennesy en Moët & Chandon. Het concern behaalde over 2021 een omzet van €64,5 mld. Het bedrijf is momenteel georganiseerd in vijf divisies: Wijnen & Sterke Dranken, Mode & Lederwaren, Parfum & Cosmetica, Horloges & Juwelen en Distributie.
Luxemerk verkoopt meer tassen en mode dan verwacht. Grootste winstmaker excelleert opnieuw.
LVMH Moët Hennessy Louis Vuitton (LVMH) heeft in het eerste kwartaal van 2022 fors meer omzet gedraaid dan het jaar ervoor in dezelfde periode. Dit, ondanks tegenwind door lockdowns in China (in verband met de coronapandemie) en de geopolitieke spanningen (Oekraïneoorlog). De omzet steeg met 29% tot €18 mld waarmee de consensusverwachting van analisten van €16,4 mld werd overtroffen. De totale identieke omzet steeg met 23%, een stuk sterker dan de analistenconsensus van 17%. De mode- en lederwarendivisie, met de merken Dior en Louis Vuitton, deed het relatief het beste met een identieke groei van 30% tot €9,12 mld. Hier lag de analistenconsensus op 22,7%. De omzet in wijn en sterke drank steeg matig (met slechts 2%) door problemen in de toeleveringsketens. Geraadpleegde analisten hadden hier gemiddeld een stijging van 4,3% verwacht. Ook horloges en juwelen deden het uitstekend; de identieke omzetgroei van 19% was iets beter dan de consensus en de divisie selective Retailing (waaronder de verkoop op luchthavens) zag de omzet met 24% stijgen; ook iets beter dan de consensus. In de VS en Europa waren er groeipercentages in de dubbele cijfers. In Azië was er ook groei ondanks de beperkende maatregelen in China in maart. Maar uiteraard zijn er zorgen over het groeiende aantal besmettingen en lockdowns.
Waardering
De waardering voor LVMH is met de ongeveer 22 keer de getaxeerde winst voor 2022 lager gewaarderd dan normaal. De winsten zijn weer aan het oplopen ondank het voortduren van het coronavirus. Maar vooral de VS trekt de kar op het moment, nu China weer meer lockdowns heeft.
Kansen
- LVMH beschikt over een aantal van de bekendste luxemerken ter wereld en kan een hogere prijs rekenen voor zijn producten van topkwaliteit, zelfs onder ongunstige economische omstandigheden. Door als conglomeraat te opereren met een gediversifieerde merkenportefeuille beperkt het bedrijf het risico van een winstval als een van zijn merken zijn aantrekkingskracht verliest.
- De opkomende markten kunnen in de nabije toekomst voor een aantal merken groei mogelijk maken, ondanks de minder sterk groeiende vraag in sommige volwassen markten.
- De totale blootstelling van het bedrijf aan ESG-risico's is laag en vergelijkbaar met het gemiddelde van de subsector. Niet voor niets heeft het concern een Nfi++ rating.
Risico's
- De groei in Azie wordt gedreven door een vastgoedzeepbel in China. Die kan uiteenspatten, net als in Japan gebeurde in de jaren ‘80. Zelfs de toename van de verkopen in Parijs, Londen en New York is gedeeltelijk te danken aan rijke toeristen uit onder meer opkomende markten.
- De activiteiten in de wijn- en sterkedranksector zijn kapitaalintensiever. Dit weegt door in het rendement op het geïnvesteerde kapitaal.
- Lage penetratiegraad online, wat tijdens een pandemie of natuurramp tot omzetverstoring kan leiden.
Duurzame Analyse
Dit bedrijf is geen onderdeel van het duurzaam beleggingsuniversum. Binnen zijn sector is het een sterke voorloper (NFI ++) op het gebied van duurzaamheidsbeleid. Er zijn wel uitsluitingscriteria van toepassing vanwege ongewenste bedrijfsactiviteiten en/of controversieel gedrag. De toets op duurzaamheid is uitgevoerd door de analisten Duurzaam beleggen bij het ING Investment Office, en staat los van de fundamentele analyse.
Sprinters Long
Naam | Hefboom | Bied | Laat | % Dag | Watchlist Trade |
---|---|---|---|---|---|
Sprinter Long 330,0 op LVMH | 2,1 | 27,35 | 27,38 | -0,44 % | Koop Sprinter |
Sprinter Long 330,0 op LVMH | 2,1 | 27,35 | 27,38 | -0,44 % | Koop Sprinter |