Stem op Bas Heijink als beste technisch analist van 2017. Stem hier >>

Auteur

David Wolters
Beleggingsanalist

Analyse: Air France-KLM Air France-KLM

woensdag 11 oktober 2017

Isin Valuta K/W Div. rend. Duurzaam Technisch Sector
FR0000031122 EUR 5.7 0 Nee Long Industriegoederen

De concurrentiepositie van Air France-KLM staat onder druk. De kosten van Air France-KLM zijn namelijk hoger dan die van bijvoorbeeld budgetmaatschappijen. Zodra de ticketprijzen dalen, komt dit terug in de resultaten. Wel zijn wij onder de indruk van de resultaten van Air France. Maar dit verandert niets aan onze zorgen over de sterke concurrentie in Europa.

Air France-KLM

Sinds mei 2004 zijn Air France en KLM Royal Dutch Airlines de grootste Europese luchtvaartgroep geworden: één groep, twee luchtvaartmaatschappijen en drie businesses. Beide maatschappijen behouden hun eigen identiteit, handelsnaam en merk. De drie hoofdbusinesses zijn: Passenger Business, Cargo en Engineering & Maintenance. KLM en Air France ontplooien eigen activiteiten vanuit de hubs Amerdam-Schiphol en Parijs-Charles de Gaulle. Air France en KLM vervoeren ruim 77 miljoen passagiers per jaar en beschikken over 573 vliegtuigen. Dagelijks voert de combinatie vluchten uit in een netwerk met 243 bestemmingen in 103 landen.

Sterke eerstehalfjaarresultaten, consensustaxaties verhoogd

De omzet kwam in het eerste halfjaar van 2017 uit op €12,3 mld en het operationele resultaat op €353 mln. Dit is een verbetering van 62% ten opzichte van vorig jaar. De aangepaste winst per aandeel kwam uit op €0,26. De belangrijke graadmeter ‘revenue per available seat kilometer’ (RASK) liet in het tweede kwartaal een verbetering zien van 1,9%. De bezettingsgraad van de vliegtuigen steeg 1,4% in vergelijking met een jaar geleden. Ook de operationele vrije kasstroom gaf met €668 mln een verbetering te zien ten opzichte van vorig jaar (€295 mln). De nettoschuld kwam uit op €2,9 mld, een verlaging van €700 mln ten opzichte van december 2016. Gezien de sterke resultaten van Air France-KLM zijn de consensustaxaties van analisten de afgelopen zes maanden fors gestegen. Ook neemt Air France-KLM twee belangrijke stappen om strategische samenwerkingsverbanden te versterken: een joint venture met zijn partners Delta Airlines, Virgin Atlantic en Alitalia (in plaats van aparte samenwerkingsverbanden) en versterking van het samenwerkingsverband met China Eastern Airlines. Air France-KLM zal een 31%-belang nemen in Virgin Atlantic. Daarnaast geeft het concern nieuwe aandelen uit, waarbij Delta Airlines en China Eastern Airlines ieder een 10%-belang in Air France-KLM zullen nemen.

Een lage waardering maar wel onzekere vooruitzichten

De koers-winstverhouding van Air-France KLM voor het jaar 2017 op basis van de verwachte winst is 6. Air-France KLM heeft een lage waardering, maar wel onzekere vooruitzichten door de concurrentiepositie, wisselkoersverliezen, stakingen en olieprijsfluctuaties.

Kansen

  • Door goede strategische posities (sterke ‘hubs’), in combinatie met aantrekkelijke thuishavens en bestemmingen (landingsrechten), kan marktaandeel worden gewonnen van kleinere vliegmaatschappijen.
  • Verbetering zal moeten komen van hogere passagiersaantallen en positieve effecten van investeringen in IT-systemen.

Risico's

  • Een terugval naar een recessie in Europa en een olieprijs die stijgt van de huidige niveaus naar $100. Luchtvaartmaatschappijen moeten daarom hun capaciteit verlagen en in de kosten snijden.
  • Prijsvechters in Europa en sterke prijsconcurrentie vanuit het Midden-Oosten leiden tot druk op de omzet en marges bij Air France-KLM.

Technische Analyse

Deze technische analyse is opgesteld door Bas Heijink. Voor dit aandeel geldt een Long-opinie. Onder het stoplossniveau van 9,9 verandert onze opinie. Het koersdoel ligt bij 15,3. Let op: technische analyse verschilt sterk van fundamentele analyse. Daarom zal deze technische analyse regelmatig afwijken van de fundamentele analyse. ING maakt voor het beheer van haar beleggingsstrategieën vooral gebruik van fundamentele analyse.

Duurzame Analyse

Dit bedrijf is geen onderdeel van het duurzaam beleggingsuniversum. Binnen zijn sector is het een sterke voorloper (NFI ++) op het gebied van duurzaamheidsbeleid. Er zijn wel uitsluitingscriteria van toepassing vanwege ongewenste bedrijfsactiviteiten en/of controversieel gedrag. Deze duurzaamheidsbeoordeling is van Jochen Harkema en Peter Tros, analisten duurzaam beleggen bij het ING Investment Office en staat los van de fundamentele analyse.

Sprinters Long

Naam Hefboom Bied Laat % Dag Watchlist Trade
Sprinter BEST Long 11,85 op Air France-KLM 9,6 1,27 1,37 -13,73 %
Sprinter BEST Long 10,73 op Air France-KLM 5,2 2,39 2,49 -7,92 %

Sprinters Short

Naam Hefboom Bied Laat % Dag Watchlist Trade
Sprinter BEST Short 14,77 op Air France-KLM 6,6 1,87 1,97 -4,00 %
Sprinter BEST Short 15,79 op Air France-KLM 4,4 2,89 2,99 -2,65 %

Disclaimer

TA legenda

long : stijgende trend
neutral : zijwaartse trend
short : dalende trend

NFI legenda

++ : sterke voorloper
+ : voorloper
= : middenmoter
- : achterblijver
nb : niet beschikbaar

Gehanteerde begrippen

Div. rend. dividendrendement; getaxeerde dividend (consensusverwachting volgens Bloomberg) over lopende kalenderjaar kalenderjaar als percentage van de koers. K/W* koerswinstverhouding; actuele koers gerelateerd aan de getaxeerde winst (consensusverwachting volgens Bloomberg) per aandeel van lopende kalenderjaar. NFI de Niet Financiële Indicator geeft weer hoe een onderneming scoort, ten opzichte van branchegenoten, op duurzaam beleid en de implementatie hiervan. Uitsl. staat voor Uitsluitingen wegens ongewenst gedrag of ongewenste activiteit. In geval van een "ja" is een aandeel niet toelaatbaar voor het duurzaam universum. * Bij de Amerikaanse vastgoedfondsen wordt gebruikt gemaakt van de verhouding tussen de koers en ‘funds from operations’ (FFO) in plaats van de koerswinstverhouding. Deze maatstaf wordt berekend door aan de nettowinst de afschrijvingen van het vastgoed toe te voegen en winsten op de verkoop van vastgoed hiervan af te trekken.

Toetsing duurzaamheid

Om de duurzaamheid van ondernemingen te bepalen, verricht de ING twee verschillende toetsen: een positieve toets en een negatieve toets. Het bedrijfsbeleid en de inspanningen op de facetten mens, milieu en maatschappij staan centraal bij de positieve toets. Uit deze toetsing volgt een (binnen de sector relatieve) score, resulterend in de niet-financiële indicator (NFI). Uit de negatieve toets volgt in welke mate ondernemingen ongewenste activiteiten ontplooien en/of gedrag vertonen op thema’s als mensenrechtenschendingen, corruptie, arbeidskwesties en milieudelicten. Een aandeel moet op beide toetsen positief scoren om onderdeel te zijn van het "duurzaam universum".

Belangrijke informatie

Deze beleggingsaanbeveling is opgesteld door het ING Investment Office en behelst geen individueel beleggingsadvies maar slechts een algemene aanbeveling waarop beleggers hun beleggingsbeslissingen mede kunnen baseren en vormt geen uitnodiging tot het aangaan van welke overeenkomst of verbintenis dan ook. Aan deze beleggingsaanbeveling kunnen geen rechten worden ontleend. ING Bank N.V., noch enig andere rechtspersoon die of onderdeel dat tot de ING Groep behoort, aanvaardt enige aansprakelijkheid voor schade in welke mate dan ook, voortvloeiend uit het gebruik van de bovenstaande beleggingsaanbeveling of de daarin opgenomen of verwerkte informatie. Ontwikkelingen die zich na het opstellen van deze beleggingsaanbeveling hebben voorgedaan kunnen van invloed zijn op de juistheid van de in deze beleggingsaanbeveling gestelde feiten en verstrekte opinies. De Autoriteit Financiële Markten te Amsterdam is de bevoegde toezichthouder ten aanzien van beleggingsaanbevelingen. Voor meer informatie kijkt u op www.afm.nl.

Deze beleggingsaanbeveling is opgesteld door David Wolters, beleggingsanalist, en is uitgebracht door ING Bank N.V. De beleggingsaanbeveling is gebaseerd op betrouwbare bronnen

ING Groep N.V. of een van haar afzonderlijke bedrijfsonderdelen is partij bij een overeenkomst, zoals zakenbankdiensten, met de uitgevende instelling.