Fundamentele Analyse: Tesla Motors Tesla Motors
maandag 5 december 2022
Isin | Valuta | K/W | Div. rend. | Duurzaam | Technisch | Sector |
---|---|---|---|---|---|---|
USD | 30.2 | 0 | Sustainable | Automobiles & Components |
Er werd al verwacht dat de cijfers op enkele punten zouden tegenvallen. Het concern maakte enkele weken geleden al bekend dat de doelstelling van het aantal afgeleverde auto’s niet gehaald zou worden. Ook meldde Tesla toen dat de dollar een groot deel van de omzet zou afsnoepen door de translatie van internationale valuta’s naar de dollar. Toch zijn het over het algemeen goede cijfers, maar voor de waardering die Tesla heeft zou het veel beter dan verwachte cijfers moeten presenteren.
Profiel van de elektrische voorloper
Tesla Motors is een Amerikaanse producent van elektrische auto's en elektrische aandrijvingen die deze technieken ook aan andere autobouwers verkoopt. Het bezit een eigen wereldwijd netwerk van verkooppunten om auto’s te verkopen. Verder gaat het bedrijf accu’s voor thuisgebruik leveren die het (in samenwerking met Panasonic) in zijn eigen Gigafactories maakt. Het concern heeft naast de Tesla Model S en de Tesla Model X en Model 3 in productie. Hiernaast is de productie van het de Model Y op stoom gekomen. Er komt ook nog een goedkoper model, een pick-up truck en een elektrische vrachtagen aan. Tesla bouwt in Noord-Amerika en Europa ook een uitgebreid netwerk van snellaadstations onder de naam Superchargers. Het concern behaalde over 2021 een omzet van $53,8 mld.
Net geen recordwinst, omzetverwachting van analisten niet gehaald
Tesla heeft in het derde kwartaal een miljardenwinst behaald, maar wist het record van ruim $3,3 mld uit het eerste kwartaal net niet te overtreffen. Dit bleek woensdagavond uit de cijfers van de fabrikant van elektrische auto's. Tesla behaalde een nettowinst van bijna $3,3 mld. Dat was vorig jaar in het derde kwartaal nog $1,6 mld. De gemiddelde analistenverwachting lag op $3,2 mld. De aangepaste winst per aandeel lag op $1,05 bij een analistenconsensus van $1,01. De omzet steeg op jaarbasis met 56% naar $21,45 mld. Hier lag de analistenverwachting op $22,09 mld. Verder meldde Tesla een vrije kastroom van $3,3 mld (verwacht: $2,89 mld) en $1,8 mld aan investeringen. De marge van de automobieldivisie lag op 27,9%, flink lager dan vorig jaar in hetzelfde kwartaal (30,5%) en ook onder de analistenconsensus van 28,4%. Ook de brutomarge van het totale concern lag onder de analistenconsensus. Tesla wil nog steeds jaarlijks gemiddeld 50% meer auto's afleveren. Dat betekent dat de fabrikant in de laatste drie maanden van het jaar ongeveer een half miljoen auto’s bij klanten moet plaatsen. In het derde kwartaal werd een recordaantal van bijna 344.000 auto's bij Tesla-kopers afgeleverd.
Waardering
Het is lastig om het bedrijf te vergelijken met de andere autofabrikanten. Waar andere fabrikanten al jaren miljarden winst maken met hun fossiel aangedreven modellen en de daarbij vrijkomende kasstromen kan investeren in het elektrisch maken van het wagenpark heeft Tesla afgelopen jaar pas de eerste winst van betekenis laten zien. Wel heeft het te maken met dezelfde miljardeninvesteringen die de concurrenten hebben. Met de oplevering van de fabriek in China moeten de kosten per auto verder omlaag kunnen en lijken er betere tijden aan te breken voor het innovatieve autobedrijf. Er lonkt zelfs voor het eerst een winstgevend jaar. Wel is de waardering met meer dan 70 keer de getaxeerde winst voor het lopende jaar erg hoog, terwijl dit cijfer zelf nog andere kant nooit zo laag is geweest.
Kansen
- Tesla levert als eerste automerk op een volgeladen accu een bereik van 500 km. Dit is voor veel mensen op dit moment de enige acceptabele afstand voor puur elektrisch rijden.
- Tesla heeft als enige autofabrikant geen fossiele erfenis, geen grote verliezen dus in de economische crisis en geen te groot personeelsbestand.
- Doordat het concern in een rap tempo een fabriek heeft kunnen bouwen in China kan het goedkoper auto's maken, wat ook de gemiddelde aankooprijs omlaag brengt.
- De totale blootstelling van het bedrijf aan duurzaamheidsrisico's is gemiddeld en ligt iets onder het subsector gemiddelde. Menselijk kapitaal, CO2 uitstoot van haar producten en diensten zijn opmerkelijke ESG-kwesties.
Risico's
- Het concern zet vol in op elektrisch rijden. Het zou kunnen dat juist een andere technologie, zoals de waterstofcel, de autotechniek van de toekomst gaat worden.
- Tesla is te afhankelijk van subsidies die de auto’s voor een grotere groep mensen beschikbaar moeten maken.
- Tesla is herhaaldelijk betrokken geweest bij incidenten in verband met de niet-tijdige levering van zijn auto's, de veiligheid van zijn autopilot-technologie en het anti-vakbondbeleid. Ondanks de betrokkenheid bij controverses, ontbreken toezeggingen over arbeidsrechten en een programma voor productkwaliteit. Bovendien blijven de tweets van Elon Musk een punt van zorg wat betreft corporate governance.
Duurzame Analyse
Dit bedrijf is onderdeel van het duurzaam universum. Het bedrijf scoort bovengemiddeld op het gebied van duurzaamheidsbeleid. Er is geen sprake van ongewenste bedrijfsactiviteiten en/of controversieel gedrag. De toets op duurzaamheid is uitgevoerd door de analisten duurzaam beleggen bij het ING Investment Office.
Sprinters Long
Naam | Hefboom | Bied | Laat | % Dag | Watchlist Trade |
---|---|---|---|---|---|
Sprinter Long 12,0 op Tesla | 1,1 | 254,19 | 0,00 | +2,17 % | Koop Sprinter |
Sprinter Long 12,0 op Tesla | 1,1 | 254,19 | 0,00 | +2,17 % | Koop Sprinter |