Fundamentele Analyse: Volkswagen Volkswagen - Veel meer winst. Jaarprognose herhaald, ondanks chiptekort
dinsdag 24 mei 2022
Isin | Valuta | K/W | Div. rend. | Duurzaam | Technisch | Sector |
---|---|---|---|---|---|---|
DE0007664039 | EUR | 4.7 | 5.56 | Bewust | Duurzame consumentengoederen |
Veel meer winst. Jaarprognose herhaald, ondanks chiptekort
Volkswagen heeft minder auto’s geleverd dan vorig jaar in het zelfde kwartaal maar deze wel verkocht voor een veel hogere prijs. Het is te hopen dat de chiptekorten ook echt afnemen tegen het einde van het jaar en dat het naar de beurs brengen van onderdeel Porsche een succes gaat worden. Dan kan het bedrijf volop profiteren van zijn schaalgrootte. Dus: gas geven (ehh, juist meer EV’s op de weg natuurlijk) en de achterstand op Tesla inhalen!
Duitse autogigant
Volkswagen is de grootste autoproducent in Europa met merken zoals Audi, Porsche, Lamborghini, Bentley, Bugatti, Skoda, Seat en uiteraard de modellen onder de Volkswagen-naam, waarbij de focus waarschijnlijk gaat liggen op de modellen ID3, ID4, enzovoort. Het is ook actief in de financiële dienstverlening en in het leasen en verhuren van auto’s. Daarnaast is de groep voor bijna 90% eigenaar van de beursgenoteerde vrachtwagendochter Traton, met daarin de Scania- en MAN-belangen die eerder onder de Volkswagenvleugels zaten. Het concern behaalde in 2021 een omzet van bijna €250 mld.
Met een beetje hulp van Biden
Volkswagen gaat een groter deel van het onderzoeksbudget besteden aan de ontwikkeling van elektrische en zelfrijdende auto's. Zo wil de Duitse autofabrikant de strijd aangaan met Tesla, dat op dit moment leidend is op dat gebied. Tot 2025 is ongeveer de helft van het onderzoeksbudget van in totaal €150 mld bestemd voor de ontwikkeling van elektrische en zelfrijdende auto's. In 2019 had het hier nog een budget van €60 mld voor gepland. Maar de uitverkiezing van Joe Biden maakt dat de ontwikkeling van elektrisch rijden ook in de Verenigde Staten in een stroomversnelling is geraakt. Een deel van het enorme bedrag dat de Amerikaanse president in de economie wil investeren, gaat naar het versnellen van de laadinfrastructuur. De Verenigde Staten zijn een belangrijke markt voor de automaker en het Democratische programma is naar verwachting meer in overeenstemming met de wereldwijde strategie van Volkswagen dan de fossiele droom van Donald Trump. Volkswagen krijgt bovendien hiermee een kans om het gebutste imago na het dieselschandaal wat uit te deuken.
Veel meer winst. Jaarprognose herhaald, ondanks chiptekort
Volkswagen heeft in het eerste kwartaal de winst flink zien toenemen, terwijl de omzet min of meer stabiel bleef, bleek 4 mei uit de kwartaalupdate. Een groot deel van de winst was te danken aan de prijsstijging van nikkel, een grondstof waar het concern een ‘hedge’ (afdekking via termijncontract) op had afgesloten. Het aantal afgeleverde auto’s lag op 1,9 miljoen, een daling van 22% op jaarbasis. De omzet kwam op €62,7 mld, tegenover €62,4 mld in hetzelfde kwartaal vorig jaar en bij een consensusverwachting van analisten van €63,54 mld. De operationele winst (voor bijzondere posten) bedroeg afgelopen kwartaal ongeveer €8,5 mld. Dat is ruim meer dan de €4,8 mld in de eerste drie maanden van 2021. De nettowinst verdubbelde bijna: van €3,4 mld naar €6,7 mld. Ondanks de onzekere omstandigheden, zoals de problemen in de aanvoerketens (chiptekorten) en de kosteninflatie, herhaalde Volkswagen zijn jaarprognose. De autobouwer rekent op een omzetstijging van 8 tot 13% in 2022. Wel waarschuwde de directie dat de gevolgen van de oorlog in Oekraïne en van de Chinese coronalockdowns moeilijk in te schatten zijn. Volkswagen verwacht dat het tekort aan halfgeleiders in de tweede jaarhelft zal afnemen, wat voor een stijging van het aantal afgeleverde auto’s zal zorgen.
Waardering
Volkswagen is op de huidige koers van €148 verhandelbaar tegen bijna 4,5 keer de getaxeerde winst voor het lopende jaar. Dat is ongeveer even duur (goedkoop) als de Duitse concurrenten. Het dividendrendement is met 5% iets lager dan het sectorgemiddelde. Omdat Volkswagen zich gaat richten op elektrische voertuigen, maken we een vergelijking met de trendsetter op dat gebied, Tesla. Die noteert meer dan 50 keer de getaxeerde winst. Volkswagen verkocht vorig jaar 9,5 mln auto’s, maar sleept een grote fossiele geschiedenis met zich mee. Het moet zich omvormen tot een concern dat op technologisch gebied met Tesla kan wedijveren. Maar Tesla zal zijn best moeten doen om zijn verkoopprognose van meer dan 800.000 auto’s in 2021 waar te maken. Tesla heeft het voordeel dat het kan voortborduren op wat het nu al doet en heeft door zijn relatief korte bestaan geen fossiele erfenis. Ook heeft Tesla geen enorme pensioenverplichtingen door het relatief jonge personeelsbestand.
Kansen
- Volkswagen heeft een sterke productlijn in vrijwel iedere prijsklasse.
- Het bedrijf benut schaalvoordelen door platforms en componenten te delen tussen zowel merken als modellen.
- Volkswagen geniet van een goede geografische positionering: het is wereldwijd aanwezig en heeft een grote blootstelling aan groeimarkten, zoals China.
- Het bedrijf heeft een ijzersterke balans, hoewel het dieselschandaal een smak geld zal kosten. Het kan daardoor snel schakelen op de markt van elektrische automakers, die voorlopig gekenmerkt wordt door hoge investeringen en lage winsten.
Risico's
- Volkswagen heeft geen al te beste reputatie op het vlak van deugdelijk bestuur en transparantie. Aandeelhouders stonden in het verleden dikwijls niet erg hoog op het prioriteitenlijstje. De reputatie van het concern als voorloper op technisch gebied heeft een stevige knauw gekregen door het dieselschandaal, waarbij emissievoorschriften bij 11 miljoen dieselvoertuigen wereldwijd werden geschonden.
- Volkswagen is niet duurzaam en zal dat naar verwachting op korte termijn ook niet worden. Naast het dieselschandaal hebben zich ook andere voorvallen voorgedaan, bijvoorbeeld met betrekking tot arbeidskwesties. Die leiden onder andere tot reputatieschade en hoge (juridische) kosten.
- De groeiende groep Chinese autofabrikanten die tegen lage kosten produceert, kan er op termijn voor zorgen dat de omzetgroei van Volkswagen vertraagt.
- Het bedrijf heeft hoge pensioenverplichtingen.
Duurzame Analyse
Dit bedrijf is geen onderdeel van het duurzaam beleggingsuniversum. Binnen zijn sector is het een voorloper (NFI +) op het gebied van duurzaamheidsbeleid. Er zijn wel uitsluitingscriteria van toepassing vanwege ongewenste bedrijfsactiviteiten en/of controversieel gedrag. De toets op duurzaamheid is uitgevoerd door de analisten Duurzaam beleggen bij het ING Investment Office, en staat los van de fundamentele analyse.
Sprinters Long
Naam | Hefboom | Bied | Laat | % Dag | Watchlist Trade |
---|---|---|---|---|---|
Sprinter Long 113,0 op Volkswagen | 5,5 | 2,33 | 0,00 | -2,10 % | Koop Sprinter |
Sprinter Long 113,0 op Volkswagen | 5,5 | 2,33 | 0,00 | -2,10 % | Koop Sprinter |