Fundamentele Analyse: BMW BMW
vrijdag 10 maart 2023
Isin | Valuta | K/W | Div. rend. | Duurzaam | Technisch | Sector |
---|---|---|---|---|---|---|
EUR | 6.7 | 4.91 | Responsible | Automobiles |
Dat BMW het dividend zo stevig verhoogt en tegelijkertijd de noodzakelijke investeringen kan blijven doen, is een teken van de financiële kracht van het bedrijf. De sector is goedkoop en heeft de grootste stijging dit jaar waarschijnlijk al achter de rug. Het rendement van de MSCI auto-index is dit jaar tot nu toe 25%, voor het grootste deel toe te schrijven aan de sterke stijging van Tesla. Maar ook de grote Duitse merken zijn meer dan 20% gestegen. Het dividendrendement van BMW is bijna 6% en de koers-winstverhouding is 4,5. Daarmee is BMW meer dan 60% voordeliger dan de autobenchmark.
Verkoopkampioen luxeauto's
Het Duitse Bayerische Motoren Werke AG (BMW) is een van de grootste producenten van luxe auto’s ter wereld. Ook produceert het concern motorfietsen en heeft het een onderdeel voor financiële dienstverlening. Enkele bekende merken zijn BMW, Mini en Rolls-Royce. Het concern heeft in 24 landen productiefaciliteiten en verkoopt auto’s in 140 landen.
BMW haalt jaardoelstellingen en verhoogt het dividend
BMW heeft in 2022 de winst en omzet flink zien stijgen, onder meer dankzij prijsverhogingen voor zijn auto's en een hogere verkoop van duurdere modellen. Het concern besloot daarom het dividend fors te verhogen. Dit bleek 9 maart bij de publicatie van de voorlopige cijfers. De volledige cijfers volgen op 15 maart, net als de volledige vooruitzichten voor 2023. De nettowinst steeg op jaarbasis met 49% naar €18,6 mld. De EBIT steeg van €13,4 mld naar €14,0 mld, terwijl de EBIT-marge in het automotive-segment aantrok van 7,7% tot 8,5%. BMW mikte op een EBIT-marge voor de automotive-divisie van 7% tot 9%. De totale voorlopige EBIT-marge kwam overigens uit op 16,5%. De omzet van BMW steeg in 2022 met 28,2% tot €142,6 mld, flink hoger dan de analistenconsensus van €139,77 mld. Het concern leverde vorig jaar 2,4 mln auto’s af, bijna 5% minder dan in 2021 maar in lijn met de analistenconsensus. Dit kwam mede door verstoringen in de toeleveringsketens en chiptekorten, waardoor het bedrijf moeite had om aan de vraag te voldoen. Daarnaast kampte BMW met de coronalockdowns op de belangrijke Chinese markt. Verder werden de resultaten gesteund door de volledige overname van het Chinese samenwerkingsverband BMW Brilliance Automotive. De investeringen in onderzoek en ontwikkeling namen met ruim 5% toe tot €6,6 mld. Dat geld ging bijvoorbeeld naar nieuwe technologie voor elektrische aandrijving, digitalisering en zelfrijdende auto's. De verkoop van volledig elektrische auto's was vorig jaar goed voor 9% van de totale verkopen. De verkoop van die auto's sprong vorig jaar met 108% omhoog. Voor dit jaar wil BMW dat volledig elektrische wagens goed zijn voor 15% van de totale verkoop. BMW stelt een dividend voor van €8,50 per aandeel. Dat is flink meer dan de €5,82 per aandeel over 2021. De voorlopige EBIT over het vierde kwartaal kwam overigens uit op €3,5 mld, in lijn met de consensus, bij een omzet van €39,5 mld, flink meer dan de analistenconsensus van €37,6 mld. De belangrijkste divisies draaiden boven verwachting. Tegenvallers waren er op het gebied van de EBIT-marges. Voor de automotive-divisie kwam die uit op 8,5%, bij een consensus van 8,69%. Bij de motordivisie was er sprake van een negatieve marge van 9,4%, bij een verwachting van een negatieve marge van 4,83%.
Waardering
De koers-winstverhouding van BMW voor het lopende jaar is zeer laag, 4,4 keer de getaxeerde winst voor het lopende jaar. De waarderingen van de meeste autofabrikanten zijn aan het normaliseren naar het lage niveau waar ze thuis horen. Maar toch blijft er extra tegenwind komen voor de sector. Deze keer weet de oorlog in Oekraine de supply-chain te verstoren. Het dividendrendement is inmiddels de 7,5% al voorbij wat een mooie vergoeding is voor de huidige onzekerheid.
Kansen
- BMW heeft meer geïnvesteerd in schone technologie dan veel concurrenten. Dit kan op termijn voordeel opleveren nu overheden meer ‘groene’ techniek eisen.
- BMW’s aanwezigheid in de wereldwijde markten verkleint de afhankelijkheid van één enkele regionale economie en verbetert de vooruitzichten nu veel opkomende markten zich ontwikkelen tot volwassen economieën.
- BMW’s luxe- en ultraluxeauto’s kennen een hoge winstmarge; de omzet ervan is doorgaans minder gevoelig voor schommelingen van de economie.
Risico's
- BMW blijft modellen met alle ‘groene’ aandrijftechnieken verkopen, van elektrische tot waterstofmotoren. Hierdoor maakt het concern meer onderzoekskosten dan fabrikanten die zich op één aandrijvingstechniek voor de toekomst richten. Ook de onderzoeken naar waterstof en brandstofcellen lopen nog steeds.
- Rente- en valutaschommelingen kunnen de rendementen drukken. Bijna 23% van de omzet komt uit de Verenigde Staten, terwijl BMW rapporteert in euro’s.
- De familie Quant heeft 50% van de aandelen BMW in bezit en controleert dus het hele bedrijf. Beslissingen van het managementteam kunnen dus door de familie geblokkeerd worden.
- BMW (of zijn mederwerkers) herhaaldelijk in opspraak gekomen wegens kartelafspraken en bij het 'dieselschandaal'. Meer van dit soort incidenten zouden de reputatie van het bedrijf geen goed doen.
- De totale blootstelling van het bedrijf aan duurzaamheidsrisico's is gemiddeld en is vergelijkbaar met het gemiddelde van de subsector. Bedrijfsethiek, Product Governance en CO2 gerelateerde zaken zijn opmerkelijke materiële ESG-kwesties.
Duurzame Analyse
Dit bedrijf is onderdeel van het verantwoord universum. Er is geen sprake van zeer ongewenste bedrijfsactiviteiten en of zeer controversieel gedrag. De toets op duurzaamheid is uitgevoerd door de analisten duurzaam beleggen bij het ING Investment Office.
Sprinters Long
Naam | Hefboom | Bied | Laat | % Dag | Watchlist Trade |
---|---|---|---|---|---|
Sprinter Long 84,3 op BMW | 4,8 | 2,05 | 2,06 | +5,28 % | Koop Sprinter |
Sprinter Long 84,3 op BMW | 4,8 | 2,05 | 2,06 | +5,28 % | Koop Sprinter |
Sprinters Short
Naam | Hefboom | Bied | Laat | % Dag | Watchlist Trade |
---|---|---|---|---|---|
Sprinter Short 107,9 op BMW | 5,5 | 1,80 | 0,00 | -5,36 % | Koop Sprinter |
Sprinter Short 107,9 op BMW | 5,5 | 1,80 | 0,00 | -5,36 % | Koop Sprinter |