Fundamentele Analyse: Adidas Adidas - Directie verlaagt jaarprognose op onderdelen
dinsdag 24 mei 2022
Isin | Valuta | K/W | Div. rend. | Duurzaam | Technisch | Sector |
---|---|---|---|---|---|---|
DE000A1EWWW0 | EUR | 19.9 | 2.03 | Duurzaam | Duurzame consumentengoederen |
Directie verlaagt jaarprognose op onderdelen
De lockdownmaatregelen in China en de logistieke problemen in de andere Aziatische landen geven een flinke domper op de resultaten; het lijkt wel of Adidas twee jaar terug in de tijd is gegaan. De verwachtingen voor de komende periode zijn dan ook een flink stuk naar beneden bijgesteld, terwijl de vraag naar nieuwe goederen in de westerse markten groot is en er veel innovatieve producten in de productontwikkelingspijplijn zitten. Ook moeten de artikelen voor het komende WK voetbal op korte termijn in de winkels liggen, anders gaan die niet voor de verwachte omzetknaller zorgen. Dat zou een herhaling van twee jaar terug zijn, toen het WK werd uitgesteld. Ook zijn de kosten voor vervoer en materialen flink opgelopen waardoor de marges onder druk blijven. Uiteraard heeft niet alleen Adidas hier last van; ook de concurrentie kampt met soortgelijk problemen.
Beste van de rest
Het Duitse Adidas is, na het Amerikaanse Nike, de grootste producent van sportproducten ter wereld. De grootste en meest succesvolle merknaam van het concern is Adidas, goed voor 73% van de totale omzet. De totale omzet kwam in 2021 uit op €21,2 mld.
Directie verlaagt jaarprognose op onderdelen
Adidas heeft 6 mei zijn jaarprognose verlaagd vanwege de strenge coronamaatregelen in China. Het concern zag zijn omzet in het eerste kwartaal stabiliseren, terwijl de winst flink terugviel. Adidas verwacht voor 2022 nog altijd een omzet die (tegen constante wisselkoersen) met 11 tot 13% stijgt, maar sluit niet langer uit dat de groei aan de onderkant van deze bandbreedte uitkomt. De consensusverwachting van analisten hiervoor stond op 10,6%. Ook Adidas’ bandbreedte voor de verwachte winst uit voortgezette activiteiten voor dit jaar blijft intact, waarmee nog altijd wordt uitgegaan van €1,8 mld tot €1,9 mld, maar ook hier wordt een uitkomst aan de onderzijde van de bandbreedte niet uitgesloten. Voor de brutomarge gaat het bedrijf wel uit van een lager peil dan eerder verwacht, waarmee deze in 2022 naar verwachting blijkt steken op het niveau van 2021 op 50,7%, waar eerder nog werd uitgegaan van 51,5 tot 52,0% (analistenconsensus: 51,5%). Dit geldt ook voor de operationele marge, die nu wordt ingeschat op 9,4% (ook hier gelijk aan het niveau van 2021) terwijl de eerdere prognose 10,5 tot 11,0% was met een analistenconsensus van 10,5%. Het management verwacht door de strikte coronamaatregelen van de Chinese overheid een omzetderving in deze regio. In het afgelopen kwartaal boekte Adidas een omzet van €5,3 mld, vrijwel gelijk aan de omzet in het eerste kwartaal van 2021 en in lijn met de consensusverwachting. De regio’s Noord-Amerika, Latijns-Amerika en Europa, het Midden-Oosten en Afrika (EMEA) deden het beter dan de consensus, de regio’s China en Asia Pacific slechter, door de strengere lockdownmaatregelen in China en verstoringen in de logistieke ketens in de rest van Azië. De brutomarge kwam uit op 49,9% en dat was een daling ten opzichte van de 51,8% over dezelfde periode een jaar eerder. Daarmee bleef deze achter bij de analistenconsensus van 50,3%. De operationele marge daalde naar 8,2%, flink lager dan de 13,4% van een jaar eerder. De nettowinst uit voortgezette activiteiten kwam afgelopen kwartaal 38,2% lager uit op €310 mln, terwijl de operationele winst met 38,0% daalde tot €437 mln. Dat was wel hoger dan de analistenconsensus van €391 mln.
Waardering
De waardering is met 19 keer de getaxeerde winst voor het lopende jaar lager dan gemiddeld, dit heeft te maken met de tijdelijk aanvoerketenproblemen in Vietnam, de lockdownbeperkingen in China vanwege het coronavirus en de sancties tegen Rusland waardoor de winsten dalen of zelfs verliezen worden.
Kansen
- Adidas heeft een groot gedeelte van zijn afzetgebied in West-Europa. Het bedrijf doet investeringen in opkomende markten van zowel Azië als Europa om extra groei te realiseren.
- De Amerikaanse dollar kan verder aansterken ten opzichte van de euro. Een verdere stijging van deze munt versterkt de concurrentiepositie van Adidas ten opzichte van Nike.
Risico's
- Stijgende grondstoffenkosten zijn in het huidige economische klimaat moeilijk door te berekenen aan de consument. Adidas is dit, net als alle grote concurrenten, toch van plan te doen. Dit kan ten koste gaan van het marktaandeel.
- De consumentenboycot in China kan langer duren dan gevreesd.
- Over het geheel genomen positioneert Adidas zich als een underperformer wat betreft de kwaliteit en integriteit van de raad van bestuur/management in vergelijking met sectorgenoten. Het concern heeft overigens wel een Nfi+ rating omdat het andere zaken wel op orde heeft.
Duurzame Analyse
Dit bedrijf is onderdeel van het duurzaam beleggingsuniversum. Binnen zijn sector is het een voorloper (NFI +) op het gebied van duurzaamheidsbeleid. Er zijn geen uitsluitingscriteria van toepassing vanwege ongewenste bedrijfsactiviteiten en/of controversieel gedrag. De toets op duurzaamheid is uitgevoerd door de analisten Duurzaam beleggen bij het ING Investment Office, en staat los van de fundamentele analyse.