Auteur

Cor Blankestijn
Beleggingsanalist

Fundamentele Analyse Air France-KLM - Nog complexere bestuursstructuur na aankoop aandelen door Nederlandse regering

dinsdag 14 mei 2019

Isin Valuta K/W Div. rend. Duurzaam Technisch Sector
FR0000031122 EUR 6.2 0 Nee Short Industriegoederen

Nog complexere bestuursstructuur na aankoop aandelen door Nederlandse regering

Het wordt er voor de top van Air France-KLM niet eenvoudiger op om het bedrijf te besturen. Sell-side analisten oordelen dat het toch al lastig te besturen bedrijf er een strategische eigenaar bij heeft gekregen en benadrukken dat de grote aandeelhouders ieder een eigen agenda hebben. Dat kan voor spanningen zorgen in het bestuur van de onderneming en voor tragere besluitvorming.

Air France-KLM: 1 groep, 2 merken, 3 divisies

Sinds de fusie in mei 2004 zijn Air France en KLM Royal Dutch Airlines samen de grootste Europese luchtvaartgroep geworden. Het bedrijf kan worden omschreven als één groep, twee luchtvaartmaatschappijen en drie businesses. Beide maatschappijen hielden hun eigen identiteit, handelsnaam en merk. De drie hoofddivisies zijn: Passenger Business, Cargo en Engineering & Maintenance. KLM en Air France ontplooien eigen activiteiten vanuit de hubs Amsterdam Schiphol en Parijs Charles de Gaulle.

Grote Nederlandse aandeelhouder erbij

De Staat der Nederlanden heeft een deelneming in Air France-KLM (Holding) genomen van 14%. Daarmee is het Nederlandse overheidsbelang vrijwel gelijk aan dat van de Franse staat. Ook hebben strategische partners China Eastern en Delta Air Lines samen 17,6% van Air France-KLM in handen. De Nederlandse regering zag zich genoodzaakt in te grijpen omdat de Nederlandse belangen van KLM en Schiphol volgens het kabinet dreigden onder te sneeuwen. Het kabinet krijgt door zijn belang een zetel in het bestuur van Air France-KLM. In twee jaar tijd zal het stemrecht van Nederland zijn vergroot tot 23%. Het verrassingselement heeft mogelijk voor verbazing gezorgd bij de Fransen.

Brandstofkosten en prijsdruk tarten Air France-KLM

Air France-KLM heeft het eerste kwartaal van 2019 afgesloten met een operationeel verlies van €303 mln. Het leeuwendeel van het verlies kwam voor rekening van Air France, maar ook KLM schreef rode cijfers. Hogere brandstofkosten en prijsdruk door concurrentie zetten het resultaat onder druk. Er was sprake van capaciteitsgroei binnen de Europese luchtvaartindustrie, wat ertoe leidde dat vliegtickets tegen lagere prijzen werden verkocht. Verder zaten ook negatieve wisselkoerseffecten Air France-KLM dwars. Een jaar eerder leed Air France-KLM een operationeel verlies van €118 mln. Destijds zadelden stakingen bij personeel van Air France het concern op met een extra kostenpost van €75 mln. De omzet steeg in het eerste kwartaal met 2% tot bijna €6 mld, geholpen door capaciteitsgroei. De omzet per gevlogen kilometer per stoel daalde wel. Bij Air France was sprake van een operationeel verlies van €256 mln, terwijl er bij KLM een verlies van €56 mln resteerde. Dit was vorig jaar nog een winst van €60 mln. Prijsvechter Transavia sloot het kwartaal af met een tekort van €71 mln, ondanks een stevige groei. De personeelskosten in het voorbije kwartaal stegen op jaarbasis met 6,4%. Het bedrijf maakte ook extra kosten om de capaciteitsgroei het hoofd te bieden. Al met al ging het om 1050 extra medewerkers, waaronder 450 piloten.

Een lage waardering maar wel onzekere vooruitzichten

De koers-winstverhouding van Air France-KLM op basis van de verwachte winst in 2017 is lager dan 6. Het concern heeft weliswaar een lage waardering, maar onzekere vooruitzichten door de concurrentiepositie, wisselkoersverliezen, stakingen en olieprijsfluctuaties.

Kansen

  • Door goede strategische posities (sterke ‘hubs’), in combinatie met aantrekkelijke thuishavens en bestemmingen (landingsrechten), kan marktaandeel worden gewonnen van kleinere vliegmaatschappijen.
  • Verbetering zal moeten komen van hogere passagiersaantallen en positieve effecten van investeringen in IT-systemen.

Risico's

  • Een terugval naar een recessie in Europa en een olieprijs die stijgt van de huidige niveaus naar $100. Luchtvaartmaatschappijen moeten daarom hun capaciteit verlagen en in de kosten snijden.
  • Prijsvechters in Europa en sterke prijsconcurrentie vanuit het Midden-Oosten leiden tot druk op de omzet en marges bij Air France-KLM.
  • Het mogelijk uit de hand lopen van een stammenstrijd tussen KLM en Air France

Technische Analyse

Deze technische analyse is opgesteld door Bas Heijink. Voor dit aandeel geldt een Short-opinie. Boven het stoplossniveau van 9,9 verandert de opinie. Het koersdoel ligt bij 6,7. Let op: technische analyse verschilt sterk van fundamentele analyse. Daarom zal deze technische analyse regelmatig afwijken van de fundamentele analyse. ING maakt voor het beheer van haar beleggingsstrategieën vooral gebruik van fundamentele analyse.

Duurzame Analyse

Dit bedrijf is geen onderdeel van het duurzaam beleggingsuniversum. Binnen zijn sector is het een sterke voorloper (NFI ++) op het gebied van duurzaamheidsbeleid. Er zijn wel uitsluitingscriteria van toepassing vanwege ongewenste bedrijfsactiviteiten en/of controversieel gedrag. Deze duurzaamheidsbeoordeling is van Jochen Harkema en Peter Tros, analisten duurzaam beleggen bij het ING Investment Office en staat los van de fundamentele analyse.

Sprinters Long

Naam Hefboom Bied Laat % Dag Watchlist Trade
Sprinter BEST Long 8,15 op Air France-KLM 11,1 0,78 0,80 +6,76 % Koop Sprinter
Sprinter BEST Long 7,03 op Air France-KLM 4,6 1,90 1,92 +2,69 % Koop Sprinter

Sprinters Short

Naam Hefboom Bied Laat % Dag Watchlist Trade
Sprinter BEST Short 9,82 op Air France-KLM 7,9 1,10 1,12 -4,31 % Koop Sprinter
Sprinter Short 9,5 op Air France-KLM 4,7 1,85 1,87 -2,62 % Koop Sprinter

Disclaimer

TA legenda

long : stijgende trend
neutral : zijwaartse trend
short : dalende trend

NFI legenda

++ : sterke voorloper
+ : voorloper
= : middenmoter
- : achterblijver
nb : niet beschikbaar

Gehanteerde begrippen

Div. rend. dividendrendement; getaxeerde dividend (consensusverwachting volgens Bloomberg) over lopende kalenderjaar kalenderjaar als percentage van de koers. K/W* koerswinstverhouding; actuele koers gerelateerd aan de getaxeerde winst (consensusverwachting volgens Bloomberg) per aandeel van lopende kalenderjaar. NFI de Niet Financiële Indicator geeft weer hoe een onderneming scoort, ten opzichte van branchegenoten, op duurzaam beleid en de implementatie hiervan. Uitsl. staat voor Uitsluitingen wegens ongewenst gedrag of ongewenste activiteit. In geval van een "ja" is een aandeel niet toelaatbaar voor het duurzaam universum. * Bij de Amerikaanse vastgoedfondsen wordt gebruikt gemaakt van de verhouding tussen de koers en ‘funds from operations’ (FFO) in plaats van de koerswinstverhouding. Deze maatstaf wordt berekend door aan de nettowinst de afschrijvingen van het vastgoed toe te voegen en winsten op de verkoop van vastgoed hiervan af te trekken.

Toetsing duurzaamheid

Om de duurzaamheid van ondernemingen te bepalen, verricht de ING twee verschillende toetsen: een positieve toets en een negatieve toets. Het bedrijfsbeleid en de inspanningen op de facetten mens, milieu en maatschappij staan centraal bij de positieve toets. Uit deze toetsing volgt een (binnen de sector relatieve) score, resulterend in de niet-financiële indicator (NFI). Uit de negatieve toets volgt in welke mate ondernemingen ongewenste activiteiten ontplooien en/of gedrag vertonen op thema’s als mensenrechtenschendingen, corruptie, arbeidskwesties en milieudelicten. Een aandeel moet op beide toetsen positief scoren om onderdeel te zijn van het "duurzaam universum".

Belangrijke informatie

Deze beleggingsaanbeveling is opgesteld door het ING Investment Office en behelst geen individueel beleggingsadvies maar slechts een algemene aanbeveling waarop beleggers hun beleggingsbeslissingen mede kunnen baseren en vormt geen uitnodiging tot het aangaan van welke overeenkomst of verbintenis dan ook. Aan deze beleggingsaanbeveling kunnen geen rechten worden ontleend. ING Bank N.V., noch enig andere rechtspersoon die of onderdeel dat tot de ING Groep behoort, aanvaardt enige aansprakelijkheid voor schade in welke mate dan ook, voortvloeiend uit het gebruik van de bovenstaande beleggingsaanbeveling of de daarin opgenomen of verwerkte informatie. Ontwikkelingen die zich na het opstellen van deze beleggingsaanbeveling hebben voorgedaan kunnen van invloed zijn op de juistheid van de in deze beleggingsaanbeveling gestelde feiten en verstrekte opinies. De Autoriteit Financiële Markten te Amsterdam is de bevoegde toezichthouder ten aanzien van beleggingsaanbevelingen. Voor meer informatie kijkt u op www.afm.nl.

Deze beleggingsaanbeveling is opgesteld door Cor Blankestijn, beleggingsanalist, en is uitgebracht door ING Bank N.V. De beleggingsaanbeveling is gebaseerd op betrouwbare bronnen