Fundamentele Analyse: Signify Signify - Zakelijke markt versterkt, consumentenmarkt verzwakt
maandag 9 mei 2022
Isin | Valuta | K/W | Div. rend. | Duurzaam | Technisch | Sector |
---|---|---|---|---|---|---|
NL0011821392 | EUR | 6.9 | 5.12 | Duurzaam | Industriegoederen |
Zakelijke markt versterkt, consumentenmarkt verzwakt
Signify is 's werelds grootste verlichtingsbedrijf. Het concern opereerde tot 2016 onder de naam Philips Lighting (een divisie van Philips), maar kreeg daarna een eigen beursnotering en een nieuwe naam. Signify is in maart 2021 gepromoveerd van de AMX naar de AEX. Het concern opereert onder lastige omstandigheden. De verlichtingsmarkt krimpt al jaren en ook dalen de prijzen. Desondanks weet Signify de operationele marges ieder jaar te verhogen. Maar de huidige forse kosteninflatie vormt een grote uitdaging.
Groot in verlichting
Signify is wereldmarktleider in verlichtingsproducten, -systemen en -diensten. Het bedient zowel professionele als consumentenmarkten. Signify is een van de meest innovatieve bedrijven in de sector en loopt voorop op het gebied van ‘smart’ (verbonden) verlichting, bijvoorbeeld de Philips Hue-productenserie (draadloos bediende kleurverlichting) en het gebruik van het ‘Internet of Things’ in huizen, gebouwen en stedelijke ruimtes. Het management heeft proactief gehandeld als het gaat om de achteruitgang van de conventionele activiteiten. De overname door Signify van het Amerikaanse Cooper Lighting Solutions in oktober 2019 à €1,3 mld lijkt goed uit te pakken voor het Eindhovense bedrijf. Eerder dat jaar nam Signify ook de Chinese ledfabrikant Klite over, al jarenlang een belangrijke leverancier van Signify. Signify bestaat uit drie divisies: Digital Solutions (50% van de omzet; professionele systemen), Digital Products (35% omzet; led- en woonhuisverlichting) en Conventional Products (15% omzetaandeel; traditionele verlichting). De drie belangrijkste regio’s wat betreft inkomsten zijn: de VS met 31%, China (9%) en Nederland (8%). In 2021 behaalde het concern een aangepaste nettowinst van €516 mln bij een omzet van €6,9 mld.
Van traditionele verlichting naar ledverlichting
De verlichtingssector werd in het afgelopen decennium gekenmerkt door de verschuiving van traditionele verlichting (gloei- en spaarlampen) naar ledverlichting. Grofweg 80% van de omzet komt inmiddels uit de verkoop van ledverlichting en ledsystemen. Signify stelt dat zijn digitale ledtechnologie tot 80% energiezuiniger is in vergelijking met conventionele technologieën. Mede hierdoor scoort het concern goed op ESG-gebied. De prijzen zijn echter ook lager en minder stabiel. Dit zet druk op de marges, die bij Signify onder het sectorgemiddelde liggen. Het management verwacht echter dat de tegenwind waarmee de verlichtingsbranche wordt geconfronteerd door de overgang naar leds de komende jaren zal afnemen. Inmiddels staat de volgende overgang voor de deur: levering van ledonderdelen aan fabrikanten van ledarmaturen, variërend van (saaie) bedrijfsplafondlampen tot prachtige hanglampen.
Zakelijke vraag zorgt voor meevallende resultaten
Signify presenteerde op 29 april meevallende resultaten over het eerste kwartaal. De identieke omzet steeg met 6,4% naar €1,8 mld, terwijl ondervraagde analisten gemiddeld op een groei van 3,3% rekenden. De omzet werd gedreven door Digital Solutions (DS, professionele systemen) met een omzetgroei van ongeveer 17%. De omzetgroei viel echter tegen bij Digital Products (DP, led- en woonhuisverlichting) en Conventional Products (CP, traditionele verlichting). De EBITA steeg met ongeveer 9% naar €187 mln, terwijl de consensusverwachting van analisten op €177 mln stond. De marge kwam op 10,5% en viel mee (verwacht: 10,2%) dankzij DS, terwijl de marge tegenviel bij de twee andere bedrijfsonderdelen. De nettowinst daalde echter met 13% naar €87 mln en viel tegen door een afschrijving op activiteiten in Oekraïne en Rusland. Analisten hadden slechts een winstdaling van 1% verwacht. De vrije kasstroom van €176 mln negatief viel ook tegen (er werd een klein positief bedrag verwacht) vanwege voorraadopbouw. Dit is vergelijkbaar met andere bedrijven binnen de subsector kapitaalgoederen en dus geen grote verrassing. Signify herhaalde zijn jaarprognose en rekent dus nog steeds op een identieke-omzetgroei van 3-6% (consensusverwachting: +3,3%; was 3,8% in 2021), een aangepaste EBITA-marge van 11,6-12,1% (consensus: 11,7%; was 11,6% in 2021) en een vrije kasstroom van minimaal 8% van de omzet (consensus: 8,4%; was 8,9% in 2021).
Jaarprognose ongewijzigd, maar met risico?s
De resultaten waren beter dan verwacht, maar werden niet breed gedragen door de bedrijfsonderdelen. De meevaller kwam geheel voor rekening van de divisie DS. Signify liet de jaarprognoses ongewijzigd, maar neemt hierbij wel aan dat de Chinese markt niet verder verzwakt en de problemen in de toeleveringsketens niet verergeren. Dit lijkt ons onzeker, na het lezen van andere bedrijfsupdates. Een componententekort blijft dan ook een aanzienlijk risico. Daarnaast zal de leverage van 1,4 verder moeten dalen om aan de bedrijfsdoelstelling (van <1,0) te voldoen. De leverage blijft historisch gezien aan de hoge kant als gevolg van de overname van Cooper Lighting Solutions in 2019. De zwakke vrije kasstroom helpt hierbij niet (maar is waarschijnlijk tijdelijk). Signify verwacht voor de rest van het jaar bovendien een verdere groeivertraging van de consumentenmarkt als gevolg van de inflatie. Maar de vraag vanuit de zakelijke markt zal waarschijnlijk wel sterk blijven, dankzij de energietransitie - een pluspunt voor de waardering van het aandeel. Signify wordt overigens regelmatig als duurzaam aangemerkt, omdat efficiëntere verlichting nogal wat uit kan maken voor de maandelijkse energiekosten van consumenten en bedrijven. Maar voor de aandelenkoers op de langere termijn is het realiseren van organische groei (afgezien van cyclisch herstel) het belangrijkste. Zowel in 2021 als in 2022 tot nu toe presteert het aandeel ongeveer in lijn met het sectorgemiddelde. De analistentaxaties kunnen wat omhoog: van de onderkant van de bandbreedte naar het midden ervan. Het aandeel noteert tegen zo’n 9 keer de verwachte winst in de komende 12 maanden. Daarmee ligt deze in lijn met de historische gemiddelde waardering tegenover de sector. Het getaxeerde dividendrendement is 3,9% (vijfjaarsgemiddelde: 4,6%; sector: 2,1%) en de vrije-kasstroomopbrengst is 5,7% (vijfjaarsgemiddelde: 14,1%; sector: 4%).
Kansen
- Het management heeft een sterk trackrecord op het gebied van kostenbesparingen en het opwekken van vrije kasstromen.
- De woonhuisproducten kunnen een sterke bijdrage aan de groei blijven leveren en uiteindelijk een waardevolle winstmotor worden voor de onderneming.
- De vervangingscyclus voor ledverlichting die de afgelopen jaren is aangeschaft, de afnemende neerwaartse druk van traditionele verlichting en de focus op nieuwe groeimarkten kunnen tot een outperformance leiden.
- Productkwaliteit en -veiligheid, ethische schendingen (zoals politieke lobby, belangenconflicten of concurrentiebeperkende praktijken) en het behouden van bekwame professionals zijn belangrijke ESG-risico's. De algehele blootstelling van Signify aan deze risico's is echter laag en het bedrijf scoort hierop gemiddeld beter dan concurrenten.
Risico's
- Er ligt de uitdaging om het bedrijf te laten groeien. De organische groei is negatief sinds 2017, ook bij de snelgroeiende bedrijfsonderdelen voor leds en ledarmaturen.
- Bij de overgang naar ledverlichting maken de stabiele prijzen van traditionele verlichting plaats voor lagere en minder stabiele prijzen van ledverlichting.
- Signify investeert een relatief groot deel van zijn omzet in onderzoek en ontwikkeling, terwijl succes niet altijd gegarandeerd is.
- Valutarisico’s zijn de eventuele zwakte van de euro ten opzichte van de Amerikaanse dollar en de Chinese yuan.
Duurzame Analyse
Dit bedrijf is onderdeel van het duurzaam beleggingsuniversum. Binnen zijn sector is het een voorloper (NFI +) op het gebied van duurzaamheidsbeleid. Er zijn geen uitsluitingscriteria van toepassing vanwege ongewenste bedrijfsactiviteiten en/of controversieel gedrag. De toets op duurzaamheid is uitgevoerd door de analisten Duurzaam beleggen bij het ING Investment Office, en staat los van de fundamentele analyse.
Sprinters Long
Naam | Hefboom | Bied | Laat | % Dag | Watchlist Trade |
---|---|---|---|---|---|
Sprinter BEST Long 27,23 op Signify | 5,3 | 6,26 | 0,00 | -5,75 % | Koop Sprinter |
Sprinter BEST Long 26,69 op Signify | 4,9 | 6,80 | 0,00 | -5,41 % | Koop Sprinter |