Fundamentele Analyse: Ahold Delhaize Ahold Delhaize - Meevallende omzetstijging en betere vooruitzichten voor dit jaar
dinsdag 24 mei 2022
Isin | Valuta | K/W | Div. rend. | Duurzaam | Technisch | Sector |
---|---|---|---|---|---|---|
NL0011794037 | EUR | 11.5 | 4.04 | Duurzaam | Dagelijkse consumentengoederen |
Meevallende omzetstijging en betere vooruitzichten voor dit jaar
Kalendereffecten, prijsverhogingen die door Amerikaanse klanten beter worden geaccepteerd dan de Europese en flink hogere kosten. Ahold geeft aan dat het niet alle kosten kan doorberekenen. De prestaties van de keten in de VS zijn ieder kwartaal weer flink beter dan in Europa, ditmaal extra geholpen door de sterke Amerikaanse dollar. Positief is de bijstelling van de wpa-groeiprognose voor dit jaar van -5% naar 0%. Ik ben benieuwd of het concern dit jaar Bol.com naar de beurs gaat brengen. Het is momenteel niet het ideale beursklimaat voor een mooie prijs voor een internetretailer, zeker niet nu de omzetcijfers in het afgelopen kwartaal zijn teruggezakt.
Profiel
Koninklijke Ahold Delhaize is een internationale groep van vooraanstaande supermarktbedrijven in de Verenigde Staten (VS), Nederland, België en Centraal- en Zuid-Europa. Het concern heeft in totaal bijna 6800 winkels. De formule Albert Heijn is marktleider in Nederland en Delhaize heeft een groot marktaandeel in België. In de Verenigde Staten (VS) opereert het bedrijf onder meer met de namen Food Lion, Hannaford, Martin’s, Peapod, Stop&Shop/Giant-Landover en Giant-Carlisle; allemaal winkels in het oosten en noordwesten van de VS. Ahold is verder een voorloper op het gebied van e-commerce, met Bol.com, Peapod en bfresh. Het concern heeft op het moment 410.000 mensen in dienst en behaalde in 2021 meer dan €75,6 mld aan omzet.
Meevallende omzetstijging en betere vooruitzichten voor dit jaar
Ahold Delhaize heeft in het eerste kwartaal van 2022 meer omzet geboekt dan vorig jaar in dezelfde periode. Ook viel de margedruk mee, zo bleek 11 mei uit de kwartaalcijfers, en is het supermarktbedrijf positiever over de winstontwikkeling in heel 2022. In het tweede kwartaal zullen de meeste trends uit de eerste drie maanden doorzetten, aldus Ahold. De omzet steeg op jaarbasis met ruim 8% van naar €19,77 mld. Analisten rekenden gemiddeld op een omzet van €19,27 mld. Een deel van deze omzetstijging is te danken aan de overname van winkels. Op identieke basis was er sprake van een omzetstijging van 3% in de VS en een krimp met ongeveer hetzelfde percentage in Europa. De totale groei van de identieke omzet komt daarmee op slechts 0,7%. De onlineomzet bedroeg €2,72 mld. De verkopen bij Bol.com liepen afgelopen kwartaal met 7% terug, de hele onlinemarkt overigens met circa 15%. De topman merkte op dat de voorbereidingen voor een beursgang van Bol.com, die in de tweede jaarhelft moet plaatsvinden, goed vorderen. Het merendeel van de groepsomzet kwam in het eerste kwartaal uit de Verenigde Staten met €12,2 mld. De analistenconsensus lag hier op zo'n €12 mld. De operationele winst bedroeg €818 mln, onderliggend was dit €829 mln met een marge van 4,2%. De operationele winst in Europa kwam met €263 mln lager uit dan de analistenconsensus van €297 mln. De marge lag in het eerste kwartaal van 2021 nog op 4,6%. Analisten rekenden gemiddeld op een onderliggende operationele winst van €780 mln en een marge van 4,19%. De nettowinst kwam uit op €546 mln, tegenover €550 mln in dezelfde periode vorig jaar en een analistenverwachting van €526 mln. De winst per aandeel (wpa) lag op €0,55 bij een analistenconsensus van €0,50. De vrije kasstroom was afgelopen kwartaal €21 mln negatief. Voor het lopende boekjaar mikt Ahold nog altijd op een onderliggende operationele marge van minstens 4%. Maar in plaats van een daling van de onderliggende wpa tot 5% ten opzichte van 2021, gaat Ahold nu uit van een vergelijkbare winst als in 2021. De vrije kasstroom zal €1,7 mld bedragen, zo kondigde Ahold in februari bij de jaarcijfers aan. Voor 2022 mikken analisten op een omzet van €79,79 mld en een nettowinst van €2,15 mld. De onderliggende operationele winst komt volgens de analisten uit op €3,25 mld en de bijbehorende marge op 4,1%. Voor de periode 2023 tot en met 2025 zei Ahold al eerder te verwachten dat de omzetgroei zal versnellen. Tegen 2025 moet Ahold dan €10 mld aan extra omzet hebben gerealiseerd. De onlineomzet moet daarbij verdubbelen, terwijl de e-commerce-activiteiten tegen 2025 winstgevend moeten zijn.
Waardering
De koers-winstverhouding van Ahold Delhaize is op dit moment ruim 11,5 keer de winst voor het lopende jaar, lager dan het gemiddelde van de laatste jaren. Ook vergeleken met de concurrenten heeft het kruideniersconcern op het moment een lage waardering. Terwijl het toch al enkele jaren goede cijfers kan melden.
Kansen
- Veel extra mogelijkheden sinds de overname van Bol.com. In veel winkels zijn afhaalbalies gekomen voor het afhalen van op het internet bestelde goederen. Hierdoor zullen veel nieuwe klanten naar de winkels komen.
- In Nederland doet Albert Heijn (AH) het redelijk en profiteert het van zijn positie van marktleider en zijn sterke huismerken. AH verhoogde de penetratie van zijn huismerken de laatste jaren ten koste van de A-merken. Die vertegenwoordigen nu gemiddeld 50% van de producten in de winkels.
- Veel extra omzet nu er beperkingen gelden om uit eten te gaan en door de sterke onlinepropositie.
Risico's
- Op dit moment ziet het concern geen mogelijkheden om de gestegen productkosten volledig door te berekenen aan de consument. Zou men dit wel doen, dan is de kans groot dat klanten overstappen naar concurrenten.
- Het concern moet veel tijd steken in het invoegen van Delhaize in de organisatie, het is belangrijk dat men daarbij de operationele zaken niet vergeet.
- Nu Amazon in de VS ook in stenen winkels actief is, kan dit een forse pijsdruk gaan geven in de supermarktbranche. Ook gaat Amazon vanaf dit jaar zich meer op Nederland focussen wat extra concurrentie in de supermarktoorlog met zich meebrengt.
- De onderneming kan aandelen uitgeven aan een stichting om het stemrecht van een vijandige overnemer te verwateren en de raad van bestuur wordt niet jaarlijks verkozen. Toch is Ahold een leider in zijn sector op het gebied van corperate governance omdat het op andere deelgebieden uitblinkt.
Duurzame Analyse
Dit bedrijf is onderdeel van het duurzaam beleggingsuniversum. Binnen zijn sector is het een voorloper (NFI +) op het gebied van duurzaamheidsbeleid. Er zijn geen uitsluitingscriteria van toepassing vanwege ongewenste bedrijfsactiviteiten en/of controversieel gedrag. De toets op duurzaamheid is uitgevoerd door de analisten Duurzaam beleggen bij het ING Investment Office, en staat los van de fundamentele analyse.
Sprinters Long
Naam | Hefboom | Bied | Laat | % Dag | Watchlist Trade |
---|---|---|---|---|---|
Sprinter BEST Long 22,55 op Ahold Delhaize | 9,7 | 2,58 | 0,00 | +39,07 % | Koop Sprinter |
Sprinter BEST Long 20,31 op Ahold Delhaize | 5,2 | 4,81 | 0,00 | +17,72 % | Koop Sprinter |
Sprinters Short
Naam | Hefboom | Bied | Laat | % Dag | Watchlist Trade |
---|---|---|---|---|---|
Sprinter BEST Short 29,67 op Ahold Delhaize | 5,1 | 4,87 | 0,00 | -13,15 % | Koop Sprinter |
Sprinter BEST Short 29,67 op Ahold Delhaize | 5,1 | 4,87 | 0,00 | -13,15 % | Koop Sprinter |